• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2017-06-07 11:34:13 följande:

Spännande sjuan! Eller 77...

Ååååh du har häst?! Vilken ras? Blev av med min medryttarhäst i påskas, ägarens dotter skulle börja engagera sig igen (de köpte hästen tillsammans ursprungligen) så då behövdes inte jag längre. Lite snopet... Och ridskolan slut f säsongen. Så nu lider jag av häst torka, buääää. Tänker att det är onödigt skaffa ny medryttarhäst om jag ändå måste (förhoppningsvis) avsäga mig engagemanget mot vintern. Iaf, nä då måste du mer el mindre "hålla igång", det förstår jag! Själv avstod jag ridlektionerna när jag fick spottings o blödningen, började igen när vi fick tummen upp på UL vid v 8. Men då var terminen i princip slut. Jaja.

Inväntar din rapport med spänning!

Jag har ett holländskt varmblod som jag tävlar mest hoppning med men han går lite lättare dressyrtävlingar med min medryttare också. Hon vet vad vi håller på med och som tur är så tar hon honom gärna när det har ruvats, har väntat med ridning en v efter et med ridningen.

Vet dock inte hur man gör om man blir gravid, älskar den där hästen så vill verkligen inte göra mig av med honom:(
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-07 14:33:01 följande:

Jag har ett holländskt varmblod som jag tävlar mest hoppning med men han går lite lättare dressyrtävlingar med min medryttare också. Hon vet vad vi håller på med och som tur är så tar hon honom gärna när det har ruvats, har väntat med ridning en v efter et med ridningen.

Vet dock inte hur man gör om man blir gravid, älskar den där hästen så vill verkligen inte göra mig av med honom:(

Härligt!! Hmmm kanske medryttaren kan kliva in mer i så fall? Ta honom på hel/halvfoder kanske? Knepigt... Men det är ju inte så lång period som du inte kan ta hand om hästen öht tänker jag? Ridningen blir ju dock en lite längre period, iaf tävlingsmässigt. Lulla runt i skogen går ju att göra länge. Själv sysslar jag bara med tantridning, haha.
  • shrigley
    Sjuttiosjuan skrev 2017-06-07 12:18:00 följande:

Hej på er!

Inga lysande nyheter här.. Hade bara 3 små blåsor på 9-12 mm på Sprutdag 9, de har varit betydligt större tidigare på den här dagen. Men det behöver väl inte betyda något men hade ju gärna sett fler. Ska dit på fredag igen!

Stört nog känns det ändå rätt okey nu när jag blivit taggad på ÄD, nästan skönt om det går dåligt så vi får det bekräftat att det är helt lönlöst med egna ägg,vet att det låter dumt men många knasiga tankar dyker ju upp under den här proceduren.

Ska bli så mkt roligare med ÄD när chanserna ökar lavinartat:)

Ska på Ava st petersburgs seminarie om någon vecka,ska bli jättespännande tycker både jag och min sambo!

Tråkigt. Men får jag fråga vad du haft för dos? Har den varit tillräckligt hög? Jag är ju en sån som måste köra på 450 för att få nån effekt..

Har idag f ö så ont, sån smärta i magen som strålar ner mot blygdbenet och ner i låren, det är RD 4 (gjorde ET i lördags) och det känns knappt normalt. Ska packa ihop nu på jobbet o gå hem
  • UndrandeSökare

Shrigley - Hör av dig till din klinik och berätta hur ont du har föreslår jag ! Det låter ju inte alls bra att du har så ont och att smärtan strålar ut.

Jag har hört om några kvinnor som fått utomhavandeskap (embryot fäste i äggledaren) och de fick mycket ont, men tror inte det började göra ont så tidigt som rd4 i de fallen.

I vilket fall som helst, kontakta din klinik och hör vad de säger. Kanske kontakta gyn för undersökning om smärtan inte släpper?

• Sjuttiosjuan
    shrigley skrev 2017-06-07 15:13:11 följande:

Tråkigt. Men får jag fråga vad du haft för dos? Har den varit tillräckligt hög? Jag är ju en sån som måste köra på 450 för att få nån effekt..

Har idag f ö så ont, sån smärta i magen som strålar ner mot blygdbenet och ner i låren, det är RD 4 (gjorde ET i lördags) och det känns knappt normalt. Ska packa ihop nu på jobbet o gå hem

Stackare! Hoppas det löser sig!

Jag tar 450 menopur och 300 bemfola så mycket högre dos kan man nog inte ta:) Finns inga ägg kvar helt enkelt..
  • shrigley
    UndrandeSökare skrev 2017-06-07 15:31:55 följande:

Shrigley - Hör av dig till din klinik och berätta hur ont du har föreslår jag ! Det låter ju inte alls bra att du har så ont och att smärtan strålar ut.

Jag har hört om några kvinnor som fått utomhavandeskap (embryot fäste i äggledaren) och de fick mycket ont, men tror inte det började göra ont så tidigt som rd4 i de fallen.

I vilket fall som helst, kontakta din klinik och hör vad de säger. Kanske kontakta gyn för undersökning om smärtan inte släpper?

Tack men nu har jag ju gjort ivf så äggledaren är nog inte en möjlighet. Hoppas allt bara är normalt, det var skönare när jag rörde på mig o gick hem.
  • Jessy01

Shirgley - du kanske är överstimulerad eller lutinuset? Och d ska ju vara bra rent gravmässigt :)

Jag känner inte ett smack så har inga förväntningar alls :(

Åååh 77 häst! Hade ett svenskt varmblod och ska ta upp ridning igen men förhoppningsvis så dröjer d ett tag :)

Maran hur kände du de första ruvardagarna? Jag är på dag 5 m ett 2 dagars. Det enda

jag har är lite kurrande i magen

77- d var samma för mig denna gången. Ett ägg på ok stort och 1 till på 11 på dag 10. Sen när jag kom tbax 3 dgr senare var det 3 ok follicklar sen vid äggplock ytterligare 3 dar senare så var det 6 och alla var mogna! De ville tom avbryta mig. Och nu ruvar jag på 2. Ge inte upp än!

• Maran73

Hallå brudar. Kul m fler hästtjejer, Jessy, vi har alltså mer än åldern och bebisfabriken gemensamt!

Shrigley, bra att det kändes lite bättre! Tydligen så ÄR utomkveds möjligt även vid IVF. Tror man ju inte eller hur?? Embryot måste ju då ge sig ut "på vandring" uppåt. Galet... tror dock det är på tok f tidigt f sådan smärta som Undrande också skrev. Men, vid båda mina IVF så fick jag mer problem någon vecka efter ÄP, kände mig svullen och svag... lite värk. Vätska som hunnit samlas i äggblåsorna igen? Du blir säkert bättre snart!

Jessy, jag är tyvärr inte till större hjälp, kände som jag skrev förut ett skarpt stick eller hugg i livmodertrakten någonstans RD 2 el 3 kanske. Ngt sådant. Annars kände jag nog på mig lite instinktivt att det funkat, kände mig lite... off på något sätt, annorlunda... Kan absolut varit ren inbillning och/eller östrogen plus progesteron som jag ju tog. Molvärk har jag aldrig haft så tidigt, vare sig nu eller de två graviditeter som blev missfall. Det är först nyligen som det har börjat. Så, kände väl som du, inget speciellt!

• UndrandeSökare

Shrigley - Jo, båda dessa kvinnor som fick utomhavandskap hade gjort ivf.

Jag har t o m hört talas om en kvinna som tagit bort båda äggledarna sen tidigare och ändå fick hon utomhavandskap igen ! Så det går tyvärr.

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?