• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Frontline
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 12:56:05 följande:
    Precis så! Internethandel har vi dock inte satsat så mkt på, ska kolla upp det. Tack för tips.
    Gör det, svärmor skulle ha en ny tv och var nere i en butik där vi bor och hittade en hon ville ha.
    Jag kikade på nätet och beställde en likadan tv fast 2500:- billigare samt att det var fri frakt och leverans till dörren.
    Butiken här skulle ha 300:- för att leverera hem, sen säger folk att man ska stödja sina lokala handlare haha
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 11:27:17 följande:

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
    Kul tråd!
    Jag är höginkomsttagare och min sambo låginkomst, dessutom bor vi i Stockholm så det är ju helt andra löner och möjligheter till värdeökning på bostäder.

Jag har sparat ihop ca 1 miljon och i tillägg värdeökning på ca 3,5 m boende. Tyvärr har jag inte gjort någonting med sparpengar, så jag måste engagera mig i fonder och aktier för att bygga en "avkastningsmaskin". 

Vi ska köpa nytt boende och kommer lägga oss under 50% belåning för att slippa amortering och ha så låga månadskostnader som möjligt. 

Det är fantastiskt lyxigt att ha hög inkomst, men jag vill inte att det ska bli ett fängelse. Vill ha en "fuck-you"-fund att säga upp mig om jag vill, möjlighet att skifta ner i intensitet och ansvar utan att sitta med gigantiska huskostnader etc.

Ställde mig också i kö till seniorboende redan vid 30 års ålder. Så när pensionsdagen kan jag sälja boende, flytta till hyresrätt, casha hem miljonerna och leva loppan. :)
  • Anonym (Karin)
    Frontline skrev 2017-07-06 10:52:04 följande:

Vi har väl typ samma inkomst som TS och sparar runt 25K i månaden.
    Vi lever inte snålt på nåt sett utan köper det vi vill ha, åker utomlands 2 gånger om året men är väldigt prismedveten och handlar mycket via internet då det finns mycket pengar att spara på det sättet.
    Många är väldigt avundsjuka på oss och tror vi tjänar massor mer en vad dom själva gör fast vi ligger på samma inkomster som våra vänner..

Fantastiskt! Och inspirerande. Känner du att ni gör avkall på något? Vad har ni gjort för att minska fasta/ rörliga kostnader?
  • Anonym (Gillar att spara!)
    Anonym (Karin) skrev 2017-07-06 13:27:58 följande:
    Kul tråd!
    Jag är höginkomsttagare och min sambo låginkomst, dessutom bor vi i Stockholm så det är ju helt andra löner och möjligheter till värdeökning på bostäder.

Jag har sparat ihop ca 1 miljon och i tillägg värdeökning på ca 3,5 m boende. Tyvärr har jag inte gjort någonting med sparpengar, så jag måste engagera mig i fonder och aktier för att bygga en "avkastningsmaskin". 

Vi ska köpa nytt boende och kommer lägga oss under 50% belåning för att slippa amortering och ha så låga månadskostnader som möjligt. 

Det är fantastiskt lyxigt att ha hög inkomst, men jag vill inte att det ska bli ett fängelse. Vill ha en "fuck-you"-fund att säga upp mig om jag vill, möjlighet att skifta ner i intensitet och ansvar utan att sitta med gigantiska huskostnader etc.

Ställde mig också i kö till seniorboende redan vid 30 års ålder. Så när pensionsdagen kan jag sälja boende, flytta till hyresrätt, casha hem miljonerna och leva loppan. :)
    Hur mkt sparar ni varje månad/ hur gamla är ni? Kommer ni "nolla er" och behöver stats om sparandet på nytt när lägger in så mkt i nya huset? Om ni bor i Sthlm, och ni inte hamnar mitt i en bostadsbubbla när det väl är dags att sälja så misstänker jag att ni får mest pengar från huset/ värdeökningen. Iallafall innan man är uppe i X antal miljoner och avkastningen blir stor.

Seniorboendekö- vilken idé! Varför inte...
  • DVQ
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 21:45:48 följande:

Hur mkt har du lyckats skrapa ihop inför "sämre tider"- har du satt nåt tak när du ska sluta? På kto eller aktier/fonder?

Hittills runt 120 000 på ett sparkonto med något högre ränta. Dessutom betalar jag av mitt studielån (mitt enda lån) i högre takt än nödvändigt. Det tjänar jag egentligen inte så mycket på, men jag tycker det är lika bra att betala mer nu när jag kan och slippa det sen.
  • Anonym (Satsar på att bli ung pensionär)

Hushållsekonomi är något både jag och sambon tycker är roligt och vi är väldigt taggade på att ha friheten att kunna sluta jobba om vi vill någon gång kring 45. Han har bättre förutsättningar (fått pengar i arv, rika föräldrar och bättre lön. Vi har separat ekonomi och han kan spara mer än jag, jag snittar på ca 9000 i månaden just nu när vi sparar 3000 i månaden till vårt bröllop, annars hade jag sparat ca 12000 (tjänar 30k, är 35 och bor i en nyproducerad fyra). Eller spara, jag investerar i dagsläget allt i aktier.

Inför att vi skulle köpa lägenhet hade jag ett år med köpstopp, otroligt givande och intressant, rekommenderar alla att prova, iaf några månader.

Och som många säger så lever vi otroligt rikt, inte alls snålt. Vi äter bra mat, ute då och då, reser utomlands två gånger om året och köper dyra möbler ibland.

Någon som har bra tips på passiv inkomst för lite extra hävstång?

• Anonym (kämpar på)
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:52:05 följande:
    Ok, spelar ingen roll. Jag anser fortfarande inte att du är sparsam, du är snål! Kanske inte mot dig själv, men mot andra!
    Om du tycker att TS verkar snål så måste du anse att jag är Ebeneezer Scrooge.
  • Frontline
    Anonym (Karin) skrev 2017-07-06 13:32:05 följande:
    Fantastiskt! Och inspirerande. Känner du att ni gör avkall på något? Vad har ni gjort för att minska fasta/ rörliga kostnader?
    Avkall nja det vet jag inte om vi har gjort på nåt.

Många köper sin lunch ute på jobbet jag lagar mycket mat hemma så vi har till matlådor.

Min fru handlar mycket av barnens kläder på begagnatmarknaden och på vissa sidor på Facebook, dom behöver inte ha en massa nya kläder som ändå inte håller så länge..

Jag själv snusar men gör mitt eget snus och det kostar mig ca 1500:- om året mot tidigare ca 20000:- om året.

Frugan och barnen åker tåg till sin pappa ibland och är man ute i tid och bokar kommer man undan med halva priset, när vi boka senast kostade det 504:- kollar jag idag kostar samma resa 1015:-

Sen mina fasta kostnader, jag har bytt nästan all belysning till LED det sparar man en hel del på då lysen oftast står på lite varstans i huset.
    Vi har nära till jobbet så bilen får stå hemma antingen cyklar vi eller ta mopeden.
    Finns massor man kan spara in på om man vill..
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 13:40:14 följande:
    Hur mkt sparar ni varje månad/ hur gamla är ni? Kommer ni "nolla er" och behöver stats om sparandet på nytt när lägger in så mkt i nya huset? Om ni bor i Sthlm, och ni inte hamnar mitt i en bostadsbubbla när det väl är dags att sälja så misstänker jag att ni får mest pengar från huset/ värdeökningen. Iallafall innan man är uppe i X antal miljoner och avkastningen blir stor.

Seniorboendekö- vilken idé! Varför inte...
    Vi är 35-40 år och sparar ca 20-25 tkr/månaden. Vi tänkte använda kontantinsats från befintligt boende och lägga in i nytt boende. Om det krävs renovering och kontantinsatsen inte räcker till det också, kan vi behöva använda sparande. Men planen är att låta sparandet vara orört och inte "nolla". 

Jag har ägt boende i Stockholm sen tidigt 2000-tal. I snitt har jag tjänat över 15000 kr i värdeökning i månaden på boende. Det trots finanskris 2008. Så över tid är det svårslaget...
  • Anonym (mnja...)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 11:27:17 följande:

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta .

Det finns ju olika sätt att se på vad det är att njuta och hur det bäst ska göras, men jag vill helst inte skjuta upp det till pensionen (man kan ju dö när som helst). Vi har satsat på att bygga våra drömmars stuga vid havet inte alltför långt bort och drömmer inte om varmare länder, förhoppningsvis kommer vi att ha glädje av stugan både semestrar och helger livet ut, och ja, efter pensionen också. De närmaste åren kommer vi kanske inte att kunna spara särskilt mycket, men så har vi redan allt vi behöver.

Men att gå i pension vid 60 är ju ett bra mål, om man har råd med det. Har hört att de sista åren har ganska stor betydelse för pensionen och om jag fortsatt trivs med mitt jobb och får ha hälsan så fortsätter jag gärna.
Svar på tråden Gillar att spara!