• Farfallos

Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?

Jag stör mig till exempel på människor som klagar över våra skatter men aldrig nämner de stora bankerna som gör en vinst varje månad som motsvarar 1000 kr per svensk medborgare.

...och så stör jag mig på dem som tar en sak i en affär, ångrar sig och lägger tillbaka den på en annan plats bara för att de inte orkar gå tillbaka och lägga den på dess rätta plats.

• Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Tvi vale) skrev 2017-02-21 16:05:40 följande:
    Så man är en idiot (antar jag att du menade) för att man njuter av sin semester för pengar man arbetat ihop? 
    Har man råd med en semester varje år för 100 000 spänn så har man nog betalat in jävligt mycket i skatt. Och dessa skattepengar borde fördelas vettigare, bl a så att mormor kan få ett bättre liv.
    Queennr1 skrev 2017-02-21 15:55:22 följande:
    För att mormor ska kunna lita på vårt skyddsnät istället för att vara hänvisad till allmosor.
    Här håller jag däremot med.
    Har man slitit ett helt liv så borde man ha råd att mer än enbart överlevnad som pensionär.
    Oavsett om man varit hemmafru.

Det finns annat att dra ner på än våra gamla.
    Såklart man har betalt massor av skatt om man kan åka på 100 000:- semester, och jag håller delvis med, men om inte samhället gör sitt kan jag tycka att då är det upp till var och en att hjälpa sina nära och kära. Det gör jag. Och visst vll du snacka fördelningspolitik gärna för mig, nNär min Pappa var 75 fick han inte komma till smärtkliniken eftersom han inte gick att rehablitera, han skulle inte ut i arbetslivet igen. Däremot för invandrare gratis tandvård. Jävligt snett enlog mig.
  • Anonym (fascist - javisst!)

Kul tråd!

Jag stör mig på

1. Vuxna som springer runt i strumplästen inomhus
    2. Folk som inte använder servett när de äter
    3. Folk som inte fattar att det är viktigt för en talare/lärare/föreläsare hur åhörarna beter sig; ansiktsuttryck, uppmärksamhet etc
    4. Folk som inte orkar lära sig använda tangentbordet för grundläggande snabbfunktioner i dataprogram, typ "skriv ut", "kopiera", "stäng fönster" så att allt de ska göra på jobbet tar sjukt lång tid och hela proceduren blir sjukt osexig
    5. Folk som inte hälsar/inte ler när de hälsar
    6. Folk som har sjaskiga myskläder, i synnerhet på jobbet
    7. Folk som äter dålig mat av någon annan anledning än att de är fattiga

Haha, vilket ymninghetshorn! I'll be back...

• Anonym (Blå)
    Farfallos skrev 2017-02-21 16:05:47 följande:
    Generellt tror jag nog att mormödrar har bidragit till detta samhälle i betydligt högre grad än de där fondförvaltarna har som år efter år efter år inte lyckas bättre än index, men ändå sprätter omkring i Italienska kostymer med sexsiffriga löner. Har de bidragit mer än mormor tror du?
    Om de glider omkring i Italienska kostymer förmodar jag att det också betalar skatt. Det gör jag på mina icke produktiva affärer, och det gagnar samhället. Och vill du inte låta dessa fondförvaltare ta han om dina pengar, så slipper du. Bra med egna val,
  • Anonym (Blå)
    Anonym (Tvi vale) skrev 2017-02-21 16:07:10 följande:
    Bara för att informera dig så var det vanligt förr att fruarna var hemma, på den tiden kunde man leva på en lön.
    Det är inte rättvist att de ska få lida för det på gamla dagar.
    Vem lider, om man har 5500:- efter skatt när allt är betalt? Existensminimun.
  • Pripps Vichy

Stör mig på de som:

Glömmer saker som ligger relativt nära i tiden bara för att de är måna om att följa olika trender. Samma människor som nästan föraktar nostalgi och tycker att man alltid måste vara med sin tid. Typ någon som bara lyssnar på musik på spotify och youtube och tycker att de som lyssnar på musik på en hederlig gammal stereoanläggning är "mossiga" och "ute". Eller folk som tycker man är efterbliven för att man inte har den nyaste smartphone-modellen. Själv gör jag en massa saker som av många skulle ses som "gammeldagsa" och "mossiga", men varför ska jag ha ont av det bara för deras syn på mig? Om de har ont av det är det väl snarare deras problem. Jag tycker helt enkelt att mycket var bättre förr (dock inte allt) och jag stannar gärna kvar vid beteenden och prylar som ger mig tillfredsställelse och tillför mig något.

Grannar som hetsar upp sig bara för att man spelar lite musik. Jag har en granne som spelar hög musik till långt in på natten när det är Fredag-Lördag. Men så fort jag spelar och han själv är nykter och stillsam så är det som att han blir stirrig och börjar vanka av och an däruppe, precis som att han retar sig på att jag spelar musik när han själv vill ha lugn och ro, men förväntar sig att han själv ska kunna få spela närhelst han känner för det, utan att jag får protestera.

Folk som låter andra behandla dem hur som helst utan att ge igen, för att de tror att "om man hämnas blir det bara värre" eller som lider av någon osund vända-andra-kinden-till-mentalitet. Vet inte varför, men eftersom jag själv lärt mig säga ifrån till folk den hårda vägen, så retar jag mig på folk inte lärt sig våga säga ifrån. Vad är det som är så svårt, liksom?

• Anonym (pp)
    Anonym (Tvi vale) skrev 2017-02-21 16:07:10 följande:
    Bara för att informera dig så var det vanligt förr att fruarna var hemma, på den tiden kunde man leva på en lön.
    Det är inte rättvist att de ska få lida för det på gamla dagar.
    Det kan man fortfarande, men då (i princip) med 70-tals levnadsstandard.
    Så, skippa fjällstugan, den nya Audin på avbetalning, de 4 mobilabbonemangen i familjen, den årliga Thailandsresan osv.., osv.. så funkar det att leva på en lön.
  • Mandel
    Anonym (fascist - javisst!) skrev 2017-02-21 16:22:03 följande:

Kul tråd!

Jag stör mig på

1. Vuxna som springer runt i strumplästen inomhus
    2. Folk som inte använder servett när de äter
    3. Folk som inte fattar att det är viktigt för en talare/lärare/föreläsare hur åhörarna beter sig; ansiktsuttryck, uppmärksamhet etc
    4. Folk som inte orkar lära sig använda tangentbordet för grundläggande snabbfunktioner i dataprogram, typ "skriv ut", "kopiera", "stäng fönster" så att allt de ska göra på jobbet tar sjukt lång tid och hela proceduren blir sjukt osexig
    5. Folk som inte hälsar/inte ler när de hälsar
    6. Folk som har sjaskiga myskläder, i synnerhet på jobbet
    7. Folk som äter dålig mat av någon annan anledning än att de är fattiga

Haha, vilket ymninghetshorn! I'll be back...

Nr 1 är jag intresserad av. Menar du rent allmänt till vardags hemma eller vid bjudningar?
    Vad har du emot strumpor?

Nu är jag visserligen en sådan där person som ständigt fryser om fötterna och väldigt sällan går omkring i bara strumpor, men eftersom bostadsmarknaden innehåller fler och fler hus med golvvärme så blir det väldigt varmt om fötterna i skor/tofflor inomhus

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Blå)
    Anonym (pp) skrev 2017-02-21 16:42:51 följande:
    Det kan man fortfarande, men då (i princip) med 70-tals levnadsstandard.
    Så, skippa fjällstugan, den nya Audin på avbetalning, de 4 mobilabbonemangen i familjen, den årliga Thailandsresan osv.., osv.. så funkar det att leva på en lön.
    Eller, skaffa en bra utbildning, starta eget, jobba 90 timmar i veckan. Inga problem att leva på en lön. Fast det har jag gjort, nu är jag anställd jobbar 40 timmar i veckan och har mer pengar än jag behöver. 
  • Anonym (pp)

Jag stör mig så inih*vete på personer som lever på bidrag eller sjukpension som lägger hela sin bittra tid på att sitta på sociala medier eller forum och klaga på flyktingar eller tiggare.

• Fnollet
    Anonym (dem) skrev 2017-02-21 16:12:19 följande:

Folk som inte kan skilja på DE och DEM

Mm. Speciellt de som använder "dem" nästan hela tiden oavsett om det rör sig om subjekt eller objekt. Det sticker verkligen i ögonen på mig :/
Svar på tråden Vad stör du dig på som flertalet av oss andra inte har förstått vidden av?