• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Kyrktanten)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 12:55:09 följande:

Varför just en månad? 

Det är lagstadgat sedan några år att begravning/kremation skall ske inom en månad efter dödsfallet.
  • Anonym (Ts)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 12:55:09 följande:

Varför just en månad? 

Det är lag på det. Var 3 månader förr, nu är det en månad!
  • K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:08:25 följande:
    Man kan begära anstånd hos skatteverket läste jag nu och detta med finansieringen kan säkert vara ett godtagbart skäl till att skjuta upp begravningen lite grann. Har ens din mamma hunnit komma till Sverige?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-28 12:56:46 följande:

I Stockholm kommun är det såhär att efter 10 dagar kommer kroppen balsameras vare sig ni vill eller ej. Detta kostar också pengar och fakturan skickas till dödsboet.

Fast det finns ju inga pengar i dödsboet!
  • K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:15:04 följande:
    Fast det finns ju inga pengar i dödsboet!
    Hur mycket har ni räknat ut att begravningen kommer att kosta om ni ska ha den precis som ni vill?
  • Anonym (Ts)

Flera som frågat... min mamma är svensk, bodde på Södermalm i Sthlm tills hon blev sjuk och vårdades på vårdhem på söder sen mars. Först Södersjukhuset i Sthlm.

Hon har aldrig bort utanför Sthlm!

• K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 12:31:38 följande:
    Ingen präst, kyrka, gravsten o.s.v tycker det kändes ovärdigt på nåt vis. Hon finns i mitt hjärta alltid, men jag har ingen grav att lägga blommor på :(
    Man mammas och pappas önskan var att få vila i minneslund och det mycket pga att inga anhöriga skulle känna pressen på att ha en grav att sköta om. Det är ju så att anhöriga kan flytta eller bli oförmögna att ta hand om graven och då förfaller den. 

Jag går ofta promenader till minneslunden och sätter ett ljus eller sitter på en bänk och pratar lite med mina föräldrar och det är hur fint som helst.

Om ni nu inte kan få en jordbegravning pga kostnaden så kan det bli så att ni måste tänka om. Jag läste nu lite noggrannare i trådstarten och det står att ni inte kan ta lån pga egna skulder och då kanske ni helt enkelt måste rätta mun efter matsäcken även om det är inte var ert förstahandsval. 

Du skriver också i något inlägg att du inte tänker vara med på begravningen om det inte blir en jordbegravning, där måste du tänka om. Du skulle ångra ihjäl dig om du inte gick på din mammas begravning även om den inte blev precis som ni tänkt er. 
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:08:25 följande:

Vilken lag?
  • K med lilla E
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:17:55 följande:

Flera som frågat... min mamma är svensk, bodde på Södermalm i Sthlm tills hon blev sjuk och vårdades på vårdhem på söder sen mars. Först Södersjukhuset i Sthlm.

Hon har aldrig bort utanför Sthlm!

Men hon dog utomlands?
  • Anonym (Ts)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 13:24:20 följande:

Men hon dog utomlands?

Nej i Sverige! Blev lite rörigt då jag blandade in min tjejkompis som dog i Spanien. Förlåt mig!
Svar på tråden Vad kostar en begravning?