• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Anonym (Lasse)

Hej TS

Kul att du också gillar att spara, det gör jag med. Jag sparar både i fonder och bygger en utdelningsmaskin. Läser mkt snål/ekonomibloggar.

Vi är äldre än ni, jag önskar att jag börjat med aktier tidigare. Men idag lever vi på en lön, och sparar en lön. Vi vill också gå i pension tidigare. 

Jag tror många fler skulle kunna spara mycket mer i månaden, men prioriterar man utemat, shopping osv så är det svårt. Många har nog också svårt att avvika för mkt från normen. 

DVQ skrev 2017-07-05 20:47:59 följande:
    Jag tror att det människor reagerar på är att du angav 30-35 som någon sorts medelinkomst. Bara drygt tio procent av Sveriges befolkning tjänar mer än 35. Jag har själv en inkomst i den klassen efter en akademisk examen och tio års arbete efter det. Det säger sig självt att många ligger en bra bit under.

Men visst, det är roligt att spara om man kan. Jag har själv valt bort mycket onödigt för att kunna spara. Egentligen inte till någon dröm utan mer inför eventuella "sämre tider".
    Ja jag insåg det och la till lite kompletterande text. Utgick från vår situation och jämförde med övre spannet av medellön men utan att speca kön, ålder, stad- och "akademiker som jobbat 10 år eller så". Kunde egentlige ha nöjt mig med att utelämna ordet "medellön".
    Anonym (Lasse) skrev 2017-07-05 20:57:05 följande:

Hej TS

Kul att du också gillar att spara, det gör jag med. Jag sparar både i fonder och bygger en utdelningsmaskin. Läser mkt snål/ekonomibloggar.

Vi är äldre än ni, jag önskar att jag börjat med aktier tidigare. Men idag lever vi på en lön, och sparar en lön. Vi vill också gå i pension tidigare. 

Jag tror många fler skulle kunna spara mycket mer i månaden, men prioriterar man utemat, shopping osv så är det svårt. Många har nog också svårt att avvika för mkt från normen. 

Kul att höra och grymt bra jobbat att leva på en lön på 30'-35'! Vi skulle nog kunna göra så också, men har barn i skolåldern och vi vill inte att de ska påverkas/ begränsas av våra sparmål. Försöker hela tiden att tänka på att hålla en balans mellan spara/ leva och att inte gå över den där gränsen och bli J. Von Anka.
  • Anonym (Man 35)

Gillar också att spara, har egentligen alltid gjort det. Är uppe i 3mnkr förmögenhet nu, vilket är rätt mycket för att vara 35år. Några lyckade bostadsaffärer och aktier med tidvis belåning är bakgrunden.

Tur att vi alltid gjort så, för frun har blivit sjuk och försäkringskassan erkänner inte hennes sjukintyg, så hon får ingenting från dem. Vi har fått dra ner på sparandet nu en aning, men i övrigt har vi inte gjort några ändringar alls i livsstilen. I år har vi varit en vecka i fjällen, och har rest till 2 länder hittills och har två inplanerade resor till.

Det är först nu som jag börjat spendera lite mer pengar. Förmögenheten växer ju rätt bra av sig själv nu.

• Anonym (Lovor på hög...)

Hmmm, jo visst går det att spara mycket och satsa på att gå i pension tidigt. Det är ju ett trevligt mål!

Men, man får heller inte glömma bort att leva i nuet. Min partner gick bort i cancer 8 månader efter diagnos. Från första symptom tills det var över tog det 10-11 månader. Nu ska gemene man inte gå och vara orolig för det men vill bara skicka en liten påminnelse om att livet inte varar från 0-85 år för alla (långt ifrån).

Med det sagt så har jag också lite liknande planer. Vill kunna pensioneras vid 55-58, eller iaf jobba max 3 dagar/vecka från 55 år. Är 40 år idag.

Mitt hus är värderat till ca 1,5 mkr mer än vad jag har lån på, har fortfarande lån på köpesumman. I direkt sparande (pension/långsiktigt) ligger jag på ca 5000 kr/mån vilken kanske inte är så mycket men samtidigt så ökar pengarna ganska rejält varje år då jag har relativt mycket i fonder. Dessutom har huset stigit i värde med i snitt 150 kkr/år sedan inköp. Dock har jag ju lagt in en del där och sen är det svårt att säga vad som händer med bostadsmarknaden (bostadskrasch?). Men ändå ser det bra ut, motsvarar ju 12 500 kr/mån (minus skatt) + fonderna.

Så även om 5000 kr/mån inte är så mycket så med fond- och bostadsutvecklingen blir det ändå en rejäl slant i månaden till "sparande" .

Blir intressant att se hur andra resonerar då jag alltid är nyfiken på nya idéer för att utveckla mig själv .

• Anonym (Lasse)

Det bästa med att ha hög sparkvot är ju att det är ingen katastrof om någon skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös, man vet ju att man klarar sig bra på mindre.

• Anonym (Lasse)
    Anonym (Lovor på hög...) skrev 2017-07-05 21:11:46 följande:

Hmmm, jo visst går det att spara mycket och satsa på att gå i pension tidigt. Det är ju ett trevligt mål!

Men, man får heller inte glömma bort att leva i nuet. Min partner gick bort i cancer 8 månader efter diagnos. Från första symptom tills det var över tog det 10-11 månader. Nu ska gemene man inte gå och vara orolig för det men vill bara skicka en liten påminnelse om att livet inte varar från 0-85 år för alla (långt ifrån).

Med det sagt så har jag också lite liknande planer. Vill kunna pensioneras vid 55-58, eller iaf jobba max 3 dagar/vecka från 55 år. Är 40 år idag.

Mitt hus är värderat till ca 1,5 mkr mer än vad jag har lån på, har fortfarande lån på köpesumman. I direkt sparande (pension/långsiktigt) ligger jag på ca 5000 kr/mån vilken kanske inte är så mycket men samtidigt så ökar pengarna ganska rejält varje år då jag har relativt mycket i fonder. Dessutom har huset stigit i värde med i snitt 150 kkr/år sedan inköp. Dock har jag ju lagt in en del där och sen är det svårt att säga vad som händer med bostadsmarknaden (bostadskrasch?). Men ändå ser det bra ut, motsvarar ju 12 500 kr/mån (minus skatt) + fonderna.

Så även om 5000 kr/mån inte är så mycket så med fond- och bostadsutvecklingen blir det ändå en rejäl slant i månaden till "sparande" .

Blir intressant att se hur andra resonerar då jag alltid är nyfiken på nya idéer för att utveckla mig själv .

Om du är 40 år har du många år kvar att spara, 5 000 i månaden i 15-18 år blir en riktigt bra summa med avkastningen. 

Vi lever ett bra liv trots att vi lever på en lön. Spelar golf, reser osv. Men vi lägger inte mkt pengar på utemat, restaurangbesök, krogen, kläder osv. Men vill vi ha något så köper vi det, men med åldern (vi är 50+) så inser man att man blir inte lyckligare av att äga en massa saker. Så ingen slentrianshopping.
    Anonym (Man 35) skrev 2017-07-05 21:09:44 följande:

Gillar också att spara, har egentligen alltid gjort det. Är uppe i 3mnkr förmögenhet nu, vilket är rätt mycket för att vara 35år. Några lyckade bostadsaffärer och aktier med tidvis belåning är bakgrunden.

Tur att vi alltid gjort så, för frun har blivit sjuk och försäkringskassan erkänner inte hennes sjukintyg, så hon får ingenting från dem. Vi har fått dra ner på sparandet nu en aning, men i övrigt har vi inte gjort några ändringar alls i livsstilen. I år har vi varit en vecka i fjällen, och har rest till 2 länder hittills och har två inplanerade resor till.

Det är först nu som jag börjat spendera lite mer pengar. Förmögenheten växer ju rätt bra av sig själv nu.

Grymt bra ju! Vi köpte hus och la en stor del på kontantinsats/ tog mindre lån. Detta var 7 år sen och summan var då 650'. Sen började vi om för ca 4 år sen. Med facit i hand...det hade vart bättre att inte slänga in allt i huset, fortsätta sparandet, få ränta på ränta och betala en klumpsumma nu. Men men!
    Anonym (Lovor på hög...) skrev 2017-07-05 21:11:46 följande:

Beklagar verkligen. Måste varit/vara tungt. Det är just den balansen jag nämnde tidigare också- spara/leva. Men vetskapen att jag vid eventuell bortgång säkrat ekonomin åt familjen känns bra det med.
    DVQ skrev 2017-07-05 20:47:59 följande:
    Jag tror att det människor reagerar på är att du angav 30-35 som någon sorts medelinkomst. Bara drygt tio procent av Sveriges befolkning tjänar mer än 35. Jag har själv en inkomst i den klassen efter en akademisk examen och tio års arbete efter det. Det säger sig självt att många ligger en bra bit under.

Men visst, det är roligt att spara om man kan. Jag har själv valt bort mycket onödigt för att kunna spara. Egentligen inte till någon dröm utan mer inför eventuella "sämre tider".
    Hur mkt har du lyckats skrapa ihop inför "sämre tider"- har du satt nåt tak när du ska sluta? På kto eller aktier/fonder?
Svar på tråden Gillar att spara!