• typjag

BF vår/sommar 2017 efter IVF

Har plussat efter vårt 4 IVF och har BF 17 juli. Vore kul att följas åt med fler som plussat och ska ha barn under 2017. Kände mig inte "hemma" i vanliga BFgrupper för spontangravida så startade denna tråd

• Svar på tråden BF vår/sommar 2017 efter IVF
  • chbw
    jagkan skrev 2017-02-09 21:14:09 följande:

ja definitivt! min är kl 9.30 på morgonen!

Skönt :) jag är dum som.väljer sena tider bara för o slippa missa för mycket på jobbet ????
  • typjag

Ja, man kanske inte ska oroa sig för vikten. Jag är ju ganska smal men rätt vältränad så därför blir jag väl lite orolig att allt ska gå utför iom en graviditet. Såg nånstans att bebis och vatten och allt som rör graviditeten väger 11.2 kg. Så om man går upp runt 11.2-15 kg så  borde de gå relativt enkelt att bli av med. Och som sagt har jag ju bara gått upp 3.5 kg å är nästan hälften än så kan nog andas ut. men skönt få lite svar, tycker folk inte vill prata om vikt vid graviditet och jag har fått höra från flera håll att "kroppen går upp det den behöver", fast det ser man ju tydligt på många kvinnor efteråt att de gått upp mycket mer än vad graviditeten behövt..

• chbw
    typjag skrev 2017-02-10 08:52:04 följande:

Ja, man kanske inte ska oroa sig för vikten. Jag är ju ganska smal men rätt vältränad så därför blir jag väl lite orolig att allt ska gå utför iom en graviditet. Såg nånstans att bebis och vatten och allt som rör graviditeten väger 11.2 kg. Så om man går upp runt 11.2-15 kg så  borde de gå relativt enkelt att bli av med. Och som sagt har jag ju bara gått upp 3.5 kg å är nästan hälften än så kan nog andas ut. men skönt få lite svar, tycker folk inte vill prata om vikt vid graviditet och jag har fått höra från flera håll att "kroppen går upp det den behöver", fast det ser man ju tydligt på många kvinnor efteråt att de gått upp mycket mer än vad graviditeten behövt..

Det är olika på olika kroppar. En del går upp 30kg en del 5kg, en del går bara ner i vikt. Av massa olika anledningar. Varken eller är ju fel. Huvudsaken är att den gravida och barnet/barnen mår så bra som möjligt. Hur mycket fostervattnet, bäbis och moderkaka t.ex. väger måste ju variera väldigt från graviditet till graviditet, en del bäbisar väger ju t.ex. 2.5 kg och en del över 5 när de föds. En del får extra mkt fostervatten och en del drar på sig mkt vätska i olika delar av kroppen, o på en del är det enbart magen som växer.  

Jag personligen vill inte prata vikt varken under graviditeten eller innan/efter pga det är väldigt triggande för mig, pga tidigare rätt svåra ätstörningar. Och min bm sa att min vikt egentligen är rätt oviktig, det viktiga är bäbisens vikt och storlek. Hur andra tänker kan jag inte tala för :) Tycker öht vikt är orelevant. Det är bara en siffra :)  
  • typjag
    chbw skrev 2017-02-10 18:51:59 följande:

Det är olika på olika kroppar. En del går upp 30kg en del 5kg, en del går bara ner i vikt. Av massa olika anledningar. Varken eller är ju fel. Huvudsaken är att den gravida och barnet/barnen mår så bra som möjligt. Hur mycket fostervattnet, bäbis och moderkaka t.ex. väger måste ju variera väldigt från graviditet till graviditet, en del bäbisar väger ju t.ex. 2.5 kg och en del över 5 när de föds. En del får extra mkt fostervatten och en del drar på sig mkt vätska i olika delar av kroppen, o på en del är det enbart magen som växer.  

Jag personligen vill inte prata vikt varken under graviditeten eller innan/efter pga det är väldigt triggande för mig, pga tidigare rätt svåra ätstörningar. Och min bm sa att min vikt egentligen är rätt oviktig, det viktiga är bäbisens vikt och storlek. Hur andra tänker kan jag inte tala för :) Tycker öht vikt är orelevant. Det är bara en siffra :)  

Ah förstår! Ska ni ta reda på kön?
  • chbw
    typjag skrev 2017-02-11 16:17:30 följande:
    Ah förstår! Ska ni ta reda på kön?
    Får se hur vi gör :) Sambon vill men jag vill verkligen verkligen inte.. Har sagt att jag eventuellt kan gå med på det om det stannar mellan oss.. :) ska ni?
  • Veronicasnart30
    Lee*** skrev 2017-02-09 09:37:37 följande:

Jag är i vecka 23+3 o känner inte så mycket av fostret, bubblar lite då och då. Har livmodern i framvägg o vad jag har förstått så kanske man aldrig kommer känna de riktiga sparkarna. Lite tråkigt då jag är rätt orolig av mig ,så hade gärna velat känna mer.

Jag har gått upp 8-10 kg. Vikten satte fart efter vecka 19 för mig då även magen blev större

Jag är idag i vecka 21+6 och har också moderkakan, som jag tror du menar =) i framvägg. Jag känner av sparkarna jättetydligt och när bebben gör kullerbyttor där inne, men det kanske har att göra med att det är andra barnet för när jag väntade första tog det längre tid att känna dessa sparkar. Jag tror att du kommer känna snart, det går verkligen från bubblor ena dagen till riktiga sparkar andra =)
  • Lee***
    Veronicasnart30 skrev 2017-02-12 17:56:31 följande:

Jag är idag i vecka 21+6 och har också moderkakan, som jag tror du menar =) i framvägg. Jag känner av sparkarna jättetydligt och när bebben gör kullerbyttor där inne, men det kanske har att göra med att det är andra barnet för när jag väntade första tog det längre tid att känna dessa sparkar. Jag tror att du kommer känna snart, det går verkligen från bubblor ena dagen till riktiga sparkar andra =)

Ja, moderkakan menar jag förståss:). Jag längtar tills jag känner mer, men vet några som inte kände några direkta sparkar under hela graviditeten. Sedan är det svårt att avgöra hur mycket man skall känna när det är fösta barnet.

Hur har du mått under graviditeten. Jag har mått väldigt bra förutom tröttheten, någon vecka tillbaka har jag känt att jag inte orkar med samma tempo:) skönt att låta sambo få jobba lite o passa upp på mig;)
  • typjag
    chbw skrev 2017-02-12 08:28:53 följande:

Får se hur vi gör :) Sambon vill men jag vill verkligen verkligen inte.. Har sagt att jag eventuellt kan gå med på det om det stannar mellan oss.. :) ska ni?

Jepp! Vi är supernyfikna!
  • chbw
    typjag skrev 2017-02-12 20:56:04 följande:

Jepp! Vi är supernyfikna!

Okej :)
  • hope88

Idag gick vi ner till tvåsiffrigt! 99 dagar kvar nu till bf :)

Går in i v27 på onsdag. Har gått upp 12 kg och 5 utav dem kommer redan vid överstimuleringen så det är som det är. Försöker att inte stressa över det :)

Värdena ligger bra hos bm!

Jodå här är det rörelser och sparkar varje dag. Tror inte han sover haha :p

Hur mår ni? Jag är sjukskriven på 100% nu fram till i alla fall 31/3 pga foglossningen så får vi se sen hur det blir. En dag i taget!

Längtar nåt så otroligt nu!! Känns som om det både går snabbt och extremt långsamt detta..

Lycka till ni som har rul snart <3 Håller tummarna att allt ser bra ut!

Svar på tråden BF vår/sommar 2017 efter IVF