• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (Du får nog stanna här)

Utan att vara hundra procent säker så måste du nog stanna här för att bevisa att du bor här så han kan söka anknytning på dig. Men det är klart att han kommer att få komma men det kommer ta tid. Men du måste kunna åka ner på besök då och då. Men min man blev också tvungen att åka hem och söka från sitt land eftersom han hade vistats här för länge utan tillstånd (annars hade han kunna sökt härifrån). Allt strulade och papper försvann på vägen osv. Så efter åtta månader av strul och ärende som öppnats och lagts ned igen var jag ju förstörd. Ringde migrationsverket och bad om råd. Då sa hon att det var bara att åka ihit som turist igen och söka härifrån, för då vistas han här lagligt. Så allt löste sig ju kanon. Men din man kommer kanske inte från ett land som man kan komma som turist ifrån? Du får väl helt enkelt mala och be om ett tydligt svar. Hur länge exakt är det ok att du är i mannens land utan att det påverkar ert ärende. Be dem vara övertydliga så du förstår. Jag har själv alltid jättesvårt att förstå vad myndigheter menar.

• Miss Skywalker

Fast du har ju redan fått svar av de som garanterat vet vad som gäller, Migrationsverket. Du måste vara i Sverige medan han söker. 
    Synd om barnet men så blir det med föräldrar utan framförhållning..

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Jadu) skrev 2016-12-17 16:43:41 följande:

Första problemet är väl varför han överhuvudtaget sökte asyl till och börja med? Han behöver ju tydligen inte asyl. Han skulle ha ansökt som anhörig till dig direkt.

Han kommer med största sannolikhet att få uppehållstillstånd men han måste ansöka ifrån hemlandet/grannland och vänta där nere på svar. Och väntetiden är ca 1,5-2 år just nu. Tyvärr.

Sen tror jag att det blir svårt för dig att kunna bo där nere. Åka ner och hälsa på i perioder absolut men inte bo där i 1-2 år i sträck. För att han ska få uppehållstillstånd krävs att du har en tillräckligt stor lägenhet, er ert fall en 3:a eller större och att du kan försörja honom. Antar att du är föräldraledig och får pengar från försäkringskassan? I så fall har dom egna regler kring det. Men har för mig att man kan va borta i 4 månader och sen måste man hem igen i en viss tid för att man ska räknas som boende i Sverige och få föräldrapenning. Men det får du kolla upp.

Migrationsverket ansåg inte att han behövde asyl eftersom att inte varje person som kommer från landet/staden är i fara.

Men tack så mycket för svar.
    Låter fruktansvärt helt ärligt, ok att de utvisar honom, men att enda alternativet är att pappan och barnet bor i helt olika länder i ca 2 år? Måste ju finnas ett annat sätt, så hjärtlös kan man knappast vara.
  • Anonym (Tänk)

Varför skaffar du barn i en så ostabil situation? Det är du som satt dig själv i den här situationen så om det är någon som är hjärtlös är det väl du, inte staten som du vill ska ta ansvar för ditt ansvarslösa beteende.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Tänk) skrev 2016-12-17 16:59:08 följande:

Varför skaffar du barn i en så ostabil situation? Det är du som satt dig själv i den här situationen så om det är någon som är hjärtlös är det väl du, inte staten som du vill ska ta ansvar för ditt ansvarslösa beteende.

Jaha, så du anser att vår dotter ska straffas bara för att jag själv satt mig i den här situationen? Är det verkligen hennes fel?
  • Anonym (Tänk)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 17:00:13 följande:

Jaha, så du anser att vår dotter ska straffas bara för att jag själv satt mig i den här situationen? Är det verkligen hennes fel?

Det är du som valt att straffa ditt barn.
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 16:53:39 följande:

Migrationsverket ansåg inte att han behövde asyl eftersom att inte varje person som kommer från landet/staden är i fara.

Men tack så mycket för svar.

Låter fruktansvärt helt ärligt, ok att de utvisar honom, men att enda alternativet är att pappan och barnet bor i helt olika länder i ca 2 år? Måste ju finnas ett annat sätt, så hjärtlös kan man knappast vara.

Tidigare var det ganska lätt att få tillstånd att vänta på svar i Sverige när man hade barn här, just pga barnets rätt till båda sina föräldrar. Men just nu pga flyktingkrisen åh att migrationsverket ligger så fruktansvärt långt efter med alla ansökningar så är det nästan omöjligt.

Men min kompis håller på att försöka ta hit sin fru just nu och till honom hade dom sagt att frun kan önska om visum (hälsa på) om han bjuder in henne under tiden dom väntar på svar. Just pga att vänta tiderna är så långa. Reglerna säger egentligen rent specifikt att personen inte får befinna sig i Sverige NÄR beslutet tas. Dom har skickat in ansökan nu så vi får väl se om det går igenom. Men i så fall hade din man kanske kunnat komma hit på visum i 3 månader snart och sen om ni var i regn varandra ett tag och sen åkt edu ner i 4 månader, så har ju i alla fall första året gått och ni får va tillsamman en del av tiden.
  • Anonym (Inte rasist!)

Vet du, att vara rasist innebär att man anser att vissa raser är mer värdefulla än andra. Inte att man anser det vara rätt att alla inte kan komma till Sverige hur enkelt som helst. Inte att man anser att de som kommer hit ska bidra till samhället, betala skatt och följa lagar som alla andra. Funderar du på att ta med dig en femmånaders till Irak kan ni ju lika gärna bo där. För det viktigaste är ju att ni får vara tillsammans? Inte att bli försörjd av svenska staten. Eller?

• Bougainvillea

När en person söker asyl söker han eller hon SKYDD i ett annat land än i sitt hemland. Orsakerna till detta kan vara krig eller förföljelse p.g.a exempelvis etnicitet, religion, kön eller sexualitet. Att du funderar på att flytta dit med ditt barn bevisar som tidigare sagt att han inte hade giltiga skäl till asyl. Att det sedan är idiotiskt att med ett barn flytta till ett land med så himla mycket lägre standard på både sjukvård och säkerhet är en annan sak.

• Anonym (Inte rasist!)
    Bougainvillea skrev 2016-12-17 17:31:27 följande:

När en person söker asyl söker han eller hon SKYDD i ett annat land än i sitt hemland. Orsakerna till detta kan vara krig eller förföljelse p.g.a exempelvis etnicitet, religion, kön eller sexualitet. Att du funderar på att flytta dit med ditt barn bevisar som tidigare sagt att han inte hade giltiga skäl till asyl. Att det sedan är idiotiskt att med ett barn flytta till ett land med så himla mycket lägre standard på både sjukvård och säkerhet är en annan sak.

Vi är påväg mot bristfällig sjukvård i rasande fart. Bebisar har börjat dö pga att platserna och pengarna inte räcker. Vi kan inte ta in mer folk innan vi kan ta hand om de vi har.
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?