• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Froken Lokens
    Anonym (SHR) skrev 2017-06-03 15:32:54 följande:

Det är betydligt svårare än så när det gäller doftöverkänslighet/SHR. Det finns ingen medicin mot det. Läs på om sensorisk hyperreaktivitet. Här är en länk till 1177:

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Doftoverkanslighet/

Svårare än att läsa på är det inte...kanske...

Och det är som sagt allvarligt med en överkänslighet mot idioter men inte fan slipper jag dem för det.
  • K grrl
    Anonym (Överdrift) skrev 2017-06-03 08:53:46 följande:
    Tyvärr fungerar det inte så i verkligheten. Den som är överkänslig eller har en allergi måste ta eget ansvar och medicinera, undvika det som påverkar osv.
    Givetvis - men det är också så att en arbetsgivare måste anpassa arbetsplatsen om arbetstagaren har en funktionsnedsättning. Så här är det nämligen: arbetsgivare har en skyldighet att se till att anställda ska kunna jobba även om de har funktionsnedsättningar.

Om jag delade kontor med en kollega som vägrade ta hänsyn till min hästallergi, och i förlängningen gjorde mig sjuk, skulle jag gå till min chef (eller arbetsmiljöombud) och påtala ett arbetsmiljöproblem. Om jag har upprepad sjukfrånvaro pga detta kan det bli tal om åtgärder utan att jag bett om det. Sjukskrivningar är dyra för en arbetsgivare.

Med det sagt, om jag som arbetsgivare skulle märka att ett relativt lättlöst problem inte kunde lösas för att en person vägrade anpassa sig, kan jag ju inte göra så mycket åt saken. Men jag skulle omplacera den arbetstagare som i mina ögon hade samarbetssvårigheter, vilket inte nödvändigtvis är allergikern.
  • Anonym (Lena)

Det här är något som din chef och det fackliga ombudet kan hjälpa till med. Man kan inte kräva hur mycket som helst på en arbetsplats.

Jag har en kollega, liksom din. Alla på arbetsplatsen anpassade sig efter den här kollegan in absurdum, men hon slutade aldrig någonsin att klaga på dofterna. Det slutade med att hon krävde att rökande kollegor inte hade sina privata kläder på arbetsplatsen. Eftersom jag arbetar inom kommunen så kunde det här sträcka sig väldigt långt: vi blev en helt rökfri och parfymfri arbetsplats. Det slutade med att chefen upprättade ett förråd utomhus där rökande medarbetare kunde hänga sina privata kläder, förbjöd allt rökande på arbetstid och gjorde att de alltid tvingades ha två uppsättningar kläder på arbetsplatsen så att de skulle byta om ifall de rökte under middagen. Dessutom skulle de borsta tänderna/tugga tuggummi och noga tvätta av sig efter att de hade rökt. Trots det slutade inte kollegan att klaga på dofter. Plötsligt handlade det om folk som använde sköljmedel i sina kläder. Där kunde varken facket eller chefen sätta stopp så då krävde kollegan att alla rökande kollegor skulle sluta att röka i alla fall. Då fick vår chef nog och sade att hon minsann hade gjort allt i sin makt för att förhindra dofter, men hon kunde inte avskeda en person som har rökt i 20 år bara för att denne röker på sin fritid och hon kan heller inte tvinga folk att sluta använda sköljmedel. Inte ens facket ville ta i det. Den allergiska kollegan gnäller fortfarande, men chefen eller facket varken kan eller vill göra något mer, eftersom de lagligt sätt inte kan göra något åt det.

• Anonym (ann)

Spontant tänker jag att det är den som är absurt allergisk som får hitta en mer anpassad arbetsuppgift/miljö istf att begära att en hel arbetsplats ska förändra sitt sätt att leva, även PRIVAT! Liksom ska man kunna kräva att arbetskamrater slutar rida, gör sig av med husdjur och tvingar sin partner att sluta röka.......liksom det kan ju dras hur långt som helst. Till en viss gräns kan man självklart vara tillmötesgående men tydligen i TS fall så har det blivit att när man ger lillfingret...............etc

• Anonym (ann)
    Anonym (Lena) skrev 2017-06-04 01:48:19 följande:

Det här är något som din chef och det fackliga ombudet kan hjälpa till med. Man kan inte kräva hur mycket som helst på en arbetsplats.

Jag har en kollega, liksom din. Alla på arbetsplatsen anpassade sig efter den här kollegan in absurdum, men hon slutade aldrig någonsin att klaga på dofterna. Det slutade med att hon krävde att rökande kollegor inte hade sina privata kläder på arbetsplatsen. Eftersom jag arbetar inom kommunen så kunde det här sträcka sig väldigt långt: vi blev en helt rökfri och parfymfri arbetsplats. Det slutade med att chefen upprättade ett förråd utomhus där rökande medarbetare kunde hänga sina privata kläder, förbjöd allt rökande på arbetstid och gjorde att de alltid tvingades ha två uppsättningar kläder på arbetsplatsen så att de skulle byta om ifall de rökte under middagen. Dessutom skulle de borsta tänderna/tugga tuggummi och noga tvätta av sig efter att de hade rökt. Trots det slutade inte kollegan att klaga på dofter. Plötsligt handlade det om folk som använde sköljmedel i sina kläder. Där kunde varken facket eller chefen sätta stopp så då krävde kollegan att alla rökande kollegor skulle sluta att röka i alla fall. Då fick vår chef nog och sade att hon minsann hade gjort allt i sin makt för att förhindra dofter, men hon kunde inte avskeda en person som har rökt i 20 år bara för att denne röker på sin fritid och hon kan heller inte tvinga folk att sluta använda sköljmedel. Inte ens facket ville ta i det. Den allergiska kollegan gnäller fortfarande, men chefen eller facket varken kan eller vill göra något mer, eftersom de lagligt sätt inte kan göra något åt det.

Låter ju fullständig absurt att EN person kan bestämma över en hel arbetsgrupp! Vore det inte så svårt att få nytt jobb idag så skulle inte folk ställa upp på att bli behandlade som "smutsiga djur" på jobbet!?
  • Anonym (Chanel nr 22)

Det där beteendet verkar ha övergått till psykisk besatthet. Ge människan möjlighet att använda ett präktigt munskydd och placera henne mycket avsides vid möten och i lunchrum etc. Visst ska man visa respekt för en persons  allergiska problem, men denna kan inte heller detaljstyra sina medmänniskors liv och leverne.

• Anonym (Överdrift)
    Anonym (T) skrev 2017-06-02 16:59:27 följande:

Sköljmedel doftar riktigt jobbigt. Jag är inte allergisk vad jag vet, men avskyr när svägerskan hade kört sköljmedel på sängkläder, dukar osv i släktens gemensamma stuga. Var tvungen att åka o köpa ett nytt täcke efter en natt med billig påträngande äppeldoft.

Allergi mot många olika saker kan vara väldigt känslig och folk kan reagera på små mängder. Du skriver att kollegan "påstår ".... så du verkar inte alls tro henne. Tråkigt och okunnigt. Jag rekommenderar att du läser på lite om allergi och doftkänslighet. Det är klart det blir lite inskränkande för er men det är förstås inget mot hur besvärligt det är för din kollega. Var inte så inställd på att hon inbillar sej eller överdriver, varför skulle hon göra det? Det kan inte vara så jobbigt att låta bli sköljmedel och parfym, kanske blir fler i din omgivning lättade av att slippa sköljmedelsoset.

Varför i hela friden ska man ändra sitt sätt att tvätta/duscha osv? Som doftkänslig får du acceptera att det är du som får "go the extra mile" för att passa in.
  • Anonym (min åsikt)
    pyssel skrev 2017-06-03 07:19:31 följande:

Det är skillnad på riktig allergi och perceptionsstörningar. Hade skitit fullständigt i en sådan psyksjuk kollega, i alla fall efter så många rundor. Vi är många som tex är ljudkänsliga på ett kontor med normalt "brus". Vi anpassar oss.

Man är nog mer 'psyksjuk' om man tror sig vara doktor och kan dela ut diagnoser om andra som man inte träffat, med andra ord var försiktig med att kalla andra psyksjuka, det är dessutom inte särskillt trevligt bara för att man har olika åsikter

• pyssel
    Anonym (Väx upp!) skrev 2017-06-03 21:08:36 följande:

Vilket människoförakt! Fy för dig. 

Du vet ingenting om personer i fråga så du vet inte vad som orsakar överkänsligheten/allergin. Oavsett om orsaken skulle vara psykisk så är lidandet för individen lika stort för det. Varifrån kommer ditt förakt för "psyksjuka"? Förstår du inte att psykisk ohälsa kan drabba precis vem som helst- dig med?

Snarare du som bör skämmas som tar så lätt på att en person trakasserar en hel arbetsplats och även exponerar enskilda, utvalda kollegor för sina attacker.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (min åsikt) skrev 2017-06-04 17:09:18 följande:

Man är nog mer 'psyksjuk' om man tror sig vara doktor och kan dela ut diagnoser om andra som man inte träffat, med andra ord var försiktig med att kalla andra psyksjuka, det är dessutom inte särskillt trevligt bara för att man har olika åsikter

Det var känsligt förstår jag, att trakasserier av medarbetare inte är acceptabelt på vettiga arbetsplatser.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Allergisk kollega