• Anonym (Karin)

Men alltså... snippa?

Usch, jag tycker detta ord är så hemskt!
    "Snippa" som motsvarighet till snopp?

Varför dög inte mus/fiffi/mutta?
    Varför måste musen döpas om till "snippa"?

Jag tycker ordet låter smutsigt och vämjeligt.

Hur kunde det bli så att musen generellt ska ha detta hemska namn?

• Svar på tråden Men alltså... snippa?
  • Regndamen
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 19:14:22 följande:

Spelar du dum eller är du det?

Jag pratade om filmen, inte ordet.

Herregud alltså!

Hur ofta möter du ordet snippa i verkligheten?
  • pigglet

Snippa fyller en funktion eftersom det hittills inte funnits ett allmänt vedertaget namn för flickors underliv. Pojkar har snopp, flickor har olika namna i varenda familj. Vad signalerar det?

Nu har man enats om ordet snippa - bara acceptera. Att dividera huruvida man gillar ordet eller inte motverkar syftet. När alla flickor vet att de har en snippa mellan benen, har ett gemensamt ord för underlivet, ett ord som inte är missvisande eller vilseledande, ett ord som alla förstår, då "är vi framme".

Gillar den här diskussionen, på samma ämne bara ett annat ord.  :)
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/64770062-vad-kallar-ni-barnets-bredaste-finger/6

Blir lite fånigt, eller hur?

• Anonym (mänsklig)
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 19:47:38 följande:
    Jag diskuterar ordets användning och inget annat.
    Jag struntar i den där filmen, den var bara ett litet sidospår.

Du försöker göra dig lustig men vet du, det lyckas inte.
    Tror faktiskt inte jag har mer att säga till dig.
    Men det var du som tog upp filmen. Vilken orsaken var kan endast du svara på, men det är ju du som samtidigt pratar om filmen som du hävdar att tråden endast handlar om ordet "snippa". Då lär ju filmen och ordet vara sammankopplade för dig på något vis. 

Tycker nog jag lyckades vara lite lustig, och fick nog fram någon liten poäng ändå.Skrattande
  • Fågelkvist

Snippedipp dipp snippedidoo. Snippan är häftig, baby, I love you!

Jag tycker att det är jättebra att det äntligen finns ett ord som alla fattar istället för alla, iofs fantasifulla, benämningar som användes förr.

Man ska tänka på att det inte skett något som helst tvång i lanseringen av ordet. Någon tog upp det som ett förslag och på mycket kort tid accepterades och användes ordet av en väldigt stor del av de svensktalande. Uppenbarligen fanns ett behov.

• taquine
    pigglet skrev 2016-11-06 20:16:35 följande:

Snippa fyller en funktion eftersom det hittills inte funnits ett allmänt vedertaget namn för flickors underliv. Pojkar har snopp, flickor har olika namna i varenda familj. Vad signalerar det?

Nu har man enats om ordet snippa - bara acceptera. Att dividera huruvida man gillar ordet eller inte motverkar syftet. När alla flickor vet att de har en snippa mellan benen, har ett gemensamt ord för underlivet, ett ord som inte är missvisande eller vilseledande, ett ord som alla förstår, då "är vi framme".

Gillar den här diskussionen, på samma ämne bara ett annat ord.  :)
    http://www.familjeliv.se/forum/thread/64770062-vad-kallar-ni-barnets-bredaste-finger/6

Blir lite fånigt, eller hur?

Vilka man har enats om ordet? Där fick inte jag vara med;), och nej inget ord jag kommer använda om jag nu får flick-barnbarn så småningom.
    Goodness me
  • Monkii
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 16:41:54 följande:

Jaja, det står på din sida att du är 46 så välkommen till kärringgänget! 

Kärring är inte en ålder det är en inställning .

Ni som inte gillar orden snopp och snippa, när ni får barn kan ni såklart kalla era barns könsdelar för dase/mutta om ni är vulgära, kuk/fitta om ni är porriga, hängstjärt/framstjärt om ni är pryda osv men lär dem för guds skull de riktiga orden också så att de kan uttrycka sig i framtiden.
  • Fiona M
    taquine skrev 2016-11-06 20:43:17 följande:
    Vilka man har enats om ordet? Där fick inte jag vara med;), och nej inget ord jag kommer använda om jag nu får flick-barnbarn så småningom.
    Ja, man har iaf enats om att ordet tillämpas sen 2006,
    spraktidningen.se/artiklar/2008/10/snippan-pa-sparen

Så om barnen på förskolan och liknande lär sig om sin snippa kommer du "rätta" dem till... vad? Eller kanske acceptera att nya ord finner sin väg in i språket?
  • EnAnonumius
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 15:01:08 följande:
    Vet du, jag gillar inte din ton.
    Vill du ha fler svar så får du skärpa till dig.
    Jag är inte otrevlig mot dig.
    Ursäkta Damen.
    Jag antar att du är en person som aktivt letar efter smolken i andras öga och aktivt gör allt för att slippa se bjälken i ditt egna öga.

Jag anser inte att du skall sitta och beklaga dig på andras ton och säga åt folk att skärpa sig.. Din ton i denna tråden är under all kritik, din ton i denna tråden är otroligt låg och rent av urusel.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 16:41:54 följande:
    Jaja, det står på din sida att du är 46 så välkommen till kärringgänget! Kaffe
    Kärring kan du vara själv. Dra inte ned andra på din nivå baserat på en persons ålder då kärring är ett beteende.
  • EnAnonumius
    Anonym (Karin) skrev 2016-11-06 19:47:38 följande:
    Jag diskuterar ordets användning och inget annat.
    Jag struntar i den där filmen, den var bara ett litet sidospår.

Du försöker göra dig lustig men vet du, det lyckas inte.
    Tror faktiskt inte jag har mer att säga till dig.
    Har, du Damen, för mycket fritid så att du kan sitta dig och förfasa dig över ett behövliga ord?

Vissa kanske tycker pudlar är så fina att de vill kalla snippan för fiffi. Fiffi är ju annars ett klassiskt pudelnamn (för många).

Jag tycker rävar är fina, så jag kanske skall kalla min snippa för Mickel..

Alltså hur kan man bli så upprörd av ett ord som skall tjäna ett syfte, som är tänkt att ha samma neutrala klang som snopp, och användas på samma sätt på flickor så som snopp görs för pojkar, och skall kunna användas landsomfattande också?

Ta dig en stor kopp kaffe och häll i lite blankt grädde, och kanske ett par sockerbitar så att det blanka grädden gör nytta för dig lite fortare så du kanske kan slappna av lite. 

P.S
    Blankt grädde (för den som inte vet) är ett annat ord att säga att man skall ha en skvätt vodka i kaffet.

Svar på tråden Men alltså... snippa?