• Anonym (Ts)

Vad kostar en begravning?

Min mamma har nyss gått bort och måste begravas inom 1 månad. Har bokat tid hos Fonus.
    Men varken jag eller min bror har några pengar. Vi har båda skulder så vi kan ej ta lån eller liknande.
    Man kan ansöka om bidrag från soc på 15000kr. Men vad kostar en begravning? Vet att det är dyrt och 15000kr känns lite.
    Räcker det till kyrka, gravsättning och gravsten? Hur gör vi annars? Vill ha kista och begrava henne bredvid hennes son, vår bror.

Tacksam för svar...

• Svar på tråden Vad kostar en begravning?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Roland) skrev 2016-10-24 09:11:33 följande:

Beklagar sorgen. Om det är billigare med kremering, kan ni kanske sätta urnan bredvid er bror?

Vill verkligen INTE kremera. Det var hon noga med själv också.

Kan inte gå på begravningen då. Hela släkten (11 syskon) kommer hata oss!!
  • Anonym (Ts)
    Ledilnaan skrev 2016-10-24 09:22:36 följande:

Nu vet jag inte hur gammal din mamma var, men hade hon ingen personförsäkring? Många personförsäkringar har ett begravningsbelopp. Värt att kolla upp

Nej enligt gode mannen hade hon inte det. Hon fick precis pensionen på 13000kr men de pengarna tar soc.
  • Kjell2
    Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 09:22:46 följande:

Om nu detta med begravning är viktig för släkten kanske alla kunde pytsa in en tusenlapp eller två för att få som ni vill.

Men återigen, prata med Fonus om vad som gäller och går att ordna
  • Anonym (Roland)

Ok, jag förstår helt och fullt.
  • Anonym (B)
    Kjell2 skrev 2016-10-24 09:34:12 följande:

Om nu detta med begravning är viktig för släkten kanske alla kunde pytsa in en tusenlapp eller två för att få som ni vill.

Precis.

Ts du får ju säga som det är till släkten. Du kan ju inte trolla fram pengarna direkt så om det är så viktigt för dem att hon inte ska bli kremerad får de hjälpa till. De har ingen rätt att bli arg på dig för att du inte har råd...
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-10-24 09:34:12 följande:

Många av hennes syskon är rika. Men har ingen kontakt med dem så kan inte fråga det. Hoppas mötet blir idag...
  • Anonym (Wildrat)

Klart ni kan ha begravning även om hon kremeras. Man brukar ha en ceremoni med kistan och gravkaffe efter det, sen skickas kistan iväg och bränns, sen har man (om man vill) en kort ceremoni när urnan sätts ner i marken.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Wildrat) skrev 2016-10-24 10:12:32 följande:

Klart ni kan ha begravning även om hon kremeras. Man brukar ha en ceremoni med kistan och gravkaffe efter det, sen skickas kistan iväg och bränns, sen har man (om man vill) en kort ceremoni när urnan sätts ner i marken.

Ja begravning blir det oavsett såklart. Men det blir utan mig, jag kan inte gå dit då!!!
  • Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2016-10-24 09:41:50 följande:

Precis.

Ts du får ju säga som det är till släkten. Du kan ju inte trolla fram pengarna direkt så om det är så viktigt för dem att hon inte ska bli kremerad får de hjälpa till. De har ingen rätt att bli arg på dig för att du inte har råd...

Anonym (Ts) skrev 2016-10-24 10:20:57 följande:

Ja begravning blir det oavsett såklart. Men det blir utan mig, jag kan inte gå dit då!!!

• Anonym (Hen)

Jag känner till en begravning där man gjorde en avbetalningsplan med Fonus.

Beklagar sorgen.

Svar på tråden Vad kostar en begravning?