• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (min åsikt)
    pyssel skrev 2017-06-04 18:57:34 följande:
    Jag går på de uppgifter som finns i ts. Där jag alls inte tycker att TS är kategorisk mot varken allergiker eller doftöverkänsliga som det verkar handla om här, utan tvärtom: Alla verkar göra sitt bästa men får ändå lida under den här damens verbala attacker och utstormningar från möte. Det är inte friskt och det är framförallt extremt osympatiskt att agera ut på det viset. Jag arbetar på en stor arbetsplats med en hel del restriktioner, i synnerhet gällande allergier, så det är ingen märklig situation för mig eller andra att undvika vissa saker helt. Vi tar även hänsyn till "elallergiker" trots att det är minst sagt omtvistat. "För fridens skull" sträcker de flesta sig långt. Om kolleger skulle börja leva rövare mot mig eller andra, vilket har hänt, pga deras psykiska ohälsa, så är det inte åtgärden "foga sig efter galna utspel" som har hjälpt dem tillbaka i gängorna i alla fall.
    Du uttalar dig ändå om en människa som du bara har andrahands uppgifter om, och även andra överkänsliga på ett väldigt otrevligt och nedlåtande sätt, så jag undrar hur skiljer du dig mot den i dina ögon otrevliga personen i ts berättelse med dina skriftiliga attacket.

Och du man må vara frisk idag men överkänslighet kan komma senare, kanske du skulle få lite mer förståelse då?
    Fast nog klarar man av att visa hänsyn oavsett om man själv har överkänslighet tycker jag.
  • pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 19:04:39 följande:
    Du uttalar dig ändå om en människa som du bara har andrahands uppgifter om, och även andra överkänsliga på ett väldigt otrevligt och nedlåtande sätt, så jag undrar hur skiljer du dig mot den i dina ögon otrevliga personen i ts berättelse med dina skriftiliga attacket.

Och du man må vara frisk idag men överkänslighet kan komma senare, kanske du skulle få lite mer förståelse då?
    Fast nog klarar man av att visa hänsyn oavsett om man själv har överkänslighet tycker jag.
    Fast nog tycker jag att arbetsplatsen i ts visar hänsyn, och det är det jag vänder mig emot, påståendet att det inte visas hänsyn, eller att jag inte skulle göra det. Om du slutar rycka saker ur sitt sammanhang så ser även du att det är en "sådan kollega" jag kommenterade, inte "doftöverkänsliga kollegor"
    Alla hästar hemma
  • Froken Lokens
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:33:08 följande:

Vad är det som är överdrivet och inte sant då? Uttalar du dig inte om någon som du aldrig mött, går du inte på andra hands uppgifter när du klassar någon som psyksjuk/idiot och som någon som trakasserar andra etc?

Jag håller med andra att om man visar mer hänsyn mot varandra så ser världen trevligare ut, pröva, man mår bättre själv också.

Ts kollega verkar behöva visa lite hänsyn till sina kollegor och sluta vara så ego.
  • Anonym (min åsikt)
    Froken Lokens skrev 2017-06-04 19:24:07 följande:
    Ts kollega verkar behöva visa lite hänsyn till sina kollegor och sluta vara så ego.
    Mina tidigare inlägg kan även riktas mot dig.
    pyssel skrev 2017-06-04 19:09:03 följande:
    Fast nog tycker jag att arbetsplatsen i ts visar hänsyn, och det är det jag vänder mig emot, påståendet att det inte visas hänsyn, eller att jag inte skulle göra det. Om du slutar rycka saker ur sitt sammanhang så ser även du att det är en "sådan kollega" jag kommenterade, inte "doftöverkänsliga kollegor"

Visst kan du ha åsikter, samma gäller ts och andra i tråden men åsikter är ju inga slags sanningar utan bara just - åsikter.

Sen kan man lägga fram sina påsikter på bra och dåliga sätt, tycker man att ts kollega verkar otrevlig så blir det ju knappast bättre av att man framställer sig själv som otrevlig eller hur?

En del av er verkar sätta ert välbefinnande och rätt till er vilja före hänsyn för andras överkänslighet och visst får ni göra det men alla delar inte era åsikter utan tycker att det kostar inte så mycket att avstå från parfym på jobbet tex (har man problem med dålig lukt och vill dölja det med parfym kan man ju följa sina egna råd och söka hjälp för sin åkomma men har man ingen problem med dålig lukt så duger parfymfria deodoranter lika bra tex

Kan man kräva att andra ska rätta sig efter en på jobbet? nej man kan inte som enskild gå in och kräva, men arbetsplatsen kan ha trivselregler som man kan följa och som sagt det kostar inget att visa hänsyn, vare sig man är den som är överkönslig eller den som har haft turen att inte vara det.

Att som vissa i tråden kalla överkänsliga för psyksjuka eller idioter, inbillningsjuka osv osv är däremot bara otroligt dumt och visar på att det är något som fattas när det gäller både det empatiska beteende men också när det gäller bildning för självklart är man inte vare sig psyksjuk, idiot eller inbillningsjuk för att man är överkänslig.

Sen är jag lite kinkig i och med att om jag ska uttala mig om någon personligen då går jag inte på andrahandsuppgifter då jag inte vet om dessa är sanna eller inte, uttala sig generellt om ämnet(och då på ett bra sätt) är en sak men att tvärksäkert bara köpa något för att det står online på internet.. nej det finns det tillräckligt med människor som gör och det är ett stort problem.

Kanske ts kollega hade skrivit om en kollega som trots vänliga förfrågningar betett sig totalt bakvänt och vägrat med motivering att hon gör väl som hon vill och det ska kollegan skita i och ts är en av de personer som häller på sig en halv flaska parfym(nej det luktar inte gott utan bara vedervärdigt) med andra ord visst kan man utgå från att ts version är iktig men en gnutta källkritik är itne helt fel plus att dömma alla överkänsliga efter vad en person kanske gör är ju bara otroligt dumt.

Nu tvivlar jag på att ni tar till er det här men hoppet är det sista som lämnar människan, men om inte uttryck era åsikter trevligare annars får ni ju vara beredda på att det finns de som tycker att även ni verkar extremt otrevliga.

• molly50

Jag är själv doftöverkänslig och vet att det är jobbigt när man går in i affärer,på vårdcentralen eller på jobbet och möts av någon som luktar parfymfabrik.
    Det luktar inte godare för att man har på sig mer,snarare tvärtom.
    Och jag blir tvärtät i näsan av det.
    Men jag skulle ändå aldrig bete mig så som TS kollega och hacka på enskilda personer eller lämna ett möte utan att ursäkta mig och tala om varför.
    Jag skulle ta det med min chef i första hand.
    Sen skulle jag heller inte vilja bli kallad psyksjuk idiot för att jag råkar ha allergier och är doftöverkänslig.
    Det är liksom inget jag hittar på.
    Det är inte för mycket begärt att strunta i parfym när man ska gå till jobbet.
    Kanske behöver TS fundera på om det är nödvändigt att ha parfym på sig där.
    Och det är heller inte nödvändigt att bli så hysterisk som TS kollega verkar bli om någon skulle råka glömma av sig.
    Och man kan heller inte begära att alla andra ska anpassa sig efter en utanför arbetstid.
    Jag tycker att man ska kunna mötas på halva vägen.

Carpe Diem
  • Anonym (Är det själv)

Blir mörkrädd när jag läser några av inläggen ovan. Vad tog solidariteten och hänsynen till andra vägen?

Är övertygad om att om ni som inte kan tänka er att visa lite hänsyn och sunt förnuft själv skulle drabbats av något liknande skulle ni vara den första som stälde krav på omgivningen - f f.

• Froken Lokens
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 20:03:55 följande:

Mina tidigare inlägg kan även riktas mot dig.Visst kan du ha åsikter, samma gäller ts och andra i tråden men åsikter är ju inga slags sanningar utan bara just - åsikter.

Sen kan man lägga fram sina påsikter på bra och dåliga sätt, tycker man att ts kollega verkar otrevlig så blir det ju knappast bättre av att man framställer sig själv som otrevlig eller hur?

En del av er verkar sätta ert välbefinnande och rätt till er vilja före hänsyn för andras överkänslighet och visst får ni göra det men alla delar inte era åsikter utan tycker att det kostar inte så mycket att avstå från parfym på jobbet tex (har man problem med dålig lukt och vill dölja det med parfym kan man ju följa sina egna råd och söka hjälp för sin åkomma men har man ingen problem med dålig lukt så duger parfymfria deodoranter lika bra tex

Kan man kräva att andra ska rätta sig efter en på jobbet? nej man kan inte som enskild gå in och kräva, men arbetsplatsen kan ha trivselregler som man kan följa och som sagt det kostar inget att visa hänsyn, vare sig man är den som är överkönslig eller den som har haft turen att inte vara det.

Att som vissa i tråden kalla överkänsliga för psyksjuka eller idioter, inbillningsjuka osv osv är däremot bara otroligt dumt och visar på att det är något som fattas när det gäller både det empatiska beteende men också när det gäller bildning för självklart är man inte vare sig psyksjuk, idiot eller inbillningsjuk för att man är överkänslig.

Sen är jag lite kinkig i och med att om jag ska uttala mig om någon personligen då går jag inte på andrahandsuppgifter då jag inte vet om dessa är sanna eller inte, uttala sig generellt om ämnet(och då på ett bra sätt) är en sak men att tvärksäkert bara köpa något för att det står online på internet.. nej det finns det tillräckligt med människor som gör och det är ett stort problem.

Kanske ts kollega hade skrivit om en kollega som trots vänliga förfrågningar betett sig totalt bakvänt och vägrat med motivering att hon gör väl som hon vill och det ska kollegan skita i och ts är en av de personer som häller på sig en halv flaska parfym(nej det luktar inte gott utan bara vedervärdigt) med andra ord visst kan man utgå från att ts version är iktig men en gnutta källkritik är itne helt fel plus att dömma alla överkänsliga efter vad en person kanske gör är ju bara otroligt dumt.

Nu tvivlar jag på att ni tar till er det här men hoppet är det sista som lämnar människan, men om inte uttryck era åsikter trevligare annars får ni ju vara beredda på att det finns de som tycker att även ni verkar extremt otrevliga.

Gäsp.

Jag orkade inte läsa hela och det lilla jag läste kändes pretentiöst.
  • Fennyxx

När man berer sig på sättet som den doftöverkänsliga kollegan gör skulle jag nog börja misstänka att hen använder sin doftöverkänslighet till att kontrollera sin omgivning. Det verkar lite som att när hänsyn visas krävs ännu mer avancerade åtgärder. Att femtio personer ska använda helt parfymfria produkter är ganska extremt. Och vad jag vet så är doftöverkänslighet inget livsfarligt, det innebär obehag men är inte någon äkta allergi till skillnad från tex nötter.

• pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 20:03:55 följande:
    Mina tidigare inlägg kan även riktas mot dig.
    pyssel skrev 2017-06-04 19:09:03 följande:

Visst kan du ha åsikter, samma gäller ts och andra i tråden men åsikter är ju inga slags sanningar utan bara just - åsikter.

En del av er, för att citera dig, verkar synnerligen upptagna av er egen godhet och hur den ska visas fram, gärna på falska premisser om vad någon annan kallat en tredje. En del av er lyckas till och med bygga en halmgubbe att doftöverkänsliga kallas psyksjuka. Då har ni fått det mesta om bakfoten. Ledtråd: Det är inte för att TS kollega har problem med lukter hon fick det epitetet.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-04 20:29:52 följande:

Blir mörkrädd när jag läser några av inläggen ovan. Vad tog solidariteten och hänsynen till andra vägen?

Är övertygad om att om ni som inte kan tänka er att visa lite hänsyn och sunt förnuft själv skulle drabbats av något liknande skulle ni vara den första som stälde krav på omgivningen - f f.

Absolut inte.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Allergisk kollega