• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73

Tack Furry! Du hade inte glömt utan skrev ju grattis ovanför. <3 Ja visst blir man lite sugen på unga pigga ägg? Känner igen... Men d e klart, det är ju inte alltid det funkar heller! Fast för mig som fyller 44 så är det nog enda chansen iaf, med "facit" i hand (2 missfall o några enstaka defekta blastos...). Hoppas hoppas nu att det inte är något fel på ugnen, utan bara på mina råvaror.

Jessy, faans jävla SKIT! Det är liksom det enda jag kommer på att säga... <3 Har också tänkt på dig men hade glömt var i "fabriken" du befann dig, om ni hade paus eller så. Hur du än gör nu så vill jag bara säga att ÄD känns SÅ rätt nu! Det enda jag fortfarande tänker lite på (förutom plus eller minus förstås!) är hur det eventuella barnet hanterar sin lite ovanliga "härkomst" när det förstår vad det betyder. Men vad jag förstår och har läst så brukar det inte bli några större problem/kriser. Jaja, en sak i taget. Jättegigantisk tröstkram! <3

Smurfen, hur känns det?

• Jessy01

Åh Maran! Grattis till ruvande!! Hoppas hoppas! :) Så många som förhoppningsvis är gravida sen jag var inne sist! Spännande:)

Tack undrande igen för info! Ska kolla upp!

Kramar!

• Maran73
    Jessy01 skrev 2017-04-13 22:42:25 följande:

Åh Maran! Grattis till ruvande!! Hoppas hoppas! :) Så många som förhoppningsvis är gravida sen jag var inne sist! Spännande:)

Tack undrande igen för info! Ska kolla upp!

Kramar!

Tack Jessy! Spännande värre. En fråga, gjorde ni ICSI?
  • UndrandeSökare

Maran - Tänkte på det där du sa med att du var orolig så att inte något var fel på ugnen.

Har du gjort någon immunutredning? Tar du några stödmediciner nu förutom östrogen och progesteron?

Jag har gjort immunutredning och det är pgr av det jag nu använder stödmediciner. Det var också därför jag gjorde PGS, för att veta att blir det missfall nu så beror det på min kropp och mitt immunförsvar, inte på felaktiga embryon.

Nu menar jag inte att gå händelserna i förväg, men OM det skulle bli minus, så be då kliniken åtminstone om Trombyl och Prednisolon nästa gång. Det ökar chanserna rejält inför nästa försök ! Trombyl kan förhindra proppar och kortison lugnar immunförsvaret.Själv tar jag både Trombyl, kortison och blodförtunnande sprutor dagligen.Tidigare tog jag också IL..

• UndrandeSökare

Men det bästa isåfall är att resa till Dr D på Life clinic eller Serum i Aten för en immunutredning. Man får MYCKET bättre utredning hos Dr D, än man får i Sverige. I Sverige hittade de inget medan han hittade vad som var fel på mitt immunförsvar.

• UndrandeSökare

Jessy - Jättetråkigt det där med att ÄD ska kosta så mycket pengar. Ni har inte alls råd då? Så om inte Fkassan kan hjälpa er kommer ni inte gå vidare med fler försök alls ?

Det finns ju alltid stiftelser och stipendier man kan söka. Om du frågar på ditt bibliotek så kan de hjälpa dig. Det finns både böcker man kan läsa samt att man kan söka på nätet. Biblioteket vet mer.

Vi finns här om du vill prata !

Vet inte hur mycket pengar vi betalat, men enbart utredningen hos Dr D kostade 20.000kr plus flyg, hotell, mediciner etc. I Riga kostade det ca 100.000kr men då har vi valt en del extra. Grundpriset är ca 64.000 för 3 dagars ägg.

Glad Påsk !

• smurfen 11
    Jessy01 skrev 2017-04-13 13:04:50 följande:

Tack undrande för svar! Och supergrattis till graviditeten! Underbart att höra! :)

Tänkte bara kolla ang öppen donator....vad får man reda på vet du eller ngn? Bara ögonfärg etc eller lite mer?

Min läkare sa att bär man barnet vid ÄD formas barnet till 30 procent efter den som bär det

Furry- jag hade ägguttag i fredags.. dåg bra ut 9 äggblåsor 5 ägg. Fagen efter ringde det och sa att INGA blivit befruktade . Totalt knäckt :( Har ett försök kvar dom blir, om jag orkar psykiskt, i augusti. Mitt problem med ÄD är även pengar tyvärr. Tråkigt att sådant ska sätta stopp men men...

Furry du frågade efter infp ang. kortison...vill gärna ge dig så maila om du fortfarande intresserad

Kram på er allihopa!

Men fy fan vad hemskt! Hoppas chocken lagt sig något, och ni måste kanske inte ta beslutet just nu om ni vill göra ivf igen eller gå på ÄD? 

Var har du fått den infon om 30% vid ÄD? Verkar ju intressant...:) Vi får väl också gå den vägen då jag tyvärr inte har höga förhoppningar om ivf, men måste ju testa. En av anledningarna till att jag drar mig för ÄD, är just att det inte bär mina gener. Inte för att jag är så fantastisk men ändå...
    Jessy01 skrev 2017-04-13 13:14:26 följande:

Smurfen! Tack för att du tänkt på mig!

Såg nu att du är på gång! Håller alla tummar och tår!!

Jo jag undrade var du tog vägen där ett tag...visste ju ni gjorde ivf.

Jo jag sprayar med Synarela nu. Ska in på blodprov på onsdag för å se om jag är nedreglerad. 
    Har hört det kan ge några fler ägg så får väl se denna gång.

• smurfen 11
    Maran och Superfurry,

Jo känner mig lite upp och ner i humöret, och mensen har kommit, igår kom en vårflod, har aldrig blött så som en gris första dan som jag gjorde igår. Ska börja med sprutor nästa vecka antar jag. Också haft en jobbig vecka i jobbet plus grejer med flyttfirma som krånglat.

Har mensen kommit Fuury? Ni kanske tom lyckas själva innan ni sätter igång med nästa behandling :) Ni vet ju ni kan bli gravida, kanske bara inte hittat rätt ägg än? Hoppas spermieprovet går bra.

Maran, Grattis till lilla embryot! Det blev ju ett riktigt bra resultat! Måste kännas bra veta det mycket väl kan gå vägen !

Det kanske blir en " Gravid ÄD 2017 " tråd till slut !
  • Maran73
    UndrandeSökare skrev 2017-04-14 15:49:42 följande:

Maran - Tänkte på det där du sa med att du var orolig så att inte något var fel på ugnen.

Har du gjort någon immunutredning? Tar du några stödmediciner nu förutom östrogen och progesteron?

Jag har gjort immunutredning och det är pgr av det jag nu använder stödmediciner. Det var också därför jag gjorde PGS, för att veta att blir det missfall nu så beror det på min kropp och mitt immunförsvar, inte på felaktiga embryon.

Nu menar jag inte att gå händelserna i förväg, men OM det skulle bli minus, så be då kliniken åtminstone om Trombyl och Prednisolon nästa gång. Det ökar chanserna rejält inför nästa försök ! Trombyl kan förhindra proppar och kortison lugnar immunförsvaret.Själv tar jag både Trombyl, kortison och blodförtunnande sprutor dagligen.Tidigare tog jag också IL..

Hej du! Tjaaa, är nog inte direkt orolig eller tror att det är ngt fel på "ugnen", den kommentaren var mer av "det vore ju för jävligt om det skulle vara ngt fel på ugnen!" Inga andra mediciner men har Trombyl hemma som jag fick av min gyn den andra naturliga grav. Som ju gick åt pipan iaf. Visst kan vissa säkert ha immunologiska problem och bli (och har blivit!) hjälpta, men inget jag känner att jag behöver utreda i detta stadie. Men absolut kan jag tänka mig att lägga till t ex prednisolon (Betapred? Annat?) om det blir minus nu. Får diskutera det m läkaren om det blir så. Min gyn hemma är inte starkt emot att testa "icke evidensbaserade behandlingar" heller (som det ju betraktas som i Sverige iaf) så han skulle säkert kunna skriva ut också om jag ber honom. Men som sagt, den dagen den sorgen. Tack f att du tänker på mig! <3
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-04-14 18:05:44 följande:

Maran och Superfurry,

Jo känner mig lite upp och ner i humöret, och mensen har kommit, igår kom en vårflod, har aldrig blött så som en gris första dan som jag gjorde igår. Ska börja med sprutor nästa vecka antar jag. Också haft en jobbig vecka i jobbet plus grejer med flyttfirma som krånglat.

Har mensen kommit Fuury? Ni kanske tom lyckas själva innan ni sätter igång med nästa behandling :) Ni vet ju ni kan bli gravida, kanske bara inte hittat rätt ägg än? Hoppas spermieprovet går bra.

Maran, Grattis till lilla embryot! Det blev ju ett riktigt bra resultat! Måste kännas bra veta det mycket väl kan gå vägen !

Det kanske blir en " Gravid ÄD 2017 " tråd till slut !

Tack Smurfen, ja det känns förstås jättebra! Större hopp.

Jobbigt för dig med allt, hoppas du kan hitta andningshål ibland!! <3 Hur var det nu m hormoner och doser när du börjar stimuleringen? Menopur?

Glad påsk alla fina!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?