• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-06-03 13:37:17 följande:
    Hej, det var som en drive thru. Två embryon återförda, ett 8 celler o det andra 4-celligt, båda av toppenkvalitet. Fick också Trombyl, Prednisolon och så Lutinus såklart. Nu bara måste det funka!! ??
    Hehe ja drive-thru, kul:)

Ja nu låter det som att du är covered från topp till tå med de medicinerna, nu hoppas vi också på 2 toppenägg !
  • shrigley
    smurfen 11 skrev 2017-06-05 15:15:49 följande:

Hehe ja drive-thru, kul:)

Ja nu låter det som att du är covered från topp till tå med de medicinerna, nu hoppas vi också på 2 toppenägg !

Ja, vi hann t o m med en drive thru sightseeing av Falu koppargruva - allt inom loppet av 1,5 tim hahaha
  • smurfen 11

Och ett egoinlägg,

Ni som gjort ivf men inte lyckats, brukar man få äl efter första mensen?

Och blir nästa cykel därpå konstig?

Det kändes som äl i helgen, men det var tre veckor efter första cd, jag är alltid regelbunden ska tilläggas. Har inte brytt mig om att testa äl denna gång dock,

Min läkare sa den kan bli lite konstig gången efter och ibland en gång till, men vet inte hur hon menade. För första mensen kom exakt två veckor efter älsprutan, och det ska den väl? Jag fick ju inget insatt...

Annars inget nytt under solen...inte pratat äd med sambon då han är superstressad över målning. Dessutom är jag mitt uppe i en företagsförsäljning så har häcken full själv !

Maran73 skrev 2017-06-04 13:55:34 följande:
    Ja det gjorde du! Fast Katarina berättade inget, det var jag som tyckte mig kunna utläsa av PGS-pappret att det var en kille, men hon tyckte att "Nej du har misstolkat dokumentet, det är en tjej ni ska få!" Vilket OCKSÅ var klantigt, suck, men gjort är gjort och jag är lika osäker nu som innan jag läste pappret som sagt. Litar inte på att jag förstår var resultatet faktiskt framgår, och vad det innebär, men litar heller inte på att klant-Katarina har rätt. Hur som helst, vi håller väl ihop till december, hoppas iaf jag, så får vi se om du eller Katarina får rätt! Skulle inte ha ngt emot en son till!! Fast inget emot en tjej heller. Båda är välkommet f mig, är nog mer av en "killmamma" iof sig men det kan ju beror på att jag bara har den "sorten" sedan innan. Men troooor min man skulle vilja ha en tjej, om man tvingar ur honom ett svar.
    Lite "lustigt" läsa om din koordinator...att man missar att ge ut sån info om man inte vill veta! Men det verkar som du inte vet ändå??

Kul att höra att allt går bra för er iaf:)
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-06-05 15:29:08 följande:

Och ett egoinlägg,

Ni som gjort ivf men inte lyckats, brukar man få äl efter första mensen?

Och blir nästa cykel därpå konstig?

Det kändes som äl i helgen, men det var tre veckor efter första cd, jag är alltid regelbunden ska tilläggas. Har inte brytt mig om att testa äl denna gång dock,

Min läkare sa den kan bli lite konstig gången efter och ibland en gång till, men vet inte hur hon menade. För första mensen kom exakt två veckor efter älsprutan, och det ska den väl? Jag fick ju inget insatt...

Annars inget nytt under solen...inte pratat äd med sambon då han är superstressad över målning. Dessutom är jag mitt uppe i en företagsförsäljning så har häcken full själv !

Lite "lustigt" läsa om din koordinator...att man missar att ge ut sån info om man inte vill veta! Men det verkar som du inte vet ändå??

Kul att höra att allt går bra för er iaf:)

Hallå där!

Tycker det är klokt att inte prata m din sambo just nu, nu känner jag inte honom men min man går inte att få ngt vettigt ur om han har tankarna på ngt annat projekt eller ngt viktigt på jobbet t ex. Klart han svarar, men det blir ganska kort och oengagerat liksom. Då väntar jag tills det lugnat sig så får jag bättre svar. Klart du är otålig förstår jag så väl, men de (ja nu drar jag alla män över en kam, medveten om det haha) är ju mer "just nu" än vad vi är.

Betr könet så ja, är hemskt osäker förstås pga alla snurrigheter, men vår koordinator borde kanske ha förutsett att sådana problem kunde uppstå om hon skickade PGS resultatet. Iaf, det jag utläste som en indikator på könet på embryot VAR alltså inte det enl henne. Vad vet jag, de kanske radar upp VILKA kromosomer de testar, och då kan ju både X och Y förekomma. Summan av kardemumman = vi vet inte vad det är för kön. Koordinatorn säger (korkat!) tjej men det vågar jag INTE lita på.
  • Jessy01

Åååh Maran vad spännande vilket kön d än blir

Smurfem- gaaah jobbigt när inte sambon vill prata...di känner ju din man bäst såklart

men för mig har d alltid varit bad tajming att prata. .jag väntade ut honom länge men han var

nog bara nöjd m att jag inte sa ngt och d ångrar jag idag! Önskade så vi började tidigare... man är ju två i ett förhållande och jag önskar jag hade krävt svar tidigare. Fast m ÄD inte lija bråttom såjlarr :)

Furr tänker på dig om du läser! Kram!

Just det ...när d ej funkat m befruktning....mib mens var regelbunden nästa mens....men såklart olika.

Shirgley! Håller tummarna för oss

Är på ruvardag 3 idag ...haft molvärk i flera timmar i sträck....2 dagsrs.. nån som känner igen sig? Kram ALLA <3

• shrigley
    Jessy01 skrev 2017-06-05 22:43:02 följande:

Åååh Maran vad spännande vilket kön d än blir

Smurfem- gaaah jobbigt när inte sambon vill prata...di känner ju din man bäst såklart

men för mig har d alltid varit bad tajming att prata. .jag väntade ut honom länge men han var

nog bara nöjd m att jag inte sa ngt och d ångrar jag idag! Önskade så vi började tidigare... man är ju två i ett förhållande och jag önskar jag hade krävt svar tidigare. Fast m ÄD inte lija bråttom såjlarr :)

Furr tänker på dig om du läser! Kram!

Just det ...när d ej funkat m befruktning....mib mens var regelbunden nästa mens....men såklart olika.

Shirgley! Håller tummarna för oss

Är på ruvardag 3 idag ...haft molvärk i flera timmar i sträck....2 dagsrs.. nån som känner igen sig? Kram ALLA <3

Känner igen mig i molvärken, på RD 2. Varit ute o gått med hunden i timmar, cyklat med sambons barn, planterat mm - håller jag igång för mycket? Måste man ta det väldigt lugnt när man ruvar? Det är klart jag inte maxar, jag är inte dum, men jag är en ganska aktiv person. Just nu ligger jag i sängen o tycker det känns ganska ömt o uppblåst därnere, som en molande mensvärk typ.
  • Jessy01

Shirgley samma här fast idag på dag 4 poff allt borta! Sov bara 2 h inatt. Bar så stressad

över att inte kunna sova för embryons skull att jag inte fick en sekund mer sömn inatt.

Nu tror jag benhårt på att d gått åt helv..te för att jag inte fått sömnen....jag blir tokig av detta p på riktigt dåligt humör. Någon som vet?

Och jsg tror bara d är bra att hålla igång men som di sa inte hårdträna :)

Kram alla!

• Maran73

Ååååh hörrni vad jobbigt! Alltså detta att känna att man sabbar ngt för att man t ex inte sover eller tar i för hårt.

Personligen tror jag att ett friskt och starkt embryo kommer att fästa oavsett vad man gör, självklart med undantag för ultramaraton, knark, stress i nivå utbrändhet, osv. Ja, ni fattar vad jag menar. Är miljön i livmodern ok så fäster det. Och det kan väl inte en natts frånvaro av sömn el en timme för lång promenad ändra på? OBS att detta är vad JAG tror. Verkar finnas lika många teorier och inställningar som det finns IVF kliniker, typ... eller människor. Beror nog på personlig erfarenhet också. Om jag går till mig själv, så gav jag inte detta embryo de bästa förutsättningarna med nikotin (slutade vid plus) under ruvningen, diabetes (går tyvärr inte att sluta med, haha) och halvtaskig livsstil. Men det gick ju bra. Ta det lugnt tjejer! Kram! <3

• Jessy01

Tack för svar söta Maran! Jag som brukar vara stabil är precis tvärsom i detta.

• Sjuttiosjuan

Jag tror som Maran! Tror faktiskt inte det är mycket vi som lever hyfsat normalt kan göra för att embryot ska fästa bättre. Som min läkare sa,gör det du mår bra av men inget som du kommer ångra om det inte blir något. Vill du hoppa bungyjump så gör det sa hon ( skulle jag aldrig våga dock) men jag har tex häst och hela mitt liv kan ju inte stanna av för att jag "eventuellt är gravid" särskilt inte eftersom vi gjort 6 beh på 9 månader. Men man ska göra det som känns bäst för en själv!

Kämpa på ni ruvare, hoppas jag också får joina er snart. Sprutdag 9 idag och VUL imorgon,troligtvis ÄP på måndag. Ha en fin nationaldag alla3>

Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?