• Misscaswell

Bf augusti 2017

Någon med bf i augusti som vill följas åt den sista biten (och inte flytta till facebook)? Skulle vara roligt! Jag har bf den 16/8, har en 1,5-årig son sedan innan.

• Svar på tråden Bf augusti 2017
  • Misscaswell
    Erla skrev 2017-08-14 06:21:20 följande:

En liten flicka tittade ut igår klockan 16:40 :)

Allt gick snabbt och smidigt trots att vi fick åka till ett annat sjukhus, längre bort. 48 cm lång och 3255g och föddes ca 1 vecka för tidigt.

Värkarna satte igång vid 10 på morgonen ungefär och när vi väl anlände till förlossningen vid 14:30 ca var jag helt öppen och hann bara med lustgas. Gjorde inte mycket nytta mer än att jag kände att jag hade något att fokusera på under värkarna så när jag väl fick börja krysta struntade jag i lustgasen också :P fick sy 4 stygn sammanlagt, men bara ytligt. 2 på insidan och två på utsidan.

Nu är det bara amningen som ska komma igång och vänjas vid.

Grattis Erla!
  • Heineken86

Nu har även vår tjej tittat ut. Helt annan förlossning än de två första. Tog mycket längre tid och inte liks mkt action som de två första. Fick till och med lustgasen att funka tack vare att jag hade pauser mellan värkarna. När hon väl skulle ut gick det fort, och bra. Min upplevelse är ändå att föda barn är fruktansvärt, men det här var min sista gång som tur är. Nu är vi nöjda!

• Bbeckis
    Heineken86 skrev 2017-08-15 17:31:58 följande:

Nu har även vår tjej tittat ut. Helt annan förlossning än de två första. Tog mycket längre tid och inte liks mkt action som de två första. Fick till och med lustgasen att funka tack vare att jag hade pauser mellan värkarna. När hon väl skulle ut gick det fort, och bra. Min upplevelse är ändå att föda barn är fruktansvärt, men det här var min sista gång som tur är. Nu är vi nöjda!

Stort grattis!!
    Vad skönt att du ändå upplevde denna förlossning "lättare"( fel ord :))
    Håller med dig att smärtan är fruktansvärd.....troligtvis därför man ofta glömmer av hur det faktiskt är. Annars hade det inte fötts så många barn kanske:) Men också troligtvis den häftigaste upplevelsen i livet.

Blev inlagda på BB igen på efterkontrollen då lilleman har en släng av gulsot.
    Så kul att läsa hur det går för er alla:)
  • Bbeckis
    Erla skrev 2017-08-14 06:21:20 följande:

En liten flicka tittade ut igår klockan 16:40 :)

Allt gick snabbt och smidigt trots att vi fick åka till ett annat sjukhus, längre bort. 48 cm lång och 3255g och föddes ca 1 vecka för tidigt.

Värkarna satte igång vid 10 på morgonen ungefär och när vi väl anlände till förlossningen vid 14:30 ca var jag helt öppen och hann bara med lustgas. Gjorde inte mycket nytta mer än att jag kände att jag hade något att fokusera på under värkarna så när jag väl fick börja krysta struntade jag i lustgasen också :P fick sy 4 stygn sammanlagt, men bara ytligt. 2 på insidan och två på utsidan.

Nu är det bara amningen som ska komma igång och vänjas vid.

Stort grattis!!:)
  • Erla
    Heineken86 skrev 2017-08-15 17:31:58 följande:

Grattis!! Skönt att det gick bra trots tidigare upplevelser.
  • Sthlmsthlm

I måndags kom hon med planerat snitt. Inga 4,7 kg men väl 4,4 kg, 54 cm lång och 38 cm i huvudomkrets (det är stort). De fick använda sugklocka för att få ut henne, men hon såg jättefin ut. Gallskrek direkt i en halvtimme, sökte sen bröstet och kom igång med amning direkt! Jag har små bröst och trodde inte jag skulle ha något, men det har gått jättebra.

Vi åkte hem efter två dygn. Har ont till mkt ont i såret och magen är nästan lika stor som innan. Det tar tydligen längre tid för magen vid snitt att gå tillbaka pga av gaser i tarmarna och allmän oreda på organen.

Totalt sätt känns förlossningen jättebra (gav 10 av 10 poäng). Det var velkligen rätt beslut för mig.

Kan gärna ge fler detaljer om någon är intresserad!

Min lilla skatt ligger här bredvid och är SÅÅÅ söt. :)

• Misscaswell

Åh grattis Heineken86 och Sthlmsthlm! Så skönt att ni båda fick i stort sett bra upplevelser :)

Sthlmsthlm, det är så coolt att höra om folk som har riktigt positiva erfarenheter av snitt, tycker jag. Det var en liten bjässe där inne ändå alltså!

Slemproppen har lossnat här under några dagar och jag har en hel del förvärkar. Det är ganska lugnt ändå, men jag börjar tänka att jag kanske inte behöver oroa mig för igångsättning (bf igår).

Någon mer som fortfarande inte har fött?

• EpicNurse
    Misscaswell skrev 2017-08-17 10:31:51 följande:

Åh grattis Heineken86 och Sthlmsthlm! Så skönt att ni båda fick i stort sett bra upplevelser :)

Sthlmsthlm, det är så coolt att höra om folk som har riktigt positiva erfarenheter av snitt, tycker jag. Det var en liten bjässe där inne ändå alltså!

Slemproppen har lossnat här under några dagar och jag har en hel del förvärkar. Det är ganska lugnt ändå, men jag börjar tänka att jag kanske inte behöver oroa mig för igångsättning (bf igår).

Någon mer som fortfarande inte har fött?

*Räcker upp handen*

Var hos barnmorskan för ett par dagar sedan. Bebisen har tagit sig lite längre ner och är så fixerad den blir (omföderska med gott om plats haha), så snarare ruckbar men långt ner. Hon kände på tappen igen och tyckte att den var ännu mjukare och väldigt mogen och hon lyckades hinnsvepa med lätthet till typ 2 cm. Hon sa att hon skulle bli förvånad om bebisen inte har kommit innan helgen.

Min slempropp och ju släppt i flera veckor, men tycker det har ökat lite igår och idag. Är på bf+5 idag.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse

Äntligen kom även vår lilla ljuvling!

Det gick väldigt snabbt och bra! Han föddes 30 minuter efter att vi kom till förlossningen! Hade aldrig vågat drömma om en så smidig och okomplicerad förlossning efter hur den första var (också normal för en förstföderska men med alla vanliga komplikationer så som värksvaghet, långdraget förlopp, grad 2 bristning osv).

Visst, det gjorde extremt ont och var otroligt intensivt men jag föredrar det framför en 24-timmars förlossning! Inte en skråma på varken mig eller bebis och det tog ca 4 timmar totalt från att värkarna började. Vi är hemma igen och njuter!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Bf augusti 2017