• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Kjell2

Sparar inte långsiktigt längre, har sparat klart.

Efter några för tidiga dödsfall i familjen har jag lärt mig att det gäller att ha roligt medans man kan. Att försaka nu  och skjuta upp mycket till en framtida kan sluta dumt. När framtiden kommer kan man vara för sjuk eller död för att ha roligt.

Någon form av balans är nog sundare. Kanske en rolig resa nu, något extra för barnen, gå ner i tid, lägga pengar på någon kul hobby mm kan vara en bättre än att spara massor till framtiden.

• Anonym (Joakim v A)

Gillar också att spara. Har pengar mest på vanliga sparkonton eftersom jag inte vet hur jag ska kunna få dem att växa utan allt för hög risk (vill inte riskera nåt alls egentligen).

Funderar också på om jag skulle köpa lite guld. nte mycket, men ett par tackor, som reserv om ekonomin helt kraschar.

• Anonym (fwe)

Gillar att snåla borde tråden heta!

Känner igen din typ TS, du blir inte sparsam, du blir snål som fan.

• Anonym (Joakim v A)
    Kjell2 skrev 2017-07-06 08:32:22 följande:

Sparar inte långsiktigt längre, har sparat klart.

Efter några för tidiga dödsfall i familjen har jag lärt mig att det gäller att ha roligt medans man kan. Att försaka nu  och skjuta upp mycket till en framtida kan sluta dumt. När framtiden kommer kan man vara för sjuk eller död för att ha roligt.

Någon form av balans är nog sundare. Kanske en rolig resa nu, något extra för barnen, gå ner i tid, lägga pengar på någon kul hobby mm kan vara en bättre än att spara massor till framtiden.

Jag försakar faktiskt inget. Jag kan spara 10 000:- per månad utan problem. Jag kan ändå åka utomlands en gång per år om jag vill. Nu föredrar jag semester hemmavid faktiskt och har enkla nöjen som bokläsning och film. Innan la jag mycket pengar på kläder, men det blev bara för mycket och till slut kände jag mig nästan överfallen när jag öppnade min gigantiska garderob. Jag har sålt av eller skänkt bort det mesta av kläderna och lever mer minimalistiskt. Därför köper jag också färre grejor - lägger pengar på böcker, bio och god mat och sparar det som blir kvar.
  • sextiotalist

För mig räcker det med att ha en buffert så man klarar kriser. Men efter flera års levande på marginalen efter att betalat tillbaka en blanco-skuld efter en förlustförsäljning av ett hus, så vill vi leva lite nu. Njuta av nuet.

Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 08:35:09 följande:

Gillar att snåla borde tråden heta!

Känner igen din typ TS, du blir inte sparsam, du blir snål som fan.

Det var intressant- men om du hade läst mina tidigare inlägg så har vi en bra balans mellan att spara och leva och har både larm, parabol...Sen finns det såklart den typen av människors om du nämner- som blir övernitiska. Däremot tror jag att många tror som du, vilket är intressant och något vi här hemma diskuterar. Det vi har gjort är att inte ha det där "svarta hålet" som många inte kan redovisa för. Den där latten varje morgon på
    Väg till jobbet, den där prylen som inte behövs hemma egentligen... det är lite det som var intressant här. Trots ett sjysst leverne så kan vi spara såna summor. Hur ser ni på sparande/ framtiden? Hur ser er budget ut?
    Anonym (Lågt?) skrev 2017-07-06 08:25:54 följande:
    Kanske uppfattas jag som väldigt världsfrånvänd nu men menar ni att enbart 10 procent av Sveriges befolkning tjänar 35' per mån före skatt?? Låter som en låg summa, men som sagt jag kanske är helt uppe i det blå...
    Ja man utgår nog oftast utifrån sin världsuppfattning. Därför skrev
    Jag att detta gällde dem med liknande förutsättningar.

Intressant, ska kolla siffrorna på SCB. Men om man som vi, bor i en storstad, universitetsutbildade och runt 40 med vänner i exakt samma förutsättningar så ligger alla på 30'-40'.
    Anonym (Rut) skrev 2017-07-05 23:19:51 följande:

Tycker du gör rätt. Vi har bra inkomster får ut ca 60 000 och då jobbar jag inte heltid. Vi spar men ju mer vi har på sparkontot (ca 500 000kr) desto mer satsar vi på vardagen. Drömmer inte om något hus i Italien utan en ålderdom i min fantastiska villa vi bor i nu. Varje dag efter jobbet och på helgerna är jag liksom på semester. Huset är stort och lyxigt. Love it. Och lyxigare ska det bli.

Nice att känna så i sitt hem- grattis till det! Vi gillar vårt hem, men drömmer om ett litet hus i Italien. Mest pga vädret faktiskt.
  • Kjell2
    Anonym (Joakim v A) skrev 2017-07-06 08:40:15 följande:
    Jag försakar faktiskt inget. Jag kan spara 10 000:- per månad utan problem. Jag kan ändå åka utomlands en gång per år om jag vill. Nu föredrar jag semester hemmavid faktiskt och har enkla nöjen som bokläsning och film. Innan la jag mycket pengar på kläder, men det blev bara för mycket och till slut kände jag mig nästan överfallen när jag öppnade min gigantiska garderob. Jag har sålt av eller skänkt bort det mesta av kläderna och lever mer minimalistiskt. Därför köper jag också färre grejor - lägger pengar på böcker, bio och god mat och sparar det som blir kvar.
    Men det är väl precis det jag förespråkar. Att se till att man har kul nu och levre det liv man vill  men ändå kunna lägga undan för framtiden.

cosinus skrev 2017-07-05 23:39:01 följande:

Nä vi har inga sparmål så. Ligger i ungefär samma löneklass som er och det blir alltid pengar över trots att vi bägge jobbar deltid och har gjort sen äldsta föddes för 13 år sen.

Vi tänker inte aktivt i spartermer och en viss summa men ingen av oss är mycket för att handla bara för sakens skull. Tänker igenom alla inköp, inte så mycket ekonomiskt utan om det känns vettigt rent allmänt. Kommer den verkligen användas, o s v.

Vi jagar inga extrapriser men är jämfört med vår omgivning väldigt dåliga på att sätta sprätt på våra pengar. Det blir mellan 50 och 150 tusen över per år som regel. Det vi verkligen vill ha köper vi det vi vill och jag köper hellre lite dyrare och bättre kvalitet av vissa saker men avstår då frivilligt en väldigt massa annat som de flesta verkar anse vara en nödvändighet.

Vi har lån på vårt hus men det ligger på ungefär halva husvärdet. Skulle kunna amortera av en dryg miljon om vi ville men så längre räntorna är så låga har vi inte gjort det. Alltid rörlig ränta just för att kunna pytsa in en stor summa om de skulle stiga.

En sak som vi också tänker på, som ni, är att inte tumma på att köpa "det billigare" alternativet. Däremot letar vi på nätet för att komma så billigt undan för just den varan vi vill ha. Medan andra kanske tar första bästa affär " för att de har råd"- ett uttryck vi hört många gånger. Vi har också råd, men väller att spara mellanskillnaden istället.
Svar på tråden Gillar att spara!