• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:22:04 följande:
    Mina inlägg? Jag har gjort 2 st om DIG och du har en uppfattning mig. Vad säger mina inlägg om mig då?
    Oj var ska jag börja..?

Som din förutfattade mening att jag/vi ÄR snåla mot andra? Ingen nyfikenhet eller frågeställning från din sida utan ett självklart antagande.

Men det räcker gott så- vill helst undvika att sänka mig till en nivå jag inte uppskattar.
  • sextiotalist
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:32:23 följande:
    Då ska man inte skapa trådar där man tillåter anonyma inlägg om man inte klarar av kritik, och speciellt inte på ett forum. Men för sig så är ju FL ett ryggklappar forum!
    Det är en stor skillnad att motargumentera i en tråd mot att gå ut med personangrepp.
    Det du skrev var inte kritik, det var inte motargument, det var ett rent personligt påhopp och inget annat.

Min erfarenhet av detta forum är att de som ägnar sig åt personliga påhopp, aldrig använder sitt ordinarie nicknamn utan gömmer sig bakom en tillfälligt anonymt nick.
    Ryggklappar, knappast, det finns många som, under sitt vanliga nick, ofta sakligt argumentar och även lämnar konstruktiv kritik. T.ex Påven Johanna och jag har ofta helt olika åsikter och uppfattningar om olika saker, men argumenterar under våra ordinarie nick. Även om hon och jag respekterar varandra, så är det knappast ryggklappar vi delar ut till varandra
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:32:23 följande:
    Då ska man inte skapa trådar där man tillåter anonyma inlägg om man inte klarar av kritik, och speciellt inte på ett forum. Men för sig så är ju FL ett ryggklappar forum!
    För att ge kritik så ska man ha fakta/ få vissa indikationer på att det man säger stämmer. Jag tog inte illa vid mig, mer fascinerad.
    Ha det gott!
  • Anonym (fwe)
    sextiotalist skrev 2017-07-06 10:42:53 följande:
    Det är en stor skillnad att motargumentera i en tråd mot att gå ut med personangrepp.
    Det du skrev var inte kritik, det var inte motargument, det var ett rent personligt påhopp och inget annat.

Min erfarenhet av detta forum är att de som ägnar sig åt personliga påhopp, aldrig använder sitt ordinarie nicknamn utan gömmer sig bakom en tillfälligt anonymt nick.
    Ryggklappar, knappast, det finns många som, under sitt vanliga nick, ofta sakligt argumentar och även lämnar konstruktiv kritik. T.ex Påven Johanna och jag har ofta helt olika åsikter och uppfattningar om olika saker, men argumenterar under våra ordinarie nick. Även om hon och jag respekterar varandra, så är det knappast ryggklappar vi delar ut till varandra
    Du får vända till FL redaktionen om du anser att vi andra inte får använda anonyma nick!
  • Frontline

Vi har väl typ samma inkomst som TS och sparar runt 25K i månaden.
    Vi lever inte snålt på nåt sett utan köper det vi vill ha, åker utomlands 2 gånger om året men är väldigt prismedveten och handlar mycket via internet då det finns mycket pengar att spara på det sättet.
    Många är väldigt avundsjuka på oss och tror vi tjänar massor mer en vad dom själva gör fast vi ligger på samma inkomster som våra vänner..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 10:35:20 följande:
    Oj var ska jag börja..?

Som din förutfattade mening att jag/vi ÄR snåla mot andra? Ingen nyfikenhet eller frågeställning från din sida utan ett självklart antagande.

Men det räcker gott så- vill helst undvika att sänka mig till en nivå jag inte uppskattar.
    Ok, spelar ingen roll. Jag anser fortfarande inte att du är sparsam, du är snål! Kanske inte mot dig själv, men mot andra!
    sextiotalist skrev 2017-07-06 10:42:53 följande:

Ja det med anonymitet är intressant. Tror att majoriteten av dessa personer som gömmer sig och har tråkig attityd ( för att vara snäll) inte skulle föra ett sådant samtal om man visste vem de är-

men nu handlar det om nöjet med att spara! Så om du vill får du gärna delta i vår diskussion fwe, genom att delge din situation och tankar kring detta- sakligt, kan tilläggas.
  • sextiotalist
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:52:05 följande:
    Ok, spelar ingen roll. Jag anser fortfarande inte att du är sparsam, du är snål! Kanske inte mot dig själv, men mot andra!
    Varför är ts snål?
    Snål är man väl när man tar intäkt i att andra ska stå för ens utgifter, inte när man lever sparsamt.
    Jag vill gärna ha ett exempel på varför du anser att ts är snål mot andra. Inget jag läser indikerar på det.
    Däremot gör hon val som jag inte skulle göra, men det innebär inte att hennes val är snåla eller felaktiga.
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:52:05 följande:
    Jösses, nu säger du igen HUR jag är MOT andra- utan att känna mig och min familj.

Tror inte vi kommer vidare.
    Frontline skrev 2017-07-06 10:52:04 följande:

Vi har väl typ samma inkomst som TS och sparar runt 25K i månaden.
    Vi lever inte snålt på nåt sett utan köper det vi vill ha, åker utomlands 2 gånger om året men är väldigt prismedveten och handlar mycket via internet då det finns mycket pengar att spara på det sättet.
    Många är väldigt avundsjuka på oss och tror vi tjänar massor mer en vad dom själva gör fast vi ligger på samma inkomster som våra vänner..

Simsalabim trosorna försvinn :)
    Imponerande! Om vi skulle spara den summan så skulle vi behöva ge avkall på våra resor- inget vi känner att vi vill göra. Vet förstås inte era förutsättningar och om de är jämförbara med våra, men Har du några bra knep/ tips? Har ni bar?/ hus?...
Svar på tråden Gillar att spara!