• Anonym (Ts)

Sen abort?

Är det någon som kan förklara för mig hur våra lagar kan vara uppbyggda kring att det är ok att göra abort i v.21 för att man inte vill ha barn? Jag vet att man behöver söka tillstånd men tydligen får man tillstånd på så pass "lösa" grunder.

Som mamma till ett barn fött i v. 23 är det här skrämmande. Ett barns liv räddas när ett annat avslutas nån vecka tidigare. Hur är det möjligt och är jag helt ute och cyklar som inte förstår detta?

• Svar på tråden Sen abort?
  • Turandot
    blairw skrev 2016-12-04 00:33:12 följande:
    Andra länder behöver ju inte nödvändigtvis ha samma kriterier för hur de ska utvärdera frågan eller angående vad vad liv innebär. Om man inte har samma kriterier så kollar man inte på samma bevis. 
    Som sagt - jag tror att en hel del av våra svenska galenskaper kommer att upphöra efter valet 2018... *räknar dagarna* (Fast tyvärr faller väl Kd ur Riksdagen i stället...)
  • Anonym (anonym)
    Mallemamma skrev 2016-12-04 11:44:32 följande:
    Du tror inte det?? Om man sänker gränsen med t ex 2 veckor så kommer de friska graviditeterna som upptäcks i vecka 20-21 inte kunna aborteras. Hur tänkte du där? Tror du att aborterna som godkänns i vecka 20-21 är likamed noll? Klart aborterna sjunker om man sänker gränsen -.-
    De som inte gör abort före vecka 12 kommer ju då att behöva söka hos socialstyrelsen tillsammans med de som nu söker efter vecka 18 vilket innebär att de som kunnat göra abort får vänta på att ansökan beviljats och då är risken att dessa kommer att få göra sen abort eftersom Socialstyrelsen självfallet kommer att utreda de som har längst gångna graviditeter först.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 11:53:03 följande:

Fast där lär det ha bedömts utifrån det psykiska traumat att upptäcka en sen oönskad graviditet utan något stöd kring sig och utan stabil tillvaro i livet.

Och då väljer man att döda ett barn som om det fötts haft en chans att överleva. Helt absurt enligt mig.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-04 11:51:11 följande:
    Självklart är det så! I alla andra länder än Sverige - även våra grannländer Norge och Finland - är alla gynekologer, embryologer, barnläkare, beteendevetare, etiska experter, präster, jurister och politiker som beslutat om detta helt förblindade av patriarkaliska strukturer! Förstår du väl!
    Vad har präster med abortfrågan att göra.
  • Anonym (anonym)
    Turandot skrev 2016-12-04 11:54:20 följande:
    Jo, vissa stater i USA har extremt "generösa" abortlagar. Detta glöms jämt bort när svenska media rapporterar om Pro Life-organisationer som demonstrerar utanför abortkliniker. Svenska media vill ha det till att de är typ bakåtsträvande religiösa fanatiker, men de nämner inget om hur stora barn som faktiskt dödas på de klinikerna...
    Nu sker ju så sena aborter som i USA även i Sverige fast det kallas inte abort så sent. I Sverige avslutas graviditeter senare än abortgränsen vid svåra fosterskador och sjukliga tillstånd hos fostret som inte upptäckts innan den vecka då sen abort är godkänd.
  • Mallemamma
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 11:57:07 följande:

De som inte gör abort före vecka 12 kommer ju då att behöva söka hos socialstyrelsen tillsammans med de som nu söker efter vecka 18 vilket innebär att de som kunnat göra abort får vänta på att ansökan beviljats och då är risken att dessa kommer att få göra sen abort eftersom Socialstyrelsen självfallet kommer att utreda de som har längst gångna graviditeter först.

Man gör inte aborter senare än vecka 21+6 idag. Är det så tight med tid dessutom så får man besked samma dag/så snart man måste. Eller tror du att socialstyrelsen bara går efter vissa tider och därför kan en ansökning som kom i vecka 21+6 godkännas vecka 22+6? Det händer inte, det är olagligt.

Dessutom så upptäcks graviditeter i vecka 20-21 också, om gränsen sänks så har dessa ingen möjlighet att ens söka aborten, alltså minskar antal aborter.
  • Turandot
    Anonym (Svårt) skrev 2016-12-04 11:19:50 följande:

Men är det inte så att många svåra fosterskador syns först i vecka 18. Väljer man då att göra FVP tar det ju minst en vecka och sedan bör ju föräldrarna ha tid att fatta ett välunderbyggt beslut.

Hur ska man då kunna sänka abortgränsen ?

Det där stämmer inte längre (det kanske är ett antal år sedan du födde barn?). NUPP görs runt vecka 12 och ger en mycket bra prognos, och de som sedan vill gå vidare med fostervattensprov, riktade ultraljud, moderkaksprov m.fl. metoder har gott om tid att få sina provsvar och fundera igenom dem, innan de är över den vanliga abortgränsen. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 11:57:32 följande:
    Och då väljer man att döda ett barn som om det fötts haft en chans att överleva. Helt absurt enligt mig.
    Ja det väljer man hellre än att drabbas av psykisk ohälsa av att fullfölja en oönskad graviditet. En graviditet är en stor omställning psykiskt, fysiskt och socialt, att tvingas genomföra en oönskad graviditet kan bli så traumatiskt att det leder till svår psykisk ohälsa som kvarstår åratal efter att socialtjänsten hämtat barnet på BB.
  • Turandot
    Anonym (anonym) skrev 2016-12-04 11:46:23 följande:
    Det som skulle ske om gränsen sänktes till 12 veckor är att det kommer att bli ännu fler sena aborter eftersom de Socialstyrelsen kommer att behöva gå igen ansökningar redan från vecka 13 och bevilja precis som nu efter särskilda skäl. I dagsläget kan de som vet att de inte klarar av ett bli förälder göra sin abort i vecka 14.

Konstigt att det funkar bra i Finland, då. Sist jag var där såg jag inga gatubarn heller...
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2016-12-04 11:57:32 följande:
    Det är bättre om kvinnor tar till drastiska metoder och tar livet av sig själva om de tvingas behålla en oönskad graviditet? Det är bättre om kvinnor blir svårt traumatiserade av att i månader utsättas för något motbjudande som sker med deras egen kropp?
Svar på tråden Sen abort?