• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 17:31:57 följande:
    Vi var på begravningsbyrå i en annan kommun (förort till Sthlm), där är maxtaket 15000kr så det är tur att hon bodde i innerstan iaf.

11000kr hade OMÖJLIGT räckt till det allra billigaste!
    Jo det gör det .
  • Anonym (Ts)

Blir ingen begravning soc gav avslag till bidrag, hon hade 72000 i skulder och jag och min bror har inga pengar. Tack för alla svar nu måste jag ringa släkt och vänner och avboka

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:06:21 följande:

Blir ingen begravning soc gav avslag till bidrag, hon hade 72000 i skulder och jag och min bror har inga pengar. Tack för alla svar nu måste jag ringa släkt och vänner och avboka

På vilka grunder?
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:06:21 följande:

Men då finns det pengar någonstans , dock betalar alltid om inte pengar finns i dödsboet , man måste inte ha skulder
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 11:33:33 följande:
    Men då finns det pengar någonstans , dock betalar alltid om inte pengar finns i dödsboet , man måste inte ha skulder
    Soc betalar alltid om inte pengar finns i dödsboet ska det stå
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 11:33:33 följande:

Vad är det du inte förstår? DET FINNS INGA PENGAR!
  • Anonym (Beklagar)
    Kerubmamman skrev 2016-10-25 22:20:53 följande:

Socialstyrelsens rekommendation är att biståndet till begravning inte ska överstiga ett halvt prisbasbelopp. Prisbasbeloppet är drygt 44 tkr.  

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2013-1

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
    I summan soc betalar ingår bara transporter av den avlidne , enklaste kistan med bårtäcke mm, det nödvändigaste alltså
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-28 11:17:22 följande:

På vilka grunder?

Det är socialtjänsten, behövs inga grunder! Har jobbat på soc!
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:35:26 följande:

Vad är det du inte förstår? DET FINNS INGA PENGAR!

Fast soc betalar dock alltid för den billigaste begravningen. Alla blir ju begravda.
Svar på tråden Vad kostar en begravning?