• Misscaswell

Bf augusti 2017

Någon med bf i augusti som vill följas åt den sista biten (och inte flytta till facebook)? Skulle vara roligt! Jag har bf den 16/8, har en 1,5-årig son sedan innan.

• Svar på tråden Bf augusti 2017
  • Sthlmsthlm

Var på TUL idag på 40+0. Mitt SF-mått har legat på 36 cm tre veckor i rad, lite över kurvan först och i måndags på kurvan. TUL i v 37 visade 5,8%, prognos 3,7 kg. Helt ok.

Min feeling har ändå varit att barnet är stort och idag visade det 4,7 kg. Per idag!! Går det en vecka över så kommer den ju säkert upp i 5 kg.

Väntar på att bli uppringt från MVC. Känner mig så ledsen och orolig. Och ambivalent. De kan knappast tvinga mig till vaginal förlossning nu? Vad händer om det sätter igång plötsligt? Har inte övervägt kejsarsnitt alls, vill jag ens ha det??

• lillajag10

Hej tjejer! I natt 23.54 kom vår lille grabb <3 förlossningen gick snabbt och smidigt. Men de som har varit med om snabba förlossningar vet ju också att de är ganska smärtsamma ;) Öppnade mig från 3 cm till krystvärkar på ca 2 timmar. Men vi är så nu klinga över att ha honom här nu. Älskade älskade lille pojk!

Lycka till nu tjejer! Tänker på er <3

• Misscaswell
    Sthlmsthlm skrev 2017-08-11 10:40:14 följande:

Var på TUL idag på 40+0. Mitt SF-mått har legat på 36 cm tre veckor i rad, lite över kurvan först och i måndags på kurvan. TUL i v 37 visade 5,8%, prognos 3,7 kg. Helt ok.

Min feeling har ändå varit att barnet är stort och idag visade det 4,7 kg. Per idag!! Går det en vecka över så kommer den ju säkert upp i 5 kg.

Väntar på att bli uppringt från MVC. Känner mig så ledsen och orolig. Och ambivalent. De kan knappast tvinga mig till vaginal förlossning nu? Vad händer om det sätter igång plötsligt? Har inte övervägt kejsarsnitt alls, vill jag ens ha det??

Jag förstår att det känns jätteläskigt. Liten brasklapp bara: tul är långt ifrån en exakt vetenskap! När jag gjorde tul med min första uppskattade de 4,3, men fem dagar senare kom en alldeles genomsnittlig bebis på 3,8 kg ut. Diff på ett halvt kg alltså, plus dagarna som hann gå emellan. Den här graviditeten har sf-mätningarna och ultraljuden visat vitt skilda storleksuppskattningar, och jag tar båda med en rejäl nypa salt. Hoppas du har en bra mvc-kontakt som kan hjälpa dig reda ut tankarna!
  • Erla
    Misscaswell skrev 2017-08-11 10:12:32 följande:

Nu har jag NOLL medicinsk expertis. Disclaimer bara. Men om det gällde mig själv skulle jag tänka:

? 1-2 dl är mer flytningar än jag någonsin har haft på en gång, så det verkar osannolikt.

? Som gravid har jag lite svårt att tömma blåsan och kissar dessutom så ofta att det aldrig är särskilt mycket på en gång, så att det plötsligt "forsar" ut KISS verkar konstigt.

? Alltså: jag skulle tolka det som fostervatten.

Det är lite så jag tänker också, men får se vad de säger om handduken senare. Skulle ringa tillbaka efter 2-3 timmar.
  • Erla
    lillajag10 skrev 2017-08-11 10:42:24 följande:

Hej tjejer! I natt 23.54 kom vår lille grabb <3 förlossningen gick snabbt och smidigt. Men de som har varit med om snabba förlossningar vet ju också att de är ganska smärtsamma ;) Öppnade mig från 3 cm till krystvärkar på ca 2 timmar. Men vi är så nu klinga över att ha honom här nu. Älskade älskade lille pojk!

Stort grattis till er pojk ^^ skönt att allt gått bra :)
  • Heineken86
    Erla skrev 2017-08-11 09:45:40 följande:

Gick på toaletten i morse och kissade. Krystade till lite extra som vanligt för att tömma blåsan helt och ut forsar ca 1-2 dl vätska. Tyckte det var lite väl mycket. Ringde förlossningen och de tyckte att det var osäkert om det var fostervatten eller bara mycket kiss eller flytningar. Jag är osäker själv, men skulle dubbelkolla under 3 timmar med en kökshandduk i trosorna.

Hur skulle ni tolka det hela??

Om det fortsätter komma vätska skulle jag tolka det som att sitt vatten gått. Men nu kanske det gått 3 h så du vet. :)
  • Heineken86

Stort grattis! Vad härligt att höra att det gått bra.

Snabbt och smärtsamt känner jag igen. Jag öppnade mig från 4 cm till att hon var ute på en timme med min första förlossning. Hujedamig!
  • Erla
    Heineken86 skrev 2017-08-11 13:05:00 följande:

Om det fortsätter komma vätska skulle jag tolka det som att sitt vatten gått. Men nu kanske det gått 3 h så du vet. :)

Handduken var bara lite fuktig så det är troligen ingen vattenavgång.
  • Heineken86
    Erla skrev 2017-08-11 13:16:38 följande:

Handduken var bara lite fuktig så det är troligen ingen vattenavgång.

Osis. Hoppas det kommer igång snart ändå.

Min första förlossning startade med vattenavgång. Jag fick upp för att gå på toa på natten och när jag reste mig ur sängen kom en skvätt vatten, kanske 1 dl. Sen satt jag kvar på toan ett tag och googlade hur man visste om vattnet hade gått och då kom det pytsat med mer vatten, kanske 1 dl åt gången, lite titt som tätt ur "fel" (eller rätt beroende på hur man ser det) ställe så påstå sätt visste jag. :)
  • Bbeckis

Grattis!!:)
Svar på tråden Bf augusti 2017