• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Froken Lokens
    Anonym (Åsa) skrev 2017-06-02 21:03:27 följande:

Med vilket läkemedel då?

Är hon allergisk bör hon gav recept på allergi-medicin.
    Anonym (Åsa) skrev 2017-06-03 10:03:33 följande:

Jag tror att du blandar ihop doftöverkänslighet med allergi. Det är inte samma sak.

Jag är överkänslig mot idioter med inte försvinner de från mitt liv och arbetsplats för det...
  • Anonym (Åsa)
    Mandel skrev 2017-06-03 07:14:02 följande:
    Jag är helt inne på din linje. Det finns en gräns för hur mycket hänsyn man som medmänniska kan förväntas/krävas ta. Det jag svarade på var ett inlägg där skrivaren mådde dåligt av billiga sköljmedel, men inte reagerade på parfymer då jag är tvärtom. Själv går jag iväg om folk stinker parfym och jag undviker löstehyllan i butiker och jag vägrar handla på kick's osv. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.

Det är jobbigt det där med att alla reagerar på olika. Jag får migrän av naturliga blomdofter men fruktdofter tål jag och tycker riktigt bra om. En kollega tål inte alls citrondoft och mår inget vidare av kaffelukt - det som jag tycker är så ljuvligt! Jag har faktiskt hittat en parfym med en doft som jag skulle trivas riktigt bra med, men det är ju meningslöst att köpa den, för jag vet att någon annan kan reagera lika starkt på den som jag gör på lavendel och hyacinter. Jag vill inte utsätta någon för det.
  • Anonym (Åsa)
    Froken Lokens skrev 2017-06-03 10:12:32 följande:
    Är hon allergisk bör hon gav recept på allergi-medicin.
    Jag tror att du blandar ihop doftöverkänslighet med allergi. Det är inte samma sak.
    Jag är överkänslig mot idioter med inte försvinner de från mitt liv och arbetsplats för det...

Ja, vem är inte överkänslig mot idioter! Och dem blir man inte av med ens om man ber snällt. :( Tack och lov är det inte riktigt så illa med dofter. Är man vänlig och trevlig och ber om saker istället för att kräva brukar man kunna få bort de värsta dofterna från sin arbetsplats.
  • Glinda från Oz

Är hon bara känslig tycker jag inte man behöver ta någon hänsyn alls.
  • Glinda från Oz
    Froken Lokens skrev 2017-06-03 10:12:32 följande:

Bästa svaret!
  • Anonym (Åsa)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-03 10:45:43 följande:
    Är hon bara känslig tycker jag inte man behöver ta någon hänsyn alls.

I mitt fall kan överkänsligheten leda till i att jag ligger i ett mörkt rum med sprängande huvudvärk och kraftigt illamående i tre dygn. Eller vanligare: att jag har kraftig huvudvärk ett par dagar. Det alltså inte frågan om att man inte tycker om en doft, utan man blir sjuk. Dock inte i form av just en allergisk reaktion.
  • Anonym (Är det själv)

Det vore vara en självklarhet att ta hänsyn till en kollegas allergier på en arbetsplats. 

Bytte själv arbetsplats för ett halvår sedan p g a damm mm i heltäckningsmattor på jobbet. Var sjukskriven nästan varje månad - sedan jag bytte har jag inte varit borta/sjuk en en enda dag.

Idag är det självklart att inte röka på kontoret/rummet, borde vara lika självklart att undvika parfym och andra dofter i arbetslivet. Tror faktiskt att yrkesinspektionen skulle tvingat min f d arbetsagivare att ta bort mattorna (de var f ö inte bara jag som hade besvär).

För att återvända till TS frågeställning. Ja en doftallergisk person kan känna doften av parfym från en väll tvättad jacka mm. Tyvärr för jag medger att det är ett gränsfall. Värre är att det kan också bli som tydligen TS kolllega drabbats av en forbi/fixering - att alla "problem" relateras till allergin. Det finns profisionell hjälp för det mer tills kollegan kommer till det är det viktigt att visa hänsyn.

• cesso

Jag tycker det handlar om respekt och inte om vad kollegan kan "tvinga er till" eller inte. På en arbetsplats vi haft hade vi en så allergisk kollega. Hon berättade och alla försökte göra det de kunde, dvs tvätta kläder i oparfymerat, och ha oparfymerat hårspray/schampoo etc. På helger kunde jag dofta men i den vevan insåg jag hur äckligt det blir med alla dofter som blandas! Kör fortfarande med det mesta oparfymerat utom deo, i vardagen alltså.

• Glinda från Oz
    Anonym (Åsa) skrev 2017-06-03 10:58:06 följande:

I mitt fall kan överkänsligheten leda till i att jag ligger i ett mörkt rum med sprängande huvudvärk och kraftigt illamående i tre dygn. Eller vanligare: att jag har kraftig huvudvärk ett par dagar. Det alltså inte frågan om att man inte tycker om en doft, utan man blir sjuk. Dock inte i form av just en allergisk reaktion.

Det är ditt problem och inte mitt. Jag har också en perceptions störning (ljus, ljud och känsel) men jag skyfflar inte över mina problem på andra.
  • Physalis

Jag tycker man visar hänsyn. Men hon har ingen rätt att trakassera dig och gå runt och lukta på dina saker.

Jag hade bett chefen fastställa vad som gäller, dvs att ni kan om ni vill låta bli parfymerade tvättmedel, deo osv för hennes skull men det finns inget stöd för tvång och hon har ingen rätt att gå runt och trakassera de dom låter bli att följa önskemålet.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Allergisk kollega