• Misscaswell

Bf augusti 2017

Någon med bf i augusti som vill följas åt den sista biten (och inte flytta till facebook)? Skulle vara roligt! Jag har bf den 16/8, har en 1,5-årig son sedan innan.

• Svar på tråden Bf augusti 2017
  • isaswe
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-31 18:27:26 följande:

Måste bara fråga om du fick mer bristningar i underlivet när det gick så fort? För mig tog första och 1 timma och är livrädd för att spricka mycket..

Jag fick faktiskt sy mindre denna gång. Första fick jag sy sju stygn och denna gång bara tre, varav ett var ett "skönhetsstygn" som hon kallade det. Så förmodligen visste kroppen vad den skulle göra. Jag kände även att BM som förlöste mig verkligen hjälpte till och tryckte och höll emot när jag krystade.

Något som var väldigt skönt var att hon tvättade med varmt vatten mellan varje krystning. Det lindrade verkligen och gav en något annat att fokusera på när det var som värst.
  • Lottis
    isaswe skrev 2017-07-31 18:42:48 följande:

Jag fick faktiskt sy mindre denna gång. Första fick jag sy sju stygn och denna gång bara tre, varav ett var ett "skönhetsstygn" som hon kallade det. Så förmodligen visste kroppen vad den skulle göra. Jag kände även att BM som förlöste mig verkligen hjälpte till och tryckte och höll emot när jag krystade.

Något som var väldigt skönt var att hon tvättade med varmt vatten mellan varje krystning. Det lindrade verkligen och gav en något annat att fokusera på när det var som värst.

Tror att det gör stor skillnad om bm håller emot och trycker. Då tror jag inte man spricker så mycket. Upplevde att min bm gjorde det mycket under förra förlossningen och jag sprack ingenting. Krystningarna tog ca 20 minuter för mig.
  • heffaklumpen89
    isaswe skrev 2017-07-31 18:42:48 följande:

Va skönt att höra! Då är det bara att hoppas på en bra bm :)
    Lottis skrev 2017-07-31 19:00:31 följande:

Tror att det gör stor skillnad om bm håller emot och trycker. Då tror jag inte man spricker så mycket. Upplevde att min bm gjorde det mycket under förra förlossningen och jag sprack ingenting. Krystningarna tog ca 20 minuter för mig.

Hoppas inte jag spricker något heller denna gången. Sist var det bara ett stygn som behövdes plus några skönhetsstygn men denna gången skiter jag i "skönheten", för mig var det värre att bli sydd efter än själva förlossningen därav oro för detta.
  • lillajag10
    Misscaswell skrev 2017-07-31 15:43:38 följande:

Ni som är omföderskor, upplever ni att de här sista veckornas/dagarnas väntan är annorlunda mot när ni var förstföderskor?

Jag tycker det, nämligen. Första gången var det lite ångestladdat för mig att vänta på en upplevelse som jag visste skulle vara smärtsam och tuff och förändra mitt liv utan att veta mer specifikt än så vad jag väntade på. Jag var närmast desperat till sist att bara få slippa ovissheten. Den här gången är jag otålig, men på ett mer positivt sätt. Längtar efter bebisen och ser fram emot att få ta mig an förlossningen. Lite besvärad av att det är tungt, men ändå inte lika frustrerad som första gången. Det känns skönt.

Med vår dotter så var jag lite smårädd och trodde väl att jag skulle gå över bf. Så när vattnet plötsligt gick 11 dagar innan så fick jag lite halvpanik först. Men lugnade mig ganska snart eftersom det inte finns så mycket att göra åt saken, mer än att fokusera på förlossningen och föda fram det vackraste jag sett.

Den här gången är jag otålig.. orkar inte vara gravid längre! Och då har jag ändå 13 dagar kvar! Så egentligen är det ju lite tidigt att börja tröttna eftersom det finns en risk att jag är gravid i 4 veckor till ;) blir en lång väntan.
  • lillajag10
    Äntligen92 skrev 2017-07-31 08:04:11 följande:

Vi fick åka in till förlossningen igår, dom konstaterade att vi var i latensfasen och vi blev hemskickade med sovdos och värktabletter.

Har sovit dåligt och är helt omtumlad, hoppas det tar tag ordentligt idag för nu vill jag bara träffa denna lilla plutt som knör runt i magen <3

Lycka till! Hoppas att du ligger och myser med ditt lilla hjärta just nu?
  • Misscaswell

Intressant att läsa om hur ni upplever det! Jag är jättenyfiken på hur förlossningen kommer att skilja sig från min första, i smärta och längd och så. Räknar typ med att spricka åtminstone litegrann oavsett barnmorskeinsatser - jag och alla i min familj har ovanligt stora huvuden, även min son, så det lär den här också ha. Förra gången brast jag på många ställen, fast inte djupt någonstans. Minns att bedövningssprayen sved som satan och att de var tvungna att sy utan bedövningsspruta på ett ställe (för känsligt eller nåt) men jag var så vansinnigt hormonhög att jag kunde strunta i det. Verkar som om de där stygnen efteråt upplevs VÄLDIGT olika av olika människor.

Heffaklumpen, det där är så hemskt :( Att om man ska få hjälp med förlossningsrädsla måste man säga till i god tid. Hoppas du kommer till ett riktigt bra ställe när du väl föder och möter folk som är stöttande och lyhörda!

• Heineken86
    Misscaswell skrev 2017-07-31 15:43:38 följande:

Ni som är omföderskor, upplever ni att de här sista veckornas/dagarnas väntan är annorlunda mot när ni var förstföderskor? .

Första gången kom bebisen 8 dagar tidigt men jag var inställd på att gå över 2 veckor. Det var jättebra för jag upplevde aldrig nån väntan. Andra gången räknade jag med att bebisen skulle komma lika tidigt, eller ännu lite tidigare, så det var sjukt seg väntan eftersom han kom 5 dagar efter bf. Förlossningarna var rätt lika. Den första började med att vattnet gick, men i övrigt var de typ samma i längd om man räknar från att värkarna startade (ca 2,5 h värkar med båda. Var värkfri i 3 h efter vattnet gick med första) och jag sprack inget med nån av dem. Upplevde att jag fick krysta mer med tvåan eftersom han inte var lika långt nere, men enligt journalen var det bara 6 minuter. Ettan krävdes bara två krystvärkar. Räknar väl att den här förlossningen ska va rätt lik också och fasar inför det. Eftersom mina förlossningar gått så snabbt har det varit extremt intensivt, inga pauser, ingen tid för Eda och lustgasen biter inte. Tur det är över relativt snabbt. =S
  • lillajag10

Heja heja Heffaklumpen! Det kommer att gå jättebra! Hoppas dom tagit din rädsla på allvar och att du nu känner dig lugn och trygg i det som ska hända/har hänt. <3

• Misscaswell
    heffaklumpen89 skrev 2017-07-31 23:56:51 följande:

För en stund sedan började mitt vatten sippra. Nu blir det snart bebis antagligen :o

Åh håller tummarna för att allt går bra för er!
Svar på tråden Bf augusti 2017