• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (T)

Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-04 16:39:17 följande:[/quote-nick]Varför i hela friden ska man ändra sitt sätt att tvätta/duscha osv? Som doftkänslig får du acceptera att det är du som får "go the extra mile" för att passa in.[/quote]

Men man kan också "passa in" genom att inte överdosera parfym och sköljmedel som många har svårt för. Jag tycker bara det är påträngande, jag blir inte alls sjuk. Men en allergiker kan få ett astmaanfall och besvären kan bli värre och värre av att utsättas för allergenet.

Konstig fråga " varför i hela friden...?" Självklart för att man känner empati och solidaritet med en allergisk kollega eller för all del en främling på biografen. Men det kanske är en väldigt främmande tanke för dej, tragiskt för både dej och din omgivning. På mitt arbete och bland mina vänner är det självklart och inte alls jobbigt att inte ha fikabröd med nötter, ta undan hyacinter i god tid, och allt vad det nu kan vara i olika grupperingar.

• Anonym (min åsikt)
    pyssel skrev 2017-06-04 17:14:06 följande:
    Det var känsligt förstår jag, att trakasserier av medarbetare inte är acceptabelt på vettiga arbetsplatser.
    Jag är varken allergisk, överkänslig eller oempatisk, och inte heller måste jag ta allt personligt i de trådar jag skriver i, om du gör det är naturligtvis upp till dig men det måste vara otroligt jobbigt

vVr är sen skillnaden mellan att trakassera kollegor och överkänsliga tycker du? Det ena verkar du ju vara helt ok med där de flesta vanliga människor naturligtvis tycker båda är fel. Att sen dömma alla överkänsliga efter en person som ts beskriver som du inte ens vet stämmer eller ej (kanske personen har en helt annan version) är ju bara dumt
  • tvgo
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:02:26 följande:
    vVr är sen skillnaden mellan att trakassera kollegor och överkänsliga tycker du? Det ena verkar du ju vara helt ok med där de flesta vanliga människor naturligtvis tycker båda är fel.
    Helt rätt, dubbelmoralen hos dessa är otrolig

De gnäller över andra som gnäller men när de gör det är det alltså helt ok, som sagt det måste vara otroligt jobbigt att vara allergisk mot sig själv (de har ju gett sig själva diagnosen att vara allergiska mot idioter) medecinen mot det heter EMPATI, hämta det nästa gång ni är på apottket.
  • pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:02:26 följande:
    Jag är varken allergisk, överkänslig eller oempatisk, och inte heller måste jag ta allt personligt i de trådar jag skriver i, om du gör det är naturligtvis upp till dig men det måste vara otroligt jobbigt

vVr är sen skillnaden mellan att trakassera kollegor och överkänsliga tycker du? Det ena verkar du ju vara helt ok med där de flesta vanliga människor naturligtvis tycker båda är fel. Att sen dömma alla överkänsliga efter en person som ts beskriver som du inte ens vet stämmer eller ej (kanske personen har en helt annan version) är ju bara dumt
    Om du också är läskunnig, utöver allt annat du kan, så ser du att jag kommenterar den trakasserande kollegan. Lär dig sortera i det du läser.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    tvgo skrev 2017-06-04 18:05:24 följande:
    Helt rätt, dubbelmoralen hos dessa är otrolig

De gnäller över andra som gnäller men när de gör det är det alltså helt ok, som sagt det måste vara otroligt jobbigt att vara allergisk mot sig själv (de har ju gett sig själva diagnosen att vara allergiska mot idioter) medecinen mot det heter EMPATI, hämta det nästa gång ni är på apottket.
    Du har varken förstått vad dubbelmoral eller trakasserier betyder. Här har vi en hel arbetsplats, inklusive en chef, som gör sitt yttersta för att visa hänsyn. Likväl fortsätter kollegan att trakassera genom att få offentliga utbrott mot enskilda kolleger. Helt oacceptabelt och man behöver varken vara läkare eller oempatisk för att inse att den här kollegan behöver vård av en annan sort. 
    Alla hästar hemma
  • Anonym (min åsikt)
    pyssel skrev 2017-06-04 18:08:23 följande:
    Om du också är läskunnig, utöver allt annat du kan, så ser du att jag kommenterar den trakasserande kollegan. Lär dig sortera i det du läser.
    pyssel skrev 2017-06-04 18:14:58 följande:
    Du har varken förstått vad dubbelmoral eller trakasserier betyder. Här har vi en hel arbetsplats, inklusive en chef, som gör sitt yttersta för att visa hänsyn. Likväl fortsätter kollegan att trakassera genom att få offentliga utbrott mot enskilda kolleger. Helt oacceptabelt och man behöver varken vara läkare eller oempatisk för att inse att den här kollegan behöver vård av en annan sort. 

Du uttalar dig om en person du aldrig har mött eller vet något om situatuionen mer än i andra hand, du använder dig dessutom av personliga påhopp istället för att bemöta med argument

Du är också otrevlig i ton mot överkänsliga personer och ser inte att det du gör gränsar till trakasserier också, men låt mig gissa det är en helt annan sak?
    Så på vilket sätt är du trevligare än den person som TS beskriver?

Jag går också efter hur DU beter dig här i tråden medans du går efter hur TS säger någon annan gör, förstår du skillnaden?
  • Anonym (Hänsyn)
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-04 16:39:17 följande:
    Varför i hela friden ska man ändra sitt sätt att tvätta/duscha osv? Som doftkänslig får du acceptera att det är du som får "go the extra mile" för att passa in.
    Är det verkligen så svårt att visa lite hänsyn? 
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:25:07 följande:
    pyssel skrev 2017-06-04 18:14:58 följande:

Du uttalar dig om en person du aldrig har mött eller vet något om situatuionen mer än i andra hand, du använder dig dessutom av personliga påhopp istället för att bemöta med argument

Du är också otrevlig i ton mot överkänsliga personer och ser inte att det du gör gränsar till trakasserier också, men låt mig gissa det är en helt annan sak?

Jag går också efter hur DU beter dig här i tråden medans du går efter hur TS säger någon annan gör, förstår du skillnaden?

Håller med
  • pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:25:07 följande:

Så makalöst överdrivet.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (min åsikt)
    pyssel skrev 2017-06-04 18:28:42 följande:
    Så makalöst överdrivet.
    Vad är det som är överdrivet och inte sant då? Uttalar du dig inte om någon som du aldrig mött, går du inte på andra hands uppgifter när du klassar någon som psyksjuk/idiot och som någon som trakasserar andra etc?

Jag håller med andra att om man visar mer hänsyn mot varandra så ser världen trevligare ut, pröva, man mår bättre själv också.
  • pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 18:33:08 följande:
    Vad är det som är överdrivet och inte sant då? Uttalar du dig inte om någon som du aldrig mött, går du inte på andra hands uppgifter när du klassar någon som psyksjuk/idiot och som någon som trakasserar andra etc?

Jag håller med andra att om man visar mer hänsyn mot varandra så ser världen trevligare ut, pröva, man mår bättre själv också.
    Jag går på de uppgifter som finns i ts. Där jag alls inte tycker att TS är kategorisk mot varken allergiker eller doftöverkänsliga som det verkar handla om här, utan tvärtom: Alla verkar göra sitt bästa men får ändå lida under den här damens verbala attacker och utstormningar från möte. Det är inte friskt och det är framförallt extremt osympatiskt att agera ut på det viset. Jag arbetar på en stor arbetsplats med en hel del restriktioner, i synnerhet gällande allergier, så det är ingen märklig situation för mig eller andra att undvika vissa saker helt. Vi tar även hänsyn till "elallergiker" trots att det är minst sagt omtvistat. "För fridens skull" sträcker de flesta sig långt. Om kolleger skulle börja leva rövare mot mig eller andra, vilket har hänt, pga deras psykiska ohälsa, så är det inte åtgärden "foga sig efter galna utspel" som har hjälpt dem tillbaka i gängorna i alla fall.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Allergisk kollega