• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (Åsa)

Å ena sidan tycker jag att det hade varit ljuvligt att jobba på en arbetsplats där ingen använde parfymerat sköljmedel eller andra parfymer. Å andra sidan är det alldeles för mycket begärt på en vanlig kontorsarbetsplats.

• Anonym (Åsa)
    Froken Lokens skrev 2017-06-02 19:44:16 följande:
    Hon får medicinera sig, svårare är det inte!

Med vilket läkemedel då?
  • Anonym (Tina)

Ja, din kollega har gått lite för långt.
    Det är fullt rimligt att be kollegorna låta bli parfym pga allergi men där nånstans går gränsen. Om din kollega lider så mycket av doft från sköljmedel kan man ju undra hur hon ens kan leva ett vanligt liv - gå till affären, åka buss, mm.

Som jag ser det finns det två alternativ - din kollega accepterar att ni andra använder vilka tvättmedel ni vill och fortsätter jobba, eller hon går till läkaren och blir sjukskriven pga allergi. En arbetsplats kan inte anpassa sig till bara en person.

• Anonym (Inte)

Är själv tyvärr känslig för dofter mm. Men inte kan man kräva att alla tar bort alla dofter. Har känslan av att de som låter och klagar inte har så stora problem utan mer problem med att själva få uppmärksamhet. Vi som värkligen har problem har då tydliga problem och då tar kollegor väl oftast hänsyn. Oliks sorters medicin finns om du har problem är stora möten problem så får man som känslig gå därifrån inga problem eller hur ?

• Anonym (Moi)

Oj, hon har nog andra problem... Lägg inte för mkt energi på henne.

Men håller med andra ovan om att sköljmedel är helt vedervärdigt. Värre än wunderbaum, kväljande och billigt. Har en kollega som luktar sköljmedel jämt, förstår inte hur hon klarar det själv, men antar att hon inte känner det. Kort sagt, luktar du som hon så är det nog fler som stör sig, men 99 personer av 100 skulle väl aldrig säga något och definitivt inte hålla på som din kollega....

• Anonym (Ehm)

Förstår inte varför ni som är emot sköljmedel måste påpeka eller öht skriva "billigt". Hur är det relevant?

• Anonym (T)

Anonym (Ehm) skrev 2017-06-02 22:16:47 följande:[/quote-nick]Förstår inte varför ni som är emot sköljmedel måste påpeka eller öht skriva "billigt". Hur är det relevant?[/quote]

Försök till förklaring: "riktig" parfym eller för den delen riktiga blommor har en komplicerad doft med många toner liksom. Sköljmedel doftar som billig spraydoft till barn, inte så många doftnoter utan pang på med desto mera av en sak. Ungefär som gelehallon kan vara gott men inte vara i närheten av smaksensationen hos ett solmoget färskt hallon. Billigt som i betydelsen enkelt, inte lagt så mycket möda på. En äkta citron doftar godare än citronrengöringsmedel så det behöver inte ha med priset att göra fast välgjorda parfymer med äkta ingredienser är ofta dyra.

• Glinda från Oz
    Anonym (Åsa) skrev 2017-06-02 21:03:27 följande:

Med vilket läkemedel då?

Det finns receptfria tabletter på Apoteket.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (T) skrev 2017-06-02 22:38:30 följande:

Anonym (Ehm) skrev 2017-06-02 22:16:47 följande:[/quote-nick]Förstår inte varför ni som är emot sköljmedel måste påpeka eller öht skriva "billigt". Hur är det relevant?

Försök till förklaring: "riktig" parfym eller för den delen riktiga blommor har en komplicerad doft med många toner liksom. Sköljmedel doftar som billig spraydoft till barn, inte så många doftnoter utan pang på med desto mera av en sak. Ungefär som gelehallon kan vara gott men inte vara i närheten av smaksensationen hos ett solmoget färskt hallon. Billigt som i betydelsen enkelt, inte lagt så mycket möda på. En äkta citron doftar godare än citronrengöringsmedel så det behöver inte ha med priset att göra fast välgjorda parfymer med äkta ingredienser är ofta dyra.

[/quote]

Bra förklaring!

Jag som är känslig för dofter föredrar om någon har en dyr parfym jämfört med att de använder t ex äppelsköljmedel, den dyra parfymen har en komplex, utprovad, "elegant" doft medan sköljmedelsdoften är mer som att man blir anfallen av ett mosat äpple eftersom det sitter i alla användarens kläder, och när de rör sig och och kanske svettas lite så står doften som ett moln omkring personen.

Naturligtvis finns det folk som överdoserar dyra parfymer också, och det är förfärligt, men vissa sköljmedel luktar för mig mer, och just "billigt" i motsats till den dyra, komplexa parfymen.
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Jo) skrev 2017-06-02 15:53:48 följande:

Har ingen lösning men jag är också doftöverkänslig. När en av våra grannar hängde tvätten ute så var jaf tvungen att gå då de använde sköljmedel. Tack och lov så använder inte de nya grannarna sköljmedel.

Att du skulle bli allvarligt sjuk av att grannarna hänger sin tvätt ute (som de använt parfymerat tvätt- och sköljmedel till) tror jag inte alls på. Du behöver inte gå in på deras tomt och stoppa näsan i deras kläder. Att känna doften av parfymerat skölj- och tvättmedel utomhus och på avstånd ger inte anafylaktisk chock.
Svar på tråden Allergisk kollega