• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Ts)
    Mooomin skrev 2016-10-24 14:22:34 följande:

Beklagar sorgen..

Det är ju inte ni anhörig som ska behöva betala begravningen. Prata med begravningsbyrån, dom kommer att förklara allt. Hade din mor något på kontot? Begravningsavgifter går före räkningar osv.. Man kan även ansöka om bidrag. Men som sagt, de kommer att gå igenom allt med er!

Min far gick nyligen bort, vi använde det som fanns kvar på hans konto, samt att vi sålde av hans bil och vissa möbler osv..

Vi ska ansöka om bidrag hos soc. Hon äger inget och noll kronor på kontot.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-24 14:04:40 följande:

Varför skulle soc ta dom pengarna ? Det är ju räkningar som ska betalas oxå

Räkningar betalas, resten går till soc då hon har en skuld där.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 14:28:09 följande:
    Räkningar betalas, resten går till soc då hon har en skuld där.
    Soc står ju för begravningen sen så ni behöver inte betala nått
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 14:26:42 följande:
    Vi ska ansöka om bidrag hos soc. Hon äger inget och noll kronor på kontot.
    Är läget så och inga anhöriga vill eller kan ställa upp med pengar blir det en begravning begränsad av det bidrag ni kan få av komunen.

Begravningsbyrån är van och ge er råd hur ni ska gå vidare och vilka alternativ som finns.

• Anonym (Ts)

Är på begravningsbyrån nu. Inväntar brorsan bara. Känns inte kul/bra detta :(

• Anonym (Ts)

Begravningsbyrån tror att biståndet i vår kommun (Södermalm Stockholm) är 22000kr

Ringer dit imorgon

• Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 17:05:31 följande:

Begravningsbyrån tror att biståndet i vår kommun (Södermalm Stockholm) är 22000kr

Ringer dit imorgon

Kan det verkligen vara det dubbla i sth ? Man får ju bara så det räcker till det billigaste men kanske är dyrare med begravningar i sth
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-24 17:16:20 följande:

Kan det verkligen vara det dubbla i sth ? Man får ju bara så det räcker till det billigaste men kanske är dyrare med begravningar i sth

Vi var på begravningsbyrå i en annan kommun (förort till Sthlm), där är maxtaket 15000kr så det är tur att hon bodde i innerstan iaf.

11000kr hade OMÖJLIGT räckt till det allra billigaste!
  • Kerubmamman

Har du fått tag på soc idag? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Kerubmamman
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 09:16:08 följande:
    Min moster hade också det förslaget. Kan man göra så alltså?
    Borde jag prata med dottern först? Hon var bara 5 år när hennes pappa, min bror dog och var ej med på begravningen. Idag är hon vuxen gift 3 barns mamma.
    Hade visst missat att svara på detta. Ja, du/ni behöver prata med dottern. Ni måste ta reda på vem som är gravrättsinnehavare för graven. Det kan ha varit er mamma, men det är inte säkert. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Vad kostar en begravning?