• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:42:53 följande:

Soc ska lyfta frågan på möte nästa vecka. Så det kanske inte är helt kört än?

Nej. Be att få ett skriftligt beslut men anledning till eventuellt avslag.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 12:42:27 följande:

Vill man ha gravsten , blommor , musik , fika efter mm får man stå för kostnaden själv . Men soc ska bidra med en liten ceremoni

Ingen sten, hon ska graveras på min brors grav. Man får ha 1 kistor i samma grav!

Blommor valde vi det billigaste, kista den billigaste, präst och musik är gratis eftersom hon var medlem i svenska kyrkan. Lokal för fika är gratis och kaffe/tårta fixar vi själva!
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:47:55 följande:
    Ingen sten, hon ska graveras på min brors grav. Man får ha 1 kistor i samma grav!

Blommor valde vi det billigaste, kista den billigaste, präst och musik är gratis eftersom hon var medlem i svenska kyrkan. Lokal för fika är gratis och kaffe/tårta fixar vi själva!
    Inget beslut är fatta än om ni får stöd eller inte. Vänta till ni får ett beslut.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:47:55 följande:

Två kistor i samma grav och 30(?) urnor.
  • Anonym (Undrande.)

Självklart ska hon begravas.

I värsta fall får ni kontakta tidningen med ert ärende.

• Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-28 12:49:42 följande:

Inget beslut är fatta än om ni får stöd eller inte. Vänta till ni får ett beslut.

Vi har ju en tidsfrist. Begravning måste ske inom en månad! Gått 2 veckor nu!
  • K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:52:05 följande:
    Varför just en månad? 
  • Anonym (Nej)

I Stockholm kommun är det såhär att efter 10 dagar kommer kroppen balsameras vare sig ni vill eller ej. Detta kostar också pengar och fakturan skickas till dödsboet.

• Anonym (Kyrktanten)

Om din mamma inte dog i Sverige kan det vara så att det krävts att hon kremerats på plats för att sedan transporteras hem i en urna. Men även om ni har en urna går det att ha en begravningsakt.

Var din mamma medlem i Svenska Kyrkan (eller annat samfund)? I så fall föreslår jag att ni tar kontakt med en diakon/präst i den församling hon var skriven. De brukar ha god kunskap om vad som gäller och en diakon skulle kunna hjälpa er att driva er sak gentemot socialtjänsten. Som tidigare sagts så kostar begravningsakten i kyrka/gravkapell ingenting för den som är medlem.

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:52:05 följande:
    Varför så bråttom? Har ni bokat tid med kyrkan?

Om det du säger stämmer ska det till något väldigt speciellt för att ni inte ska få begravningsstöd enligt praxis. Så nästa vecka får ni troligtvis ett ok.

Svar på tråden Vad kostar en begravning?