• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • UndrandeSökare

Maran - Använder du Lutinus eller Utrogestan som jag tipsade dig om? Utrogestan vaginalt ger mig aldrig några problem. Man pillar in dem med fingret (obs! se till att man inte har långa eller vassa naglar naturligtvis).

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-18 07:49:35 följande:

Maran - Använder du Lutinus eller Utrogestan som jag tipsade dig om? Utrogestan vaginalt ger mig aldrig några problem. Man pillar in dem med fingret (obs! se till att man inte har långa eller vassa naglar naturligtvis).

Tack f svar! Javisst använder jag progesteron, det är därför jag fått irritation "därnere". Jodå jag har fått info, undrade mest hur det var f dig. Inget mer rosa ännu, men det pyttelilla jag fick kunde knappt kallas rosa ens, så svaaaaagt färgat var det. Så jag sitter still i båten. Imorse pillade jag in Utrogest "där bak" då jag måste behandla f svamp nu, inte bra göra det samtidigt. Usch!
  • UndrandeSökare
    Maran73 skrev 2017-04-18 08:54:15 följande:
    Tack f svar! Javisst använder jag progesteron, det är därför jag fått irritation "därnere". Jodå jag har fått info, undrade mest hur det var f dig. Inget mer rosa ännu, men det pyttelilla jag fick kunde knappt kallas rosa ens, så svaaaaagt färgat var det. Så jag sitter still i båten. Imorse pillade jag in Utrogest "där bak" då jag måste behandla f svamp nu, inte bra göra det samtidigt. Usch!
    Är det din koordinator på AvaRiga som sagt att du ta progesteronet i ändtarmen?
    För jag har hört, att det ska man inte göra, inte någonsin.

• Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-18 16:02:06 följande:

Är det din koordinator på AvaRiga som sagt att du ta progesteronet i ändtarmen?

För jag har hört, att det ska man inte göra, inte någonsin.

Hej! Nej, det är det inte. Jag har däremot läst tvärtom, så det verkar vara olika åsikter där. Som pharmaceut anser jag att det bör gå fint då läkemedel tas upp minst lika bra fr ändtarmen som fr vagina, om inte bättre, så jag vet inte riktigt vad "nej-sidan" baserar detta på egentligen... men, kollade m Dr Lakutins idag och han tyckte det var bättre att ta det oralt så jag följer givetvis det. Han bör ju vara mer påläst på absorption av progesteron än jag, haha.

Ang spottings så hade jag en "riktig" sådan idag, hu! Blev förstås skitnervös även om jag är ganska övertygad om att det är min irriterade slemhinna som spökar, men säg det till hjärtat liksom!!! Blev instruerad att ta en extra Progynon per dag så det gör jag förstås, och ökar det krampaktiga greppet om tummarna lite till....
  • Superfurry
    smurfen 11 skrev 2017-04-17 10:25:39 följande:
    Jaså det säger du, jo att jag haft mens går inte ta miste på :(, men bra jag får ny slemhinna då :) Flytten är klar, men inte iordningsställda än, sen "bara" måla huset och göra ordning tomt ! En sak i taget...tur vi är två om det.

Det där med temp har jag aldrig testat, ännu en sak hålla reda på tänker jag, men dom säger man kan ta reda på saker om sin kropp då.

Jag funderar också såklart på nästa steg redan...tänker jag blir 43 i oktober, då är de flesta bra ägg slut hos de flesta, då är bara ÄD kvar. Läste i en annan tråd igår om nån som skrev om en kompis som inte lyckades på varken ivf eller ÄD, fy attans, men sån är ju verkligheten, det KAN ju bli så, även om vi INTE vill det.  Men sånt vill man ju förtränga!

Ang dina alt, jag hade nog kört en blandning, IVF nu, funkar inte det, ÄD efter sommaren. Då hinner man samla sig lite. Och under sommaren kanske ta Letrozol mm. Kan du resa till honom under ÄL? Lite fanatiskt kanske, men vad gör man inte...

Ego:

Jag tänker ivf nu, och låta kropp återhämta sig under sommaren, och sen ÄD till höst. Har dock inte presenterat detta för sambon än...men inser ju att egna ägg är slut...vet inte om jag ska kolla det med Letrozol mm. Kör nog vitaminer och ev Rosenrot, kanske försöker få tag i kortison. Skulle möjligen velat prova det nu på ivf:en, för å maximera chanser.

Hoppas alla haft en go påsk !
    Hallå! Ja ok, så bra att ni "typ" kommit iordning i huset då. Vad kul med hus! vi drömmer också om det men det går inte ekonomisk nu dessvärre...

Att tempa eller inte det är frågan! haha, jag har fått in vanan nu och om jag missar så blir jag lite ledsen för då vet jag inte hut det ligger till med cykeln. Men man kan missa någon dag utan att det gör något! JA jag och sambon pratade om det idag senast, att där är ju folk som inte ens lyckas med äd. Usch :( det vill jag inte heller tänka på! Nej det går ju inte att jag reser till honom haha, jag ska ju jobba jag med! Fast under sommarlovet är jag ledig så kanske jag kan resa till honom ja!!

Ego: idag hade jag o sambon en snack igen. Det är så trist att man inte är rik som ett troll för att om vi varit det så hade vi inte tvekat att göra fler försök. MEn som det ser ut nu så måste vi vänta. Så vi bestämde oss för att köra clomid/letrozol och försöka naturligt. Nu ska jag bara få min gyn med på noterna. Om det inte lir nåt (dessvärre är jag inte hoppfull) så blir det äd i sep-okt då har vi hunnit spara ihop några slantar och kan låna resten av mina päron. Så det blir inga fler IVF/ICSI för oss. Kan hända att vi lider Marans råd om att göra ett sista försök med egna (om vi har råd)  och om  det inte går så göra äd i samma klinik och det blir nog Invimed i Polen, tror vi.

Så där är vi nu

Undrande: vi skulle få svar om två veckor vilket blir imorgon ,men man kanske får räkna med några dagar till då det varit påskledighet.

Maran: vad trist med spottings!! Det vill man verkligen inte ha nu :O hoppas det slutar!

Kram tjejer
  • UndrandeSökare

Superfurry - Hoppas ni får svar på spermatestet imorgon.

Maran - Tror du att du fått svamp i underlivet av Utrogestan?
    eller hade du besvär innan du började med Utrogestan?

Tänkte bara tala om så du vet om det, men en vanlig biverkning av
    Utrogestan oralt är att man kan bli yr i huvudet. Så du vet om det, ifall det händer dig. Det hände mig vid en tidigare graviditet, och det är troligen därför AvaRiga rekommenderar vaginalt i första hand. Men annars om det inte funkar för dig med Utrogestan så byt tillbaka till Lutinus om du hellre vill det.

Du pratade om att du hade sköra slemhinnor:
    Hittade detta i en gammal tråd: " Jag får också sköra slemhinnor, men jag stryker på olivolja och äppelcidervinäger och det har hjälpt. Doktorn i Riga trodde att det berodde på Utrogest och jag sa att det må så vara, men obehaget uppstod redan innan jag startade med dem så jag betvivlar att boven är Utrogest. En överdos progynon går nog inte av hög hackor den heller... Klart jag längtar till nedtrappning av medicinerna och vet att det kommer att kännas som en befrielse. Ju längre man äter denna laddningen ju långsammare ter sig livet"

Källa: www.familjeliv.se/forum/thread/52401814-ava-klinik-i-riga/1097

• UndrandeSökare
    Superfurry skrev 2017-04-18 18:31:50 följande:
    Hallå! Ja ok, så bra att ni "typ" kommit iordning i huset då. Vad kul med hus! vi drömmer också om det men det går inte ekonomisk nu dessvärre...

Att tempa eller inte det är frågan! haha, jag har fått in vanan nu och om jag missar så blir jag lite ledsen för då vet jag inte hut det ligger till med cykeln. Men man kan missa någon dag utan att det gör något! JA jag och sambon pratade om det idag senast, att där är ju folk som inte ens lyckas med äd. Usch :( det vill jag inte heller tänka på! Nej det går ju inte att jag reser till honom haha, jag ska ju jobba jag med! Fast under sommarlovet är jag ledig så kanske jag kan resa till honom ja!!

Ego: idag hade jag o sambon en snack igen. Det är så trist att man inte är rik som ett troll för att om vi varit det så hade vi inte tvekat att göra fler försök. MEn som det ser ut nu så måste vi vänta. Så vi bestämde oss för att köra clomid/letrozol och försöka naturligt. Nu ska jag bara få min gyn med på noterna. Om det inte lir nåt (dessvärre är jag inte hoppfull) så blir det äd i sep-okt då har vi hunnit spara ihop några slantar och kan låna resten av mina päron. Så det blir inga fler IVF/ICSI för oss. Kan hända att vi lider Marans råd om att göra ett sista försök med egna (om vi har råd)  och om  det inte går så göra äd i samma klinik och det blir nog Invimed i Polen, tror vi.

Så där är vi nu

Undrande: vi skulle få svar om två veckor vilket blir imorgon ,men man kanske får räkna med några dagar till då det varit påskledighet.

Maran: vad trist med spottings!! Det vill man verkligen inte ha nu :O hoppas det slutar!

Kram tjejer
    Superfurry - Om din vanliga gyn inte vill skriva ut Clomid/Letrozol så försök med några andra gyn föreslår jag. Testa gärna med flera gyn på din ort eller gyn i andra städer om du kan tänka dig att resa. Det finns de som är mer samarbetsvilliga än andra. Maran hade ju hittat en som verkar bra som tar landstingstaxa  och t o m har dropp-in  !

Om ni har brist på pengar om vill göra ÄD/ED så kan jag tipsa om Prag (Tjeckien) det finns kliniker med mycket rimliga priser där. Solkattan i Atentråden lyckades nyligen där, hon fick en son på sitt 2a försök genom embryodonation i Prag vet jag. Du hittar henne i "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" tråden.
    Annars tycker jag AvaRiga är jättebra och bra att de erbjuder möjlighet
    till olika tillval om man vill det.

Invimed i Polen är det de som erbjuder 8 frysta ägg?

Hoppas att det går bra för dig och att du når ditt mål
  • UndrandeSökare

Maran - Imorgon torsd 20 april hade du testdag eller hur ? Gick det bra att boka blodhcgtest på Werlabs?

Om du inte gjort det än, så använd gärna nån av rabattkoderna "LCHF" eller Fertilitetsguiden"" så bli det billigare. Det kan finnas rabattkoder som ger ännu bättre rabatt också om du söker på nätet.

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-04-18 18:31:50 följande:

Så där är vi nu

Kram tjejer

Hej Furry!

Ja fy faan, ekonomi... vette sjutton hur vi hade haft råd utan mannens arv efter en mkt nära släkting... inte alls om vi hade varit hänvisade till mitt, i princip obefintliga, sparkonto! Låna antar jag... Tänker att det kanske är smartare att göra som ni tänker, att lägga pengarna på det som ger störst chans! Även om det är tufft (innan man väl satt igång för då tycks de flesta känna att det var helt rätt beslut, jag själv inräknad!) att gå över t ÄD.

Min röst på alt 2 var nog mer otålighet än ett råd egentligen, känner mig ju nästan lika engagerad i era behandlingar o resultat som mina egna! Nu nu nu liksom. Har du ngn gång fått bekräftelse genom t ex UL att du har ordentlig ÄL? Bara nyfiken. Vette sjutton hur man ser att en kvinna HAR haft/har ÄL, förutom att man ser blåsor men de kan ju vara tomma tänker jag... Jaja. Hur som helst, värt att prova hormonbeh!

Inte haft mer spottings, det var heller inte färskt blod utan mer som lite brunaktigt slem.. Rätt säker på att det är pga svamp o irritation. Hoppas iaf det!

Mer ego: imorgon är det dags att trava iväg till labb och lämna blod! Vet inte hur lång tid det tar att få svar sedan men hoppas på besked till fredag! Har även tänkt göra hemmatest fredag morgon... även om det kan vara för tidigt för ett säkert svar med urintest. Kan hur som helst inte hålla mig längre än t fredag!

SÅ nervös!!!!!!!!!!!!
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-19 08:45:24 följande:

Maran - Imorgon torsd 20 april hade du testdag eller hur ? Gick det bra att boka blodhcgtest på Werlabs?

Om du inte gjort det än, så använd gärna nån av rabattkoderna "LCHF" eller Fertilitetsguiden"" så bli det billigare. Det kan finnas rabattkoder som ger ännu bättre rabatt också om du söker på nätet.

Hej!!! Tack det gick jättebra!! Använde din kod, som gällde även om det stod att den var gammal (var jag nu läste det?...). Japp, kolla mitt inlägg här ovan ang testplanerna. Som sagt vääääääldigt nervöst...

Och tack för tips ang irritationen! Det är ju alltid svårt att säga säkert om ett tillstånd beror på ett läkemedel eller om det skulle ha uppstått iaf, men man prövar ju (om möjligt) att sätta ut läkemedlet f att se om det då sker en förbättring. Det har det gjort i mitt fall (har inte satt ut men ändrat till oral adm) då det redan har blivit mycket mycket bättre, jätteskönt! Hade inte ngn irritation innan Utrogestan, så det är tyvärr det jag sätter mina pengar på. OM jag behöver fortsätta m progesteron så planerar jag att pröva vaginalt igen när svampen är färdigbehandlad, kommer det tillbaka så kanske jag blir tvungen att byta preparat (t Lutinus, som ju tyvärr har svamp i underlivet som en mindre vanlig biverkan, verkar vara själva progesteronet som orsakar det) eller fortsätta ta oralt. Vi får se vad som händer!

Hur känner du dig??? Symtom? När var VUL nu igen?
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?