• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (Moi)
    Froken Lokens skrev 2017-06-04 20:58:55 följande:

Gäsp.

Jag orkade inte läsa hela och det lilla jag läste kändes pretentiöst.

Oavsett vad man tycker om inlägget du citerar: det du ägnar dig åt i detta inlägget är härskarteknik och det är inte så trevligt.
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-04 20:29:52 följande:

Blir mörkrädd när jag läser några av inläggen ovan. Vad tog solidariteten och hänsynen till andra vägen?

Är övertygad om att om ni som inte kan tänka er att visa lite hänsyn och sunt förnuft själv skulle drabbats av något liknande skulle ni vara den första som stälde krav på omgivningen - f f.

Allergi och överkänslighet är ett personligt ansvar. Jag har aldrig ändrat åsikt och lagt det på omgivningen, varför skulle jag? Mina problem är mitt ansvar.
  • Anonym (Tina)
    molly50 skrev 2017-06-04 20:24:24 följande:

Jag är själv doftöverkänslig och vet att det är jobbigt när man går in i affärer,på vårdcentralen eller på jobbet och möts av någon som luktar parfymfabrik.
    Det luktar inte godare för att man har på sig mer,snarare tvärtom.
    Och jag blir tvärtät i näsan av det.
    Men jag skulle ändå aldrig bete mig så som TS kollega och hacka på enskilda personer eller lämna ett möte utan att ursäkta mig och tala om varför.
    Jag skulle ta det med min chef i första hand.
    Sen skulle jag heller inte vilja bli kallad psyksjuk idiot för att jag råkar ha allergier och är doftöverkänslig.
    Det är liksom inget jag hittar på.
    Det är inte för mycket begärt att strunta i parfym när man ska gå till jobbet.
    Kanske behöver TS fundera på om det är nödvändigt att ha parfym på sig där.
    Och det är heller inte nödvändigt att bli så hysterisk som TS kollega verkar bli om någon skulle råka glömma av sig.
    Och man kan heller inte begära att alla andra ska anpassa sig efter en utanför arbetstid.
    Jag tycker att man ska kunna mötas på halva vägen.

Det handlar ju inte om att inte använda parfym, vilket jag tror alla tycker är rimligt. Kollegan vill ju också styra över vilka tvätt- och sköljmedel de andra får tvätta sina kläder med, ett rejält övertramp tycker jag.

Sen är det väl irrelevant om besvären är fysiska eller psykiska, arbetar man med många andra får man anpassa sig till den gemensamma arbetsmiljön, dvs undvika parfym, nötter, pälsdjur, etc men acceptera att det finns folk som använder schampoo eller sköljmedel.
  • Anonym (Chanel nr 22)

Blir mörkrädd när jag läser några av inläggen ovan. Vad tog solidariteten och hänsynen till andra vägen?

Är övertygad om att om ni som inte kan tänka er att visa lite hänsyn och sunt förnuft själv skulle drabbats av något liknande skulle ni vara den första som stälde krav på omgivningen - f f.

Du ställer uppenbarligen krav på din omgivning att tillgodose ditt behov av doftfri miljö. Vilka krav ställer du på dig själv? Har du något ansvar i saken? Hur gör du förresten nu i blomningstider med alla syrener, snart kommer schersminer och rosor? Ska de huggas ner och förintas, vilket en rabiat f d granne krävde av sin omgivning dvs alla vi som bor i kvarteret. Allergi behöver inte betyda självupptagenhet,utan det betyder att man få BE om omgivningens förståelse, men även själv göra vad man kan för att positivt påverka sitt mående vad gäller dofter.
  • Anonym (Lia)
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-03 20:07:23 följande:

Va fasen?? Varför måste DU städa och greja varje dag? Tar han inget eget ansvar? Jag hade aldrig accepterat det. Det är inte så att han är döende för att det kliar och rinner...

Jag måste ingenting :)

Gör det för hans skull för att jag vill att han ska må bra och inte behöva må så dåligt som han gör när damm yr runt i huset. I gengäld sköter ju han matlagningen vareviga dag och avlastar mycket med barnen då jag har fibromyalgi och har väldigt ont vissa dagar. Dessa dagar behöver jag inte göra något alls så det handlar om att ge och få.
  • Anonym (Är det själv)

Det enda krav jag ställer är att ALLA skall kunna arbeta utan att bli sjuk

Allergi är inget man har utan får, efter exponering, så snarare är det allas ansvar. 

• Anonym (Överdrift)
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-05 21:09:05 följande:

Allergi är inget man har utan får, efter exponering, så snarare är det allas ansvar. 

Nej. Den som har astma/allergi har eget ansvar.
  • Flash Gordon
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-05 21:09:05 följande:

Rent krasst är det arbetgivarens ansvar.

Så kollegan kan inte springa runt och säga till de andra vad han/hon kräver att de skall göra.

Och kollegan har heller inte ensamt ansvar för situationen.

Det är chefen/jobbet som måste lösa det.

Till att börja med via ordningsregler för arbetsplatsen.
  • Anonym (Är det själv)

Ja Flash Gordon det är så man de jure skall lösa det. Nu tycker jag att man helt utan lagbok skall försöka få en fungerande arbetsplats och dåär sunt förnuft inte så dumt.

Nästa kommentar säger mer om presonen som skrev än ämnet så jag avstår från att kommentera det..

• Anonym (Va)

Jag blev inspirerad av tråden och sprutade på mig lite parfym innan jobbet igår.

• Anonym (Ledsen och arg)

Herregud vad många okunniga det finns här! Och så otroligt själviska. Doftöverkänslighet, sensorisk hyperreaktivitet är en verklig sjukdom med ofta stora konsekvenser för den drabbade och dålig förståelse från omgivningen.

Om din kollega var pälsdjursallergiker, skulle ni envisas med att ta med era hundar och katter till jobbet varje dag då? Om din kollega hade allvarlig jordnötsallergi skulle ni då se till att det stod jordnötter på bordet i fikarummet, på era möten, på personalfesten?

Förhoppningsvis är svaret nej, för annars har ni stora problem med mobbning, bristande empati och bristande ledning på er arbetsplats. Och allergier finns både förebyggande och akut medicin mot, mot doftöverkänslighet finns idag ingen medicin.

Parfym är inte bara det där flytande innehållet i den fina dyra flaskan. Parfym är ett eller många oftast kemiskt framställda doftämnen som tillsätts i en rad produkter, tvättmedel, sköljmedel, duschkräm, deo, schampo, balsam, hudkräm, diskmedel, smink osv. Helt i onödan och med risk att ge kontaktallergi hos användaren. Produkterna fungerar precis lika bra utan parfym. Svett luktar svett även om man försöker dölja lukten med parfym. Bajs luktar bajs även om man sprayar toan full med doftspray efteråt. Och hur logiskt är det egentligen att vilja dricka vatten ur ett parfymerat glas? En vanlig människa kommer ofta till jobbet med ett tiotal olika doftprodukter på sig idag. När ni har blivit ombedda att inte använda parfym, visa hänsyn och ha en fungerande arbetsmiljö för alla är det alltså bara inte den fina dyra flaskan ni ska undvika.

Som doftöverkänslig får man en rad besvär, som kan variera beroende på typ av doft, hur stark doften är, antal dofter, hur många dofter man exponerats för de senaste dagarna, om man för tillfället dessutom är sjuk osv. Besvären varierar i styrka både hos individen och inom gruppen doftöverkänsliga, precis som andra sjukdomar kan variera. Dofter ger till exempel svår migränliknande huvudvärk som kan sitta i dagar eller mer, yrsel, illamående, koncentrationssvårigheter, astmaliknande besvär, nästäppa, irriterade ögon, trötthet ...

Om din kollega reagerar så är jag säker på att hon inte är psykiskt sjuk, hon är bara less på er bristande respekt och att ni fullständigt skiter i hur sjuk ni gör henne. Hon har säkert sagt till massor av gånger och tycker att ni borde fatta eller kanske till och med visa intresse av att lära er

mer om sjukdomen på egen hand. Att hon lämnar möten är för att hon mår riktigt riktigt dåligt av hur ni luktar, och om hon stannar blir hon ännu sjukare.

Doftanvändningen i samhället bara ökar, och det gör/kommer allergierna och överkänsligheterna också att göra. Vi kan alla tänka över vilka produkter vi använder och om parfymen verkligen är nödvändig.

• molly50
    Anonym (Tina) skrev 2017-06-05 15:34:50 följande:
    Det handlar ju inte om att inte använda parfym, vilket jag tror alla tycker är rimligt. Kollegan vill ju också styra över vilka tvätt- och sköljmedel de andra får tvätta sina kläder med, ett rejält övertramp tycker jag.

Sen är det väl irrelevant om besvären är fysiska eller psykiska, arbetar man med många andra får man anpassa sig till den gemensamma arbetsmiljön, dvs undvika parfym, nötter, pälsdjur, etc men acceptera att det finns folk som använder schampoo eller sköljmedel.
    Och det var just det jag menade med att mötas på halva vägen.
    Carpe Diem
  • Anonym (Ledsen och arg)
    Anonym (Tina) skrev 2017-06-05 15:34:50 följande:

molly50 skrev 2017-06-06 13:56:46 följande:

Vad är skillnaden? Är det ok att ta med sig sin hund till jobbet om den är söt? Då kan väl ingen bli sjuk? Ok att röka inne om man röker mentol? För alla gillar väl mentol? Den där chokladkakan med nötter kan väl nötallergikern äta, för choklad är ju så gott? Och parfymen i sköljmedlet är det väl klart hon tål, det är ju bara sköljmedel ...
  • molly50
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2017-06-06 20:03:52 följande:

Vad är skillnaden? Är det ok att ta med sig sin hund till jobbet om den är söt? Då kan väl ingen bli sjuk? Ok att röka inne om man röker mentol? För alla gillar väl mentol? Den där chokladkakan med nötter kan väl nötallergikern äta, för choklad är ju så gott? Och parfymen i sköljmedlet är det väl klart hon tål, det är ju bara sköljmedel ...
    Var någonstans har jag skrivit att det skulle vara ok?
    Det jag menar är att jag självklart tycker man ska ta hänsyn.
    Jag är själv allergiker och doftöverkänslig.
    Men jag skulle samtidigt inte heller kunna kräva att 50 personer ska anpassa sig efter mig efter arbetstid.
    Det ligger faktiskt lite på mitt ansvar också att se till att få hjälp för mina besvär.
    Det kan jag inte lägga på alla andra.
    Däremot tycker jag inte att man behöver gå till t ex jobbet,vårdcentralen eller någon annanstans där det kan befinna sig mycket folk,indränkt i en halv flaska parfym,eller ställa fram en skål med nötter på bordet där det kan finnas allergiker.
    Det tycker jag är respektlöst.
    Men man behöver heller inte bli halvt hysterisk och klaga på specifika personer.
    Man kan gå direkt till t ex chefen och be om att ordna förhållningsregler för att det ska passa alla på arbetsplatsen.
    Det är vad jag menar med att mötas på halva vägen.
    Carpe Diem
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2017-06-06 20:03:52 följande:

Det är stor skillnad på att ta med sig sin hund till jobbet eller äta nötter i ett kontorslandskap och tvätta sina kläder.

Visst skulle jag anstränga mig till rimlig nivå för att mina arbetskamrater skulle må bra, tex genom att undvika parfym och starka dofter, men jag skulle knappast be om alla kollegors godkännande av mina tvätt och sköljmedel. Skillnaden är helt enkelt att det krävs väldigt mycket av väldigt många för att en så känslig person ska må bra, och då måste man istället lägga ansvaret på den enskilda.

Jag är själv rätt känslig mot dofter, särskilt folk som röker och sen kommer in med sina stinkande kläder tex på bussar och arbetsplatser men det skulle aldrig falla mig in att kräva att de skulle ändra sina vanor för att jag ska trivas bättre. Istället gör jag allt jag kan för att undvika dem, tar omvägar om rökluktande kollegor, byter säte när en rökare sätter sig bredvid. Mitt ansvar helt enkelt, inte svårare än så.
  • Fru Ve
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2017-06-06 11:14:12 följande:

Herregud vad många okunniga det finns här! Och så otroligt själviska. Doftöverkänslighet, sensorisk hyperreaktivitet är en verklig sjukdom med ofta stora konsekvenser för den drabbade och dålig förståelse från omgivningen.

Om din kollega var pälsdjursallergiker, skulle ni envisas med att ta med era hundar och katter till jobbet varje dag då? Om din kollega hade allvarlig jordnötsallergi skulle ni då se till att det stod jordnötter på bordet i fikarummet, på era möten, på personalfesten?

Förhoppningsvis är svaret nej, för annars har ni stora problem med mobbning, bristande empati och bristande ledning på er arbetsplats. Och allergier finns både förebyggande och akut medicin mot, mot doftöverkänslighet finns idag ingen medicin.

Parfym är inte bara det där flytande innehållet i den fina dyra flaskan. Parfym är ett eller många oftast kemiskt framställda doftämnen som tillsätts i en rad produkter, tvättmedel, sköljmedel, duschkräm, deo, schampo, balsam, hudkräm, diskmedel, smink osv. Helt i onödan och med risk att ge kontaktallergi hos användaren. Produkterna fungerar precis lika bra utan parfym. Svett luktar svett även om man försöker dölja lukten med parfym. Bajs luktar bajs även om man sprayar toan full med doftspray efteråt. Och hur logiskt är det egentligen att vilja dricka vatten ur ett parfymerat glas? En vanlig människa kommer ofta till jobbet med ett tiotal olika doftprodukter på sig idag. När ni har blivit ombedda att inte använda parfym, visa hänsyn och ha en fungerande arbetsmiljö för alla är det alltså bara inte den fina dyra flaskan ni ska undvika.

Som doftöverkänslig får man en rad besvär, som kan variera beroende på typ av doft, hur stark doften är, antal dofter, hur många dofter man exponerats för de senaste dagarna, om man för tillfället dessutom är sjuk osv. Besvären varierar i styrka både hos individen och inom gruppen doftöverkänsliga, precis som andra sjukdomar kan variera. Dofter ger till exempel svår migränliknande huvudvärk som kan sitta i dagar eller mer, yrsel, illamående, koncentrationssvårigheter, astmaliknande besvär, nästäppa, irriterade ögon, trötthet ...

Om din kollega reagerar så är jag säker på att hon inte är psykiskt sjuk, hon är bara less på er bristande respekt och att ni fullständigt skiter i hur sjuk ni gör henne. Hon har säkert sagt till massor av gånger och tycker att ni borde fatta eller kanske till och med visa intresse av att lära er

mer om sjukdomen på egen hand. Att hon lämnar möten är för att hon mår riktigt riktigt dåligt av hur ni luktar, och om hon stannar blir hon ännu sjukare.

Doftanvändningen i samhället bara ökar, och det gör/kommer allergierna och överkänsligheterna också att göra. Vi kan alla tänka över vilka produkter vi använder och om parfymen verkligen är nödvändig.

Men om man lider av någon typ av handikapp/sjukdom kanske man måste välja jobb efter vad man klarar av också. Att vara extremt doftkänslig och jobba där man ska ha massor av kollegor runt sig verkar ju rent av dumt. Lämpligare med arbete där man kan sitta hemma tex. Om jag är döv kanske jag inte kan jobba som musiklärare heller. Eller blind och köra buss....
  • Anonym (SHR)

Topp! 
    Precis så tror jag också.
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Ledsen och arg) skrev 2017-06-06 11:14:12 följande:

Att vara känslig för parfym och andra dofter är besvärligt men inte livshotande. Att jämföra sensorisk hyperreaktivitet med en jordnötsallergi med anafylaktisk chock är att överdriva besvären.

Var och en som är överkänslig ansvarar för sin egen hälsa. Har man däremot en allvarlig allergi som kan utlösa ett allvarligt astmaanfall alt. anafylaktisk chock så måste man definitivt informera arbetsgivaren då att denne kan anpassa arbetsuppgifterna så att man inte utsätts för det livshotande ämnet. Blanda inte äpplen och päron tack.
Svar på tråden Allergisk kollega