• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • shrigley
    Maran73 skrev 2017-06-03 14:04:00 följande:

Jippiiiiee! Härliga nyheter!!! Ruuuuvare i tråden!

Japp känns bra. Känner på mig att det kommer att funka. Och om det skiter sig åtminstone har jag fått vara lite glad ett tag

Om högt blodtryck skulle jag bums prata med kliniken, det är det de är till för. Lycka till!
  • UndrandeSökare

Jessy- Jag har testat med både 5, 10 och 15mg pred.

T om 5mg gav mig hjärtklappning.

Går du hos Dr D?

Annars kontakta din läkare så kommer han ge dig ett nedtrappningsschema.

Men börja med att kontakta din läkare direkt idag och berätta om hjärtklappningen och fråga vad din läkare vill att du ska göra.

• Maran73
    shrigley skrev 2017-06-03 14:15:39 följande:

Japp känns bra. Känner på mig att det kommer att funka. Och om det skiter sig åtminstone har jag fått vara lite glad ett tag

Om högt blodtryck skulle jag bums prata med kliniken, det är det de är till för. Lycka till!

Låter lovande! Hade också den känslan när vi fick se vår lilla "boll" innan insättning. Håller allt jag har!
  • Maran73

Hallå tjejer! Ligger o försöker smälta en oväntad nyhet. Fick resultat av PGS per mejl igår och tittade på det nu ikväll (spec mödravården ville veta vad testet innebär exakt), och det vi inte tänkte på var att könet förstås framgår! Lite klantigt av både oss och vår koordinator kanske, men men.

Iaf, det är en liten pojke därinne!! <3

Så... mycket att smälta då det blev så abrupt! Men glad o lycklig ändå. Jag och mina två pojkar liksom, en stor och en pyttepytteliten. <3 <3 Och så mannen förstås! Mkt män blir det som kan ta hand om mig, haha.

• Tuttis
    Maran73 skrev 2017-06-04 01:41:43 följande:

Hallå tjejer! Ligger o försöker smälta en oväntad nyhet. Fick resultat av PGS per mejl igår och tittade på det nu ikväll (spec mödravården ville veta vad testet innebär exakt), och det vi inte tänkte på var att könet förstås framgår! Lite klantigt av både oss och vår koordinator kanske, men men.

Iaf, det är en liten pojke därinne!! <3

Så... mycket att smälta då det blev så abrupt! Men glad o lycklig ändå. Jag och mina två pojkar liksom, en stor och en pyttepytteliten. <3 <3 Och så mannen förstås! Mkt män blir det som kan ta hand om mig, haha.

Nämen, vad spännande! Hur kunde du få reda på det reda? Är du inte i vecka 11? Vad är PGS? Många frågor!!! Så glad att allt går som det ska för er :)
  • Maran73
    Tuttis skrev 2017-06-04 06:31:40 följande:

Nämen, vad spännande! Hur kunde du få reda på det reda? Är du inte i vecka 11? Vad är PGS? Många frågor!!! Så glad att allt går som det ska för er :)

Hej Tuttis! Vad tidigt du är vaken. Blev själv toanödig och började tänka på vår lille kille igen = kört att somna. PGS = Pre implantation Genetic Screening. Ett test där man från en blasto tar ett yttepyttelitet cellprov och på ngt magiskt sätt kan kolla att embryot har "rätt antal kromosomer på rätt plats". Normal kromosomuppsättning alltså. Det täcker inte ALLA fel som ev kan finnas, men de vanligaste såsom trisomier (Downs är t ex trisomi 21 där barnet har tre kromosom 21 ist f två). Och, könskromosomer är ju en del av vår uppsättning.

Hur går det för dig då? Har tänkt på dig o undrat. Spottings? När är det dags f tidigt UL?
  • shrigley
    Maran73 skrev 2017-06-04 07:22:09 följande:

Hej Tuttis! Vad tidigt du är vaken. Blev själv toanödig och började tänka på vår lille kille igen = kört att somna. PGS = Pre implantation Genetic Screening. Ett test där man från en blasto tar ett yttepyttelitet cellprov och på ngt magiskt sätt kan kolla att embryot har "rätt antal kromosomer på rätt plats". Normal kromosomuppsättning alltså. Det täcker inte ALLA fel som ev kan finnas, men de vanligaste såsom trisomier (Downs är t ex trisomi 21 där barnet har tre kromosom 21 ist f två). Och, könskromosomer är ju en del av vår uppsättning.

Hur går det för dig då? Har tänkt på dig o undrat. Spottings? När är det dags f tidigt UL?

Så häftigt! Och så kul, grattis! Gjorde du alltså det innan insättning? Vågar man peta i blostocysten..? Jag skulle tycka det var jätteläskigt.

Ligger här i sängen på ruvdag 1, det kommer att bli en låång väntan på resultatet. Tur man har ett helt apotek med tabletter att ta så att man håller sig sysselsatt
  • Maran73

Hallå Shrigley! Och alla andra. Jag tar nog tillbaka det jag skrev tidigare!!! Min koordinator är ju såååå snurrig, mejlade igår och skrev typ "ser att vi väntar en kille, kul!" och "vi ville ju egentligen inte veta kön men det är ok". Nu skriver hon tillbaka ngt supersnurrigt och felstavat om på vilken sida i dokumentet man ser resultatet och att vi väntar en prinsessa!! Detta kan vi INTE lita på känner jag, så vi är tillbaka i den stora ovisshet vi var i från början, där vi också VILL vara.

Lutar dock åt tjej eftersom jag mått mkt sämre än med sonen, tillsammans med det hon skrev då. Den som lever får se helt enkelt!

De tar inte provet inuti blastisen, utan från en hinna som omger den. Det finns en liiiten risk för påverkan pga provet, men den är vad jag förstår mkt liten.

Ja, det är en gruuuvligt lång väntan!!! Känner med dig. När är testdag?

• Tuttis
    Maran73 skrev 2017-06-04 07:22:09 följande:

Jag var uppe och tog min Lutinus och kunde sen inte somna om :). Nu är jag såååå trött haha. Vad spännande med PGS, visste jag inte att man kunde göra. Har haft lite rosa två gånger (är det spottings?) Men har annars mått bra. Illamående och sjukt trött men annars bra. Själv?
  • Maran73
    Tuttis skrev 2017-06-04 10:02:17 följande:

Jag var uppe och tog min Lutinus och kunde sen inte somna om :). Nu är jag såååå trött haha. Vad spännande med PGS, visste jag inte att man kunde göra. Har haft lite rosa två gånger (är det spottings?) Men har annars mått bra. Illamående och sjukt trött men annars bra. Själv?

Spottings är väl småblödningar, typ... Men vad bra att det varit lugnt!! Själv pigg oftare nu tycker jag, men blir ofta trött på ett sätt som inte förekommer annars, att det på en millisekund går från småsömnig/seg till klubbad säl, som att någon slår mig i huvudet med en stekpanna! Trööög mage, blir fort obehagligt proppmätt, illamående kommer o går (men ALLTID när mitt blodsocker sjunker) och ömma stooora bröst. Nästa vecka är sista med östrogen, sååå skönt få börja fasa ut stödmedicinerna! Om allt ok börjar jag trappa ner progesteronet om någon vecka sådär, inte fått den detaljplanen ännu. När hade du tid f UL?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?