• Misscaswell

Bf augusti 2017

Någon med bf i augusti som vill följas åt den sista biten (och inte flytta till facebook)? Skulle vara roligt! Jag har bf den 16/8, har en 1,5-årig son sedan innan.

• Svar på tråden Bf augusti 2017
  • Heineken86
    Erla skrev 2017-08-04 11:52:26 följande:

Någon som vill dela med sig av hur lång tid det tagit från det att slemproppen släppt till det att förlossningen dragit igång?

Min slempropp har aldrig släppt innan förlossningen dragit igång. Första gången kom den 3-4 h efter att vattnet gått, i samband med att värkarna började lite smått, ca 4 h innan bebisen kom. Andra gången märkte jag den aldrig.
  • Heineken86
    Erla skrev 2017-08-04 11:52:26 följande:

Någon som vill dela med sig av hur lång tid det tagit från det att slemproppen släppt till det att förlossningen dragit igång?

Glömde så klart det viktigaste jag skulle skriva. XD men att det kan ta upp till en vecka ändå innan förlossningen drar igång, men hoppas så klart att det blir snabbare för dig. :)
  • Erla
    Misscaswell skrev 2017-08-04 12:09:52 följande:
    Tror min slemmis släppte typ två dygn innan de riktiga värkarna drog igång första gången (och därifrån tog det ytterligare typ ett dygn innan han var ute).

Varit på mvc nu. Sf-kurvan är konstig och liksom zickzackformad, så ska få ett extra ul för att kontrollera vad som händer där inne egentligen. Lite högre blodtryck än vanligt, men ingen äggvita i urinen. Så svårt att veta när man ska bli orolig och när man bara ska rycka på axlarna :/

Okej ^^ Så det kan vara nära nu då :D IIH! vill bara snosa bebis nu haha :P 

Mina SF-mått är lite i underkant, men bm bedömde att TUL inte behövdes då det ändå ökat vid varje återbesök. 

När görs ditt ultraljud?

• Heineken86

Till er som ska få andra barnet tänkte jag bara berätta att eftervärkarna gör myyyyyyyyycket ondare med andra barnet. Ingen hade berättat det för mig inför min andra förlossning så tänkte att jag kunde berätta för er om det var nån annan som inte heller hört det. Enligt barnmorskorna var det nått som skulle va allmänt känt.

• Erla
    Heineken86 skrev 2017-08-04 12:37:25 följande:
    Min slempropp har aldrig släppt innan förlossningen dragit igång. Första gången kom den 3-4 h efter att vattnet gått, i samband med att värkarna började lite smått, ca 4 h innan bebisen kom. Andra gången märkte jag den aldrig.
    Ja jag har läst att det är vanligt att värkarna kommer före vattenavgång och slempropp och att det också är vanligt att man inte ens märker av slemproppen. 

Har för mig att det till och med kan ta längre än en vecka innan förlossningen drar igång. Jag hoppas mest på att slippa gå över, men det finns ju inget som säger att det inte blir så trots att slemproppen släppt :/
  • EpicNurse

Min slempropp har också släppt lite varje dag i snart två veckor... men det verkar inte hända inte mycket mer än så.

Förra gången släppte den under två dagar och sen gick vattnet.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Misscaswell
    Erla skrev 2017-08-04 12:41:27 följande:

Okej ^^ Så det kan vara nära nu då :D IIH! vill bara snosa bebis nu haha :P 

Mina SF-mått är lite i underkant, men bm bedömde att TUL inte behövdes då det ändå ökat vid varje återbesök. 

När görs ditt ultraljud?

Jag vet inte exakt, men v 40 sa bm (38+1 nu). Får väl en kallelse. Försökte lirka ur henne nån sorts uppskattning av när hon tror min bebis kan tänkas komma, men hon var hal som attan och vägrade, haha. Får väl acceptera att bebis kommer när bebis är redo bara...
  • Erla
    Misscaswell skrev 2017-08-04 12:47:39 följande:
    Jag vet inte exakt, men v 40 sa bm (38+1 nu). Får väl en kallelse. Försökte lirka ur henne nån sorts uppskattning av när hon tror min bebis kan tänkas komma, men hon var hal som attan och vägrade, haha. Får väl acceptera att bebis kommer när bebis är redo bara...
    Någon dag nästa vecka eller veckan därpå då :)

Ja, min BM har bara sagt att vi får se om det blir någon nästa träff. Är i vecka 37+5 idag och var hos BM igår. Låter ju då som att det snart kan vara dags, men samtidigt vet jag inte vad hon baserar det på i så fall :P
  • Erla
    EpicNurse skrev 2017-08-04 12:45:42 följande:

Min slempropp har också släppt lite varje dag i snart två veckor... men det verkar inte hända inte mycket mer än så.

Förra gången släppte den under två dagar och sen gick vattnet.

Spännande! När är du beräknad?

Har ju hört otaliga gånger att slemproppen kan återbildas. Så segt att vänta bara :P
  • EpicNurse
    Erla skrev 2017-08-04 13:00:21 följande:

Spännande! När är du beräknad?

Har ju hört otaliga gånger att slemproppen kan återbildas. Så segt att vänta bara :P

12/8!

Nä precis, och hos omföderskor kan jag tänka mig att det är ännu vanligare att den släpper under en längre tid eftersom det är vanligt att man går öppen någon-några cm i veckor innan det drar igång!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Bf augusti 2017