• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Anonym (Överdrift)
    Anonym (Mia) skrev 2017-06-03 05:25:54 följande:
    Försök till förklaring: "riktig" parfym eller för den delen riktiga blommor har en komplicerad doft med många toner liksom. Sköljmedel doftar som billig spraydoft till barn, inte så många doftnoter utan pang på med desto mera av en sak. Ungefär som gelehallon kan vara gott men inte vara i närheten av smaksensationen hos ett solmoget färskt hallon. Billigt som i betydelsen enkelt, inte lagt så mycket möda på. En äkta citron doftar godare än citronrengöringsmedel så det behöver inte ha med priset att göra fast välgjorda parfymer med äkta ingredienser är ofta dyra.
    Bra förklaring!

Jag som är känslig för dofter föredrar om någon har en dyr parfym jämfört med att de använder t ex äppelsköljmedel, den dyra parfymen har en komplex, utprovad, "elegant" doft medan sköljmedelsdoften är mer som att man blir anfallen av ett mosat äpple eftersom det sitter i alla användarens kläder, och när de rör sig och och kanske svettas lite så står doften som ett moln omkring personen.

Naturligtvis finns det folk som överdoserar dyra parfymer också, och det är förfärligt, men vissa sköljmedel luktar för mig mer, och just "billigt" i motsats till den dyra, komplexa parfymen.[/quote]Att du föredrar vissa lukter framför andra är samma sak som vad alla andra gör. Däremot tvivlar jag på att du blir allvarligt sjuk av att kollegan använder sköljmedel som du tycker luktar gamla blommor...
  • Mandel
    Anonym (Mia) skrev 2017-06-03 05:25:54 följande:
    Jag som är känslig för dofter föredrar om någon har en dyr parfym jämfört med att de använder t ex äppelsköljmedel, den dyra parfymen har en komplex, utprovad, "elegant" doft medan sköljmedelsdoften är mer som att man blir anfallen av ett mosat äpple eftersom det sitter i alla användarens kläder, och när de rör sig och och kanske svettas lite så står doften som ett moln omkring personen.

Naturligtvis finns det folk som överdoserar dyra parfymer också, och det är förfärligt, men vissa sköljmedel luktar för mig mer, och just "billigt" i motsats till den dyra, komplexa parfymen.
    Och jag som bara reagerar på sköljmedel när folk använt en hel flaska till en tvätt (händer inte så ofta), men reagerar dagligen på folk som dränkt sig i kvalmig parfym
    För att inte tala om spykänslan och huvudvärken vid löste i matbutiker!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Överdrift)
    Mandel skrev 2017-06-03 06:47:44 följande:
    Och jag som bara reagerar på sköljmedel när folk använt en hel flaska till en tvätt (händer inte så ofta), men reagerar dagligen på folk som dränkt sig i kvalmig parfym
    För att inte tala om spykänslan och huvudvärken vid löste i matbutiker!
    Och vad ska omgivningen göra åt det? Jag menar det som en seriös och vänlig fråga men det är svårt att få fram i skrift. Jag inser att den ser provocerande ut så jag ber om ursäkt för att jag inte kan formulera mig bättre.

Det finns människor som är överkänsliga eller allergiska mot gräs, mjölk, häst, damm osv. Dvs nästan allt. Hur gör man? Som jag ser det så får den överkänsliga/allergiska anpassa sitt eget liv. Medicinera, försöka undvika ämnen som retar osv.
  • Mandel
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-03 07:03:01 följande:
    Och vad ska omgivningen göra åt det? Jag menar det som en seriös och vänlig fråga men det är svårt att få fram i skrift. Jag inser att den ser provocerande ut så jag ber om ursäkt för att jag inte kan formulera mig bättre.

Det finns människor som är överkänsliga eller allergiska mot gräs, mjölk, häst, damm osv. Dvs nästan allt. Hur gör man? Som jag ser det så får den överkänsliga/allergiska anpassa sitt eget liv. Medicinera, försöka undvika ämnen som retar osv.
    Jag är helt inne på din linje. Det finns en gräns för hur mycket hänsyn man som medmänniska kan förväntas/krävas ta.

Det jag svarade på var ett inlägg där skrivaren mådde dåligt av billiga sköljmedel, men inte reagerade på parfymer då jag är tvärtom.
    Själv går jag iväg om folk stinker parfym och jag undviker löstehyllan i butiker och jag vägrar handla på kick's osv. 
  • Anonym (Överdrift)
    Mandel skrev 2017-06-03 07:14:02 följande:
    Jag är helt inne på din linje. Det finns en gräns för hur mycket hänsyn man som medmänniska kan förväntas/krävas ta.

Det jag svarade på var ett inlägg där skrivaren mådde dåligt av billiga sköljmedel, men inte reagerade på parfymer då jag är tvärtom.
    Själv går jag iväg om folk stinker parfym och jag undviker löstehyllan i butiker och jag vägrar handla på kick's osv. 
    Aha, tack för förklaringen. Jag får göra samma sak när jag hamnar i "gräsliga" miljöer den här årstiden. :)
  • pyssel

Det är skillnad på riktig allergi och perceptionsstörningar. Hade skitit fullständigt i en sådan psyksjuk kollega, i alla fall efter så många rundor. Vi är många som tex är ljudkänsliga på ett kontor med normalt "brus". Vi anpassar oss.

• K grrl
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-03 07:03:01 följande:

Faktum är ju att både den som är allergisk och kollegor kan behöva anpassa sig lite. Nu är jag inte överkänslig mot just parfym, men är förbannat allergisk mot hästar, och skulle definitivt inte kunna dela kontor eller sitta på möte med någon som är i stallet utan att duscha. Jag anser inte att det är ett orimligt krav att en hästägare duschar och byter kläder efter stallet innan denne far på jobbet, precis som det inte är ett orimligt krav att jag medicinerar för eventuellt obehag som kan komma av allergener som så att säga finns tillräckligt av i hemmet. Till syvende och sist är det ju dock en arbetsgivarfråga.
  • Gabriella 009

Hade en kollega som var allergisk mot det mesta, utom rök och cigaretter hon var rökare,  :) jag lovade henne om hon sa ett ord om att jag hade något som hon var allergisk mot så skulle jag vara mycket allergisk mot hennes cigaretter, jag kunde fortsätta att använda tvätt och sköljmedel med god doft, ingen stark parfym, jobbar innom vården

• Anonym (Överdrift)
    K grrl skrev 2017-06-03 07:27:47 följande:
    Faktum är ju att både den som är allergisk och kollegor kan behöva anpassa sig lite. Nu är jag inte överkänslig mot just parfym, men är förbannat allergisk mot hästar, och skulle definitivt inte kunna dela kontor eller sitta på möte med någon som är i stallet utan att duscha. Jag anser inte att det är ett orimligt krav att en hästägare duschar och byter kläder efter stallet innan denne far på jobbet, precis som det inte är ett orimligt krav att jag medicinerar för eventuellt obehag som kan komma av allergener som så att säga finns tillräckligt av i hemmet. Till syvende och sist är det ju dock en arbetsgivarfråga.
    Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Den som är överkänslig eller har en allergi måste ta eget ansvar och medicinera, undvika det som påverkar osv.
  • Anonym (Åsa)
    Glinda från Oz skrev 2017-06-02 23:05:52 följande:
    Det finns receptfria tabletter på Apoteket.

Jag tror att du blandar ihop doftöverkänslighet med allergi. Det är inte samma sak.
Svar på tråden Allergisk kollega