• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (Lia)

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Ett råd jag såg i tråden var att be chefen lägga upp vilka regler som ska råda och det låter klokt.

Vill dock lyfta fram att allergier faktiskt kan bli värre vid stress. Min man är damm och pälsdjursallergiker och i perioder när han har det stressigt är jag tvungen att duscha och byta kläder genast om jag varit hos någon som har djur. I perioder med mindre stress reagerar han mindre. Ser ju hur hans ögon blir röda och rinniga och det är betydligt mer framträdande vid stress.

Det ÄR krävande att ha en allergiker i sin närhet. Jag är tvungen att dammsuga och torka damm varje dag för att undvika att maken blir sjuk. Kan heller inte städa när han är hemma för då blir han sjuk av dammet som yr runt. Självfallet kan han städa själv också men då får han också en reaktion så jag har valt att ta städningen på mig när han inte är hemma och i gengäld står han för matlagningen varje dag.

Blev lite OT nu men vill lyfta fram vikten av att respektera allergiker :)

• pyssel
    Anonym (SHR) skrev 2017-06-03 15:18:31 följande:

Varför tror du att hon har andra problem?

Möjligen för att det finns studier och ett antal artiklar i bl.a Läkartidningen som diskuterar/påstår att det inte är en organisk sjukdom utan kopplat till stress och nervsystemet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-03 05:41:41 följande:
    Att du skulle bli allvarligt sjuk av att grannarna hänger sin tvätt ute (som de använt parfymerat tvätt- och sköljmedel till) tror jag inte alls på. Du behöver inte gå in på deras tomt och stoppa näsan i deras kläder. Att känna doften av parfymerat skölj- och tvättmedel utomhus och på avstånd ger inte anafylaktisk chock.
    Jag har inte varit på grannens tomt och luktat på deras tvätt och någon anafylaktisk chock har jag heller inte fått. Jag kände av sköljmedlet när jag satt ute på vår altan på vår tomt.

Det är jobbigt med doftöverkänslighet. 
  • Anonym (Moi)
    Anonym (SHR) skrev 2017-06-03 15:18:31 följande:

Varför tror du att hon har andra problem?

För att hon blir väldigt arg och lämnar ett möte efter att ha anklagat en på mötet, TS, för att ha parfym exempelvis. Låter inte som en sund reaktion direkt.
  • Anonym (Tina)

Även om kollegan faktiskt har ett riktigt problem med sin doftöverkänslighet är det inte skäl nog att ala på en arbetsplats ska anpassa även sin fritid utifrån det.

Är man så känslig att man inte kan sitta i samma rum som någon som nyss tvättat sin tröja måste man nog ta sig en funderare på om man är frisk nog att ens jobba. 

Precis såsom många skrivit innan kan arbetsgivaren ta till åtgärder för att förbättra situationen för henne, tex genom att hon kan få eget kontor, jobba hemifrån om det går, förbättra ventilationen, etc. Men det är knappast rimligt att alla andra på en arbetsplats ska anpassa sin fritid och sina tvättvanor utifrån en persons specialbehov.

• Anonym (Överdrift)
    Anonym (SHR) skrev 2017-06-03 15:32:54 följande:
    Det är betydligt svårare än så när det gäller doftöverkänslighet/SHR. Det finns ingen medicin mot det. Läs på om sensorisk hyperreaktivitet. Här är en länk till 1177:

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Doftoverkanslighet/

Svårare än att läsa på är det inte...kanske...
    Det är den enskildes problem. Inte arbetsgivarens eller kollegornas. www.av.se/halsa-och-sakerhet/luftfororeningar-och-kemiska-risker/gransvarden/
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Jo) skrev 2017-06-03 16:05:36 följande:
    Jag har inte varit på grannens tomt och luktat på deras tvätt och någon anafylaktisk chock har jag heller inte fått. Jag kände av sköljmedlet när jag satt ute på vår altan på vår tomt.

Det är jobbigt med doftöverkänslighet. 
    Det är enbart ditt problem och inget som någon annan behöver rätta sig efter.
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Lia) skrev 2017-06-03 16:00:56 följande:

Har tyvärr ingen lösning på ditt problem. Ett råd jag såg i tråden var att be chefen lägga upp vilka regler som ska råda och det låter klokt.

Vill dock lyfta fram att allergier faktiskt kan bli värre vid stress. Min man är damm och pälsdjursallergiker och i perioder när han har det stressigt är jag tvungen att duscha och byta kläder genast om jag varit hos någon som har djur. I perioder med mindre stress reagerar han mindre. Ser ju hur hans ögon blir röda och rinniga och det är betydligt mer framträdande vid stress.

Det ÄR krävande att ha en allergiker i sin närhet. Jag är tvungen att dammsuga och torka damm varje dag för att undvika att maken blir sjuk. Kan heller inte städa när han är hemma för då blir han sjuk av dammet som yr runt. Självfallet kan han städa själv också men då får han också en reaktion så jag har valt att ta städningen på mig när han inte är hemma och i gengäld står han för matlagningen varje dag.

Blev lite OT nu men vill lyfta fram vikten av att respektera allergiker :)

Va fasen?? Varför måste DU städa och greja varje dag? Tar han inget eget ansvar? Jag hade aldrig accepterat det. Det är inte så att han är döende för att det kliar och rinner...
  • Morkullan

Jag är lika känslig som din kollega och det är verkligen ett handikapp. 
    Jag reagerar direkt om någon använder sköljmedel till sina kläder och mår dåligt av det. 

Att din kollega är extra känslig i perioder av stress och hård belastning är inte särskilt märkligt- många människor reagerar starkare på allergener/blir sjukare när deras kroppar redan är påfrestade av annat som tex sömnbrist, depression, stress, eller infektioner. 

• Anonym (Väx upp!)
    pyssel skrev 2017-06-03 07:19:31 följande:

Det är skillnad på riktig allergi och perceptionsstörningar. Hade skitit fullständigt i en sådan psyksjuk kollega, 

Vilket människoförakt! Fy för dig. 

Du vet ingenting om personer i fråga så du vet inte vad som orsakar överkänsligheten/allergin. Oavsett om orsaken skulle vara psykisk så är lidandet för individen lika stort för det. Varifrån kommer ditt förakt för "psyksjuka"? Förstår du inte att psykisk ohälsa kan drabba precis vem som helst- dig med?
Svar på tråden Allergisk kollega