• Anonym (TS)

Allergisk kollega

Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?

• Svar på tråden Allergisk kollega
  • Flash Gordon
    Anonym (TS) skrev 2017-06-02 15:10:31 följande:
    Har en kollega som påstår att hon är känslig mot dofter vilket medfört att ingen på arbetsplatsen (50 personer) använder parfym. Rimligt kan väl jag tycka, för att visa respekt för henne.

Men detta börjar gå till absurdum. Hon kan inte medverka på möten etc med anledning av att hon känner dofter överallt. Flertalet gånger har hon varit på mig med att jag måste ha någon parfym och att hon inte kan vara i närheten av mig. Nu hävdar hon att de sitter i mina kläder då jag använder doftande sköljmedel och att jag måste börja tvätta dem med parfymfritt tvättmedel. Är detta verkligen något hon kan kräva? Jag tycker om när mina kläder luktar fräscht efter tvätt och detta är ingen doft jag känner markant om jag luktar på kläderna när de är torra.

Hon blev även väldigt arg en annan gång och lämnade ett möte vi hade då hon ansåg att jag hade parfym. Vilket jag inte hade. Vid det tillfället kunde jag härleda att doften kom från min jacka sedan jag använt parfym på fritiden och då också haft på mig jackan, varpå det kanske fastnat i tröjan. Då krävde hon att jag använde en annan jacka som inte varit i kontakt med parfym.

Jag är dock tveksam till om denna känslighet är ett fysiskt besvär utan tror snarare psykiskt. I perioder av stress på arbetet är hon som en gam och känner dofter överallt och andra dagar kan till och med jag uppfatta dofter, som hon inte alls känner. Hon har vid ett flertal gånger varit på chefen om att alla på arbetsplatsen ska använda parfymfritt tvättmedel och deodorant. Är detta något som i praktiken kan bli ett krav?
    Det är inte hon som kan gå runt och kräva saker av kollegorna efter eget tycke och smak.

Det är arbetsgivaren som måste sätta spelreglerna på jobbet så det är dit hon får vända sig. Arbetgivaren lär knappast gå med på att hon bestämmer vilka tvättmedel ni får använda hemma.
  • No Logo

Det kan vara en kombination av faktisk överkänslighet och överdrift/inbillning. Om kollegan blir riktigt sjuk av starka dofter så kan hon vara såpass orolig för att det ska hända att hon tvångsmässigt scannar av sin omgivning och söker upp anledningar att klaga, även på de dofter som inte skulle gett henne besvär om hon inte gått fram och stoppat näsan i tyget.

Ungefär som när man är orolig över att inte kunna somna så blir oron värre och värre för varje timme som går, man räknar ner att nu hinner jag bara sova 5 timmar, 4, 3 om jag somnar nu, osv. Oron blir ett större hinder än det som ursprungligen hindrade en från att somna.

Kollegan skulle nog må bättre av en klar policy om vad arbetsplatsen kan ställa upp på och informationen att det som faller utanför de ramarna får hon lära sig att hantera, kombinerat med hjälp från sjukvården att hantera sin fixering. För självklart ska man ställa upp så gott det går, men det måste ju finnas rimliga gränser. Man kan ju inte kräva att man ska låta bli att krama en väninna man möter på väg till jobbet Ifall hon har parfym på sig etc

• Anonym (La)

Hänsyn är väl aldrig fel att ta. På min arbetsplats får man inte ha på sig parfym.

• fornminne

Arbetsplatsen kan kräva att ni inte använder parfym mm på jobbet, men där går gränsen. H*n kan absolut inte bestämma vilket tvättmedel ni använder hemma. Det är inte ok att kollegan är på er så mycket, hon låter instabil. Chefen måste prata allvar med henne, så där får man inte bete sig. Om hon är så himla känslig som hon påstår, måste hon fixa läkarintyg på det och därefter kan det utredas vad som kan göras.

• fornminne
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-03 11:37:23 följande:
    Det vore vara en självklarhet att ta hänsyn till en kollegas allergier på en arbetsplats.  Bytte själv arbetsplats för ett halvår sedan p g a damm mm i heltäckningsmattor på jobbet. Var sjukskriven nästan varje månad - sedan jag bytte har jag inte varit borta/sjuk en en enda dag. Idag är det självklart att inte röka på kontoret/rummet, borde vara lika självklart att undvika parfym och andra dofter i arbetslivet. Tror faktiskt att yrkesinspektionen skulle tvingat min f d arbetsagivare att ta bort mattorna (de var f ö inte bara jag som hade besvär). För att återvända till TS frågeställning. Ja en doftallergisk person kan känna doften av parfym från en väll tvättad jacka mm. Tyvärr för jag medger att det är ett gränsfall. Värre är att det kan också bli som tydligen TS kolllega drabbats av en forbi/fixering - att alla "problem" relateras till allergin. Det finns profisionell hjälp för det mer tills kollegan kommer till det är det viktigt att visa hänsyn.

Jo, men det där var ju mattor som fanns på jobbet. På mitt jobb får man inte ha starka parfymer och all tvål på jobbet är parfymfri. Man får heller inte ha med sig pälsdjur. Däremot kan man inte styra hur folk har det hemma.
  • Anonym (oj)

Ts, nästa gång detta händer, måste du nog säga ifrån på skarpen till din kollega. Eller tala med er chef. Hon är säkert överkänslig, men hon får för den skull inte trakassera er eller gå omkring och lukta på dina kläder! Är hon så känslig får hon sjukskriva sig och söka hjälp. Sen bör ni undvika starka dofter, men det verkar ni ju redan göra.

• Anonym (Julia)
    Anonym (Är det själv) skrev 2017-06-03 11:37:23 följande:

Det vore vara en självklarhet att ta hänsyn till en kollegas allergier på en arbetsplats. 

Bytte själv arbetsplats för ett halvår sedan p g a damm mm i heltäckningsmattor på jobbet. Var sjukskriven nästan varje månad - sedan jag bytte har jag inte varit borta/sjuk en en enda dag.

Idag är det självklart att inte röka på kontoret/rummet, borde vara lika självklart att undvika parfym och andra dofter i arbetslivet. Tror faktiskt att yrkesinspektionen skulle tvingat min f d arbetsagivare att ta bort mattorna (de var f ö inte bara jag som hade besvär).

För att återvända till TS frågeställning. Ja en doftallergisk person kan känna doften av parfym från en väll tvättad jacka mm. Tyvärr för jag medger att det är ett gränsfall. Värre är att det kan också bli som tydligen TS kolllega drabbats av en forbi/fixering - att alla "problem" relateras till allergin. Det finns profisionell hjälp för det mer tills kollegan kommer till det är det viktigt att visa hänsyn.

Heltäckande mattor är på väg tillbaka till kontorslandskapen i stormsteg.
    Sköter man mattorna så blir de inte överdammiga och allergena. Köper man städning så kan man lägga till mattvätt två gånger per år och vecko- eller daglig damsugning av mattorna. Men men, det är väl ekonomin som styr och det är inte gratis direkt. Men väldigt värt pengarna då mattorna ger en behagligare ljudmiljö.
  • Anonym (Är det själv)

Ja felet var givetvis att de inte skötte mattorna rätt (städaren använde "bara" en vanlig dammsugare och det råcker inte) och ev. hade köpt "fel" mattor också. Hela inredningen var/är ett fuskbygge som knappast skullle gått igenom en vanlig byggbesiktning.

Värre DE BRYDDE SIG INTE. Varför anställan någon som inte får möjlighet att göra sitt jobb.

• Anonym (SHR)
    Anonym (Moi) skrev 2017-06-02 21:40:37 följande:

Oj, hon har nog andra problem... Lägg inte för mkt energi på henne.

Men håller med andra ovan om att sköljmedel är helt vedervärdigt. Värre än wunderbaum, kväljande och billigt. Har en kollega som luktar sköljmedel jämt, förstår inte hur hon klarar det själv, men antar att hon inte känner det. Kort sagt, luktar du som hon så är det nog fler som stör sig, men 99 personer av 100 skulle väl aldrig säga något och definitivt inte hålla på som din kollega....

Varför tror du att hon har andra problem?
  • Anonym (SHR)
    Froken Lokens skrev 2017-06-02 19:44:16 följande:

Hon får medicinera sig, svårare är det inte!

Det är betydligt svårare än så när det gäller doftöverkänslighet/SHR. Det finns ingen medicin mot det. Läs på om sensorisk hyperreaktivitet. Här är en länk till 1177:

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Doftoverkanslighet/

Svårare än att läsa på är det inte...kanske...
Svar på tråden Allergisk kollega