• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Nyfikna72

Tycker ändå att du ska tala med mammans syskon, även de måste väl känna att det är familjen även om relationen i övrigt kanske har varit blygsam. När min mamma dog häromåret så var det hennes syskon som fixade det mesta helt naturligt.

• Jemp

Fast är det jordfästning i hel kista/broderns grav som kostar eller vad? Gravsättning och grav är kostnadsfritt (vad jag kan få fram).

• Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:48:37 följande:

Jag trodde verkligen inte att vi skulle få avslag hos soc så jag har ringt och bjudit 8 syskon och 11 av hennes vänner till begravningen. Vad gör jag nu?

Du har inte fått avslag från soc! Beslutet kommer nästa vecka och om det du skriver stämmer så uppfyller ni alla de krav som gör att soc måste ge er begravningsbidrag enlig de förordningar som finns.

• elin1989
    Maria 434 skrev 2016-10-28 13:44:20 följande:
    Det tror jag inte då det är olagligt att sprida aska i naturen
    Det ar det inte alls. Man maste daremot soka om tillstand och kan forstas bli nekad om det ar pa en olamplig plats. Havet ar oftast tillatet dock.
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-28 14:40:48 följande:

Du har inte fått avslag från soc! Beslutet kommer nästa vecka och om det du skriver stämmer så uppfyller ni alla de krav som gör att soc måste ge er begravningsbidrag enlig de förordningar som finns.

Det löser sig. Vi bytte begravningsbyrå och fick halva priset! Fonus är svindyrt! Jag kommer betala 2800kr extra, 22150 kr är bistånd. Det blir tyvärr ingen annons eller blommor, men allt annat ingår. Kan jag fixa blommor själv till kistan?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 13:15:04 följande:
    Fast det finns ju inga pengar i dödsboet!
    Det är det ingen som tar någon hänsyn till. Det kommer ändå göras och fakturan kommer skickas. Ni får väl be soc betala den också.

Jag förstår att du är i chock och har sorg nu men se det här som en lärdom. Börja redan nu sätta av pengar för din egen begravning eller gör åtminstone planer för den. Om man har så stenhårda krav på hur och var allt ska ske bör man se till att anhöriga klarar av att ta hand om det. Jag tycker absolut soc ska gå in och hjälpa er men du får nog förstå att ni inte kan få allt ni önskar när ni inte betalar för det själva.
  • Anonym (Ts)
    elin1989 skrev 2016-10-28 15:08:33 följande:

Det ar det inte alls. Man maste daremot soka om tillstand och kan forstas bli nekad om det ar pa en olamplig plats. Havet ar oftast tillatet dock.

Tack, tänkte ringa och ifrågasätta hennes mamma. Nu slipper jag det. Min väninna var som en lillasyster till mig.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nej) skrev 2016-10-28 15:21:06 följande:

Det är det ingen som tar någon hänsyn till. Det kommer ändå göras och fakturan kommer skickas. Ni får väl be soc betala den också.

Jag förstår att du är i chock och har sorg nu men se det här som en lärdom. Börja redan nu sätta av pengar för din egen begravning eller gör åtminstone planer för den. Om man har så stenhårda krav på hur och var allt ska ske bör man se till att anhöriga klarar av att ta hand om det. Jag tycker absolut soc ska gå in och hjälpa er men du får nog förstå att ni inte kan få allt ni önskar när ni inte betalar för det själva.

Jag har fyllt i "vita brevet" och jag kommer sätta undan pengar så mina barn slipper detta!
  • Anonym (Beklagar)
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-28 15:20:46 följande:
    Det löser sig. Vi bytte begravningsbyrå och fick halva priset! Fonus är svindyrt! Jag kommer betala 2800kr extra, 22150 kr är bistånd. Det blir tyvärr ingen annons eller blommor, men allt annat ingår. Kan jag fixa blommor själv till kistan?
    Ändrade soc sig så fort ?
Svar på tråden Vad kostar en begravning?