• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • K med lilla E
    Nyfikna72 skrev 2016-10-28 14:11:45 följande:

Tycker ändå att du ska tala med mammans syskon, även de måste väl känna att det är familjen även om relationen i övrigt kanske har varit blygsam. När min mamma dog häromåret så var det hennes syskon som fixade det mesta helt naturligt.

Är det inte barnen som ansvarar för förälders begravning? När min mamma dog så föll allt på min lott att ordna, bouppteckning, begravning och sånt. 
  • Anonym (Beklagar)
    K med lilla E skrev 2016-10-28 15:47:36 följande:
    Är det inte barnen som ansvarar för förälders begravning? När min mamma dog så föll allt på min lott att ordna, bouppteckning, begravning och sånt. 
    Jo det är det mest naturliga är närmast anhörig
  • Anonym (Undrande.)

Självklart kan du ordna blommor själv.

Varför skulle du inte kunna det?

• Anonym (Annika)
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-10-28 16:04:23 följande:

Självklart kan du ordna blommor själv.

Varför skulle du inte kunna det?

Har inte gästerna skickat blommor till begravningen tror du? Så var det på mammas begravning. Både från de som inte kom och från de som kom.
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Annika) skrev 2016-10-28 16:08:15 följande:
    Har inte gästerna skickat blommor till begravningen tror du? Så var det på mammas begravning. Både från de som inte kom och från de som kom.
    Jo det gör ju vissa men väldigt många kör på fonder istället för blommor
  • Mooomin
    K med lilla E skrev 2016-10-28 15:47:36 följande:

Anhöriga ska ALDRIG behöva betala för begravning. Vem som håller i allt är väl upp til varje familj?
  • Anonym (Undrande.)
    Anonym (Annika) skrev 2016-10-28 16:08:15 följande:
    Hur ska jag veta det?

Men TS och dennes bror vill väl ha en egen blomma.
  • Anonym (Undrande.)
    Mooomin skrev 2016-10-28 16:15:19 följande:
    Anhöriga ska ALDRIG behöva betala för begravning. Vem som håller i allt är väl upp til varje familj?
    Vem ska annars betala?
  • Kjell2
    Anonym (Undrande.) skrev 2016-10-28 16:19:26 följande:

Vem ska annars betala?

Dödsboet
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Beklagar) skrev 2016-10-28 15:35:50 följande:

Ändrade soc sig så fort ?

Jag jobbar på soc!
Svar på tråden Vad kostar en begravning?