• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
    Anonym (sparar också) skrev 2017-07-06 20:41:36 följande:
    Varför har ni bil? Ekonomiskt är det ofta en dålig affär.
    Det finns många anledningar att ja bil- ta oss som exempel: vi sparar mkt tid på att ha bil ovh kan hämta barnen 40 minuter tidigare varje dag. Ut ekonomisk synpunkt inte så bra- men som sagt, vi sparar på sånt som vi känner vi "kan/vill avvara". Vi skulle även kunna sluta resa och spara ytterligare 50'/år, men valde att ha en balans mellan all leva och spara. Det ska lämnas roligt också, mitt i allt sparande. Annars torr jag faktiskt att man inte orkar fullfölja sina uppsatta sparplaner
    Aktieviking skrev 2017-07-06 22:45:57 följande:

Spara är bland det roligaste jag vet! Eller nej, det är nog att se utdelningarna från företagen trilla in på kontot Flört Sparkvoten ligger på 40 - 50% månad efter månad med fru, barn och hund.

Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
    Det var ett häftigt procentsparande! Har en/båda höga löner att ni kan dra runt det så? Eller andra förutsättningar som billigt boende, inga barn, ej i storstad? Följer sen länge
    "Miljonär innan 30" och det är kul att läsa, men, i vårt tycke, ety extremt begränsat leverne. Då får det ta ett par år extra, känner vi .
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-07 01:02:30 följande:
    Grymt bra jobbat! Att spara så mkt är få förunnat. Har ni löner i spannet 30'-35'? Barn? Lever ni väldigt sparsamt eller utrymme för "det lilla extra" som är viktigt för er?
    ...såg nu att ni har barn...
  • Anonym (Mepp)

Jag älskar också att spara.. Eller jag älskar att göra ekonomiska program och planera min ekonomi. Har 6 sparkonton med olika inriktningar där jag lägger in lite varje månad. Jag försöker hitta kryphål kring allt möjligt för att kunna ha hög standard billigt. Kör olika abonnemang på deras gratisperioder; byter mailadress för dessa varannan vecka för att därmed kunna starta nya abonnemang (de som erbjuder 14/30dagar gratis osv). Barnkläder köps begagnat i fint skick, och säljs därefter. Dock är jag ensamstående på heltid till 2 barn med ca 25000kr brutto (jobbar deltid), men med diverse barnbidrag och underhåll så kan jag oftast spara iallafall 5000kr i månaden. Älskar att ha koll på varenda krona.

Sen älskar jag även prylar och hög levnadsstandard, så de sparade pengarna ligger inte i flera år, utan jag använder dem för att kunna köpa saker av bra kvalitet när jag verkligen behöver.

• Aktieviking
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-07 01:13:14 följande:

Det var ett häftigt procentsparande! Har en/båda höga löner att ni kan dra runt det så? Eller andra förutsättningar som billigt boende, inga barn, ej i storstad? Följer sen länge

"Miljonär innan 30" och det är kul att läsa, men, i vårt tycke, ety extremt begränsat leverne. Då får det ta ett par år extra, känner vi .

Jag har en skaplig chefslön. Familjen består av frun (hemmafru), hund och vår lilla dotter (4 månader). Vi tycker att vi lever lyxigt med taco-kvällar, ny bil, TV-spel (PS4), årliga resor till soligare breddgrader, macbook pro-datorer osv.

Vi bor i en lite mindre stad. Det går att leva lyxigt och spara mycket om man vill. Det är

vad vår blogg handlar om ????
    Aktieviking skrev 2017-07-07 06:48:33 följande:
    Jag har en skaplig chefslön. Familjen består av frun (hemmafru), hund och vår lilla dotter (4 månader). Vi tycker att vi lever lyxigt med taco-kvällar, ny bil, TV-spel (PS4), årliga resor till soligare breddgrader, macbook pro-datorer osv.

Vi bor i en lite mindre stad. Det går att leva lyxigt och spara mycket om man vill. Det är

vad vår blogg handlar om ????
    Intressant, ska kolla bloggen. Hur länge har ni sparat? Vi nollade oss för 6-7 år sen när huset köptes. Sen 2 barn året efter varann med fl och först när det minsta började förskolan drog vi igång allt. Vårt sparande ligger på ca 35% av nettolönerna. Vi räknade lite på det och skulle kunna komma upp till 50% men inte värt det ( ta bort bilen som pendlarbil till jobbet och då slippa parkering, mkt bensin och trängselavgifter - larmet, ekomat, 1 av 2 resorna... och då skulle vi behöva spara X12 månader. Nu kör vi 10 månader och inget juli (semester) och december.
    Anonym (Mepp) skrev 2017-07-07 06:32:22 följande:

Jag älskar också att spara.. Eller jag älskar att göra ekonomiska program och planera min ekonomi. Har 6 sparkonton med olika inriktningar där jag lägger in lite varje månad. Jag försöker hitta kryphål kring allt möjligt för att kunna ha hög standard billigt. Kör olika abonnemang på deras gratisperioder; byter mailadress för dessa varannan vecka för att därmed kunna starta nya abonnemang (de som erbjuder 14/30dagar gratis osv). Barnkläder köps begagnat i fint skick, och säljs därefter. Dock är jag ensamstående på heltid till 2 barn med ca 25000kr brutto (jobbar deltid), men med diverse barnbidrag och underhåll så kan jag oftast spara iallafall 5000kr i månaden. Älskar att ha koll på varenda krona.

Sen älskar jag även prylar och hög levnadsstandard, så de sparade pengarna ligger inte i flera år, utan jag använder dem för att kunna köpa saker av bra kvalitet när jag verkligen behöver.

...att kunna ha hög levnadsstandard billigt- och ÄNDÅ spara en hel del. Du sammanfattade det ganska bra!
  • 100kgpappa

Sparar inte så mycket, ca 3000 i månaden, en del till barnen, och en del till pension, och lite i reserv.

Jag tjänar hyggligt, frun lite sämre, och ännu sämre nu när hon pluggar, men när hon är färdig och får ett nytt jobb, då ska vi i första hand betala av lån, men även spara lite mer.

Resonerar som så att med tre barn och när man bor på landet så går det en del pengar, även om huslånet är billigt.

Men när de börjar flytta ut så kommer vi att kunna spara mycket mer de sista 10-15 åren innan pension, och huset kommer att vara avbetalt, så jag är inte så orolig för framtiden.

Har dessutom rätt dyra hobbies som kostar lite pengar också.

• Anonym (Karin)
    100kgpappa skrev 2017-07-07 11:07:53 följande:

Sparar inte så mycket, ca 3000 i månaden, en del till barnen, och en del till pension, och lite i reserv.

Jag tjänar hyggligt, frun lite sämre, och ännu sämre nu när hon pluggar, men när hon är färdig och får ett nytt jobb, då ska vi i första hand betala av lån, men även spara lite mer.

Resonerar som så att med tre barn och när man bor på landet så går det en del pengar, även om huslånet är billigt.

Men när de börjar flytta ut så kommer vi att kunna spara mycket mer de sista 10-15 åren innan pension, och huset kommer att vara avbetalt, så jag är inte så orolig för framtiden.

Har dessutom rätt dyra hobbies som kostar lite pengar också.

Hej,
    jag blir nyfiken på hur ni gör ur jämställdhets-perspektiv. Sparar ni extra i pension till frun som tjänar mindre? Delar ni era dyra hobbies, eller är det du som utövar?

Vi har väldigt olika inkomst, så det är intressant att höra hur andra göra. I vårt fall är det jag som tjänar mer, vilket ju är lite ovanligt... 
  • Anonym (Älskar att spara!)

Det är fantastiskt att ha en buffert för knapra tider. Sparar så mycket jag bara kan! Min inkomst är Csn, så jag får ut 10 000. Lyx!

Min familj sparade inget, så ingen "silver sked" tyvärr.

Lyckas med att bo billigt nu, råkade "bli med" kollektiv! Boende kostnad ligger nu på ca 2150/mån, innan 4 000.

Sparar nog ca 3 000 +. Beroende på köp av kurslitteratur och livet.

• Anonym (Älskar att spara!)

Det är fantastiskt att ha en buffert för knapra tider. Sparar så mycket jag bara kan! Min inkomst är Csn, så jag får ut 10 000. Lyx!

Lyckas med att bo billigt nu, råkade "bli med" kollektiv! Boende kostnad ligger nu på ca 2150/mån, innan 4 000.

Livet är mer än att ha pengar. Aldrig haft överflöd så vet ej hur det är. Men heltid är: äta, jobba, sova och dö.

Jag kör hellre: äta, jobba lite, leva livet och senare dö

• Anonym (mnja...)
    Anonym (sparar också) skrev 2017-07-06 20:41:36 följande:
    Varför har ni bil? Ekonomiskt är det ofta en dålig affär.
    Det stämmer, men ekonomiska värden är inte de enda värdena. Den känsla av frihet det innebär att veta att man kan ta bilen när som helst och vart som helst är värd ganska mycket, även om man oftast tar cykeln. Sen kan man ju äga en bil som inte kostar särskilt mycket att äga.
    Anonym (Älskar att spara!) skrev 2017-07-07 13:21:09 följande:

Livet är mer än att ha pengar. Aldrig haft överflöd så vet ej hur det är. Men heltid är: äta, jobba, sova och dö.

Jag kör hellre: äta, jobba lite, leva livet och senare dö

Att spara på CSN tycker jag är bra gjort. Och procentuellt så är det ett bra sparande! Jag sparade inget under studietiden ( men tog bara halva CSN lånet).
    Anonym (mnja...) skrev 2017-07-07 13:48:53 följande:
    Det stämmer, men ekonomiska värden är inte de enda värdena. Den känsla av frihet det innebär att veta att man kan ta bilen när som helst och vart som helst är värd ganska mycket, även om man oftast tar cykeln. Sen kan man ju äga en bil som inte kostar särskilt mycket att äga.
    Precis som du skriver. Hade bilen på verkstad en vecka. Efter det så insåg vi att vi var beredda att betala en hel del pengar att kunna ha den "lyxen" i vardagen.
  • Anonym (pengar=tid)

För vår del ligger sparandet mest i att jag kan plugga utan studielån nu och att vi tidigare haft lång föräldraledighet med tre barn och jobbat deltid. Men jag ser också fram emot att spara till en tidigare pension, avbetalning av huslån etc. Tid och ledighet är mer värdefullt än prylar och en hög materiell standard enligt mig.

Svar på tråden Gillar att spara!