• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 11:36:16 följande:

I summan soc betalar ingår bara transporter av den avlidne , enklaste kistan med bårtäcke mm, det nödvändigaste alltså

Vad säger jag till släkt och vänner?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:37:16 följande:
    Det är socialtjänsten, behövs inga grunder! Har jobbat på soc!
    I så fall, överklaga.

• Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:38:54 följande:
    Vad säger jag till släkt och vänner?
    Tycker du ska överklaga , eller ta reda på om det finns pengar du inte vet om i dödsboet , försäkringar ?
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 11:37:16 följande:
    Det är socialtjänsten, behövs inga grunder! Har jobbat på soc!
    Finns det tillgångar i dödsboet?
  • Nyfikna72

Sakta i backarna här, alla blir som sagt begravna. Skulderna har ingen betydelse så, dödsboet går i konkurs bara och fodringsägarna blir utan. Det har ingenting med hjälpen till begravning att göra. Vad händer annars med alla andra som inte har råd då? Bränns de på deponi eller vad?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 11:42:35 följande:

Tycker du ska överklaga , eller ta reda på om det finns pengar du inte vet om i dödsboet , försäkringar ?

Min bror var hennes gode man i många år. Det finns bara skulder i dödsboet!
  • Anonym (Ts)
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 11:43:08 följande:

Sakta i backarna här, alla blir som sagt begravna. Skulderna har ingen betydelse så, dödsboet går i konkurs bara och fodringsägarna blir utan. Det har ingenting med hjälpen till begravning att göra. Vad händer annars med alla andra som inte har råd då? Bränns de på deponi eller vad?

Antar att dom kremeras och slängs i minneslund?
  • elin1989

Det kan inte stämma, om det inte finns några tillgångar så måste soc betala, folk måste ju bli begravda? Skulder borde verkligen inte spela nån roll. Jag skulle överklaga. Annars kanske ni kan betala på avbetalning? Vi betalade inte begravningsbyrån förrän livförsäkringen gick igenom och begravningsbyrån var väldigt förstående. Den begravningen gick på 55,000 men skulle definitivt ha kunnat få ner kostnaderna till 20,000.

• Anonym (Ts)

Brorsan tycker att vi ska välja en billigare begravningsbyrå och försöka igen. Fonus är nog dyrast?

• Anonym (Ts)

Min kompis dog för 3 år sen. Hon blev aldrig begravd för det fanns inga pengar!

Svar på tråden Vad kostar en begravning?