• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (mnja...) skrev 2017-07-06 16:37:41 följande:
    Men att gå i pension vid 60 är ju ett bra mål, om man har råd med det. Har hört att de sista åren har ganska stor betydelse för pensionen och om jag fortsatt trivs med mitt jobb och får ha hälsan så fortsätter jag gärna.
    Sista åren har väldigt stor betydelse om du har en förmånsbestämd tjänstepension (ex ITP2, BTP2). Där är inte intjänandet linjärt utan det är väldigt mycket som trillar in på slutet.

I premiebestämt tjänstepension eller egna placeringar/ sparande går du miste om ränta-på-ränta-effekten och avkastning. Men där har du bättre kontroll själv, och man tar ju inte ut allt placerat kapital och sätter på bankkonto på sin 60-årsdag.

Men du har helt rätt i att man behöver ha koll på detta. Det är dyrt att gå i pension tidigt och i snitt lever man till 85 år - minst!

• modsey
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 11:27:17 följande:

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39

uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).

Vi sparar typ nada. Men har en rejäl slant investerat i vårt boende o kommer ha möjlighet att sluta jobba runt 60 år, bo utomlands och unnar oss en drl vardagslyx nu med.
  • Anonym (sparar också)
    Frontline skrev 2017-07-06 15:31:41 följande:
    Avkall nja det vet jag inte om vi har gjort på nåt.

Många köper sin lunch ute på jobbet jag lagar mycket mat hemma så vi har till matlådor.

Min fru handlar mycket av barnens kläder på begagnatmarknaden och på vissa sidor på Facebook, dom behöver inte ha en massa nya kläder som ändå inte håller så länge..

Jag själv snusar men gör mitt eget snus och det kostar mig ca 1500:- om året mot tidigare ca 20000:- om året.

Frugan och barnen åker tåg till sin pappa ibland och är man ute i tid och bokar kommer man undan med halva priset, när vi boka senast kostade det 504:- kollar jag idag kostar samma resa 1015:-

Sen mina fasta kostnader, jag har bytt nästan all belysning till LED det sparar man en hel del på då lysen oftast står på lite varstans i huset.
    Vi har nära till jobbet så bilen får stå hemma antingen cyklar vi eller ta mopeden.
    Finns massor man kan spara in på om man vill..
    Varför har ni bil? Ekonomiskt är det ofta en dålig affär.
  • Frontline
    Anonym (sparar också) skrev 2017-07-06 20:41:36 följande:
    Varför har ni bil? Ekonomiskt är det ofta en dålig affär.
    Haha varför undra?

Du vet inte ens vad vi har för bil.
    Du vet inte ens hur mycket vi åker på ett år.
    Du vet inte ens om att jag fixar service själv på bilen.

Med andra ord du vet ju ingenting så varför undrar du det för?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Aktieviking

Spara är bland det roligaste jag vet! Eller nej, det är nog att se utdelningarna från företagen trilla in på kontot Flört Sparkvoten ligger på 40 - 50% månad efter månad med fru, barn och hund.

Besök gärna min blogg: www.aktieviking.se
  • Anonym (sparar också)
    Frontline skrev 2017-07-06 22:40:20 följande:
    Haha varför undra?

Du vet inte ens vad vi har för bil.
    Du vet inte ens hur mycket vi åker på ett år.
    Du vet inte ens om att jag fixar service själv på bilen.

Med andra ord du vet ju ingenting så varför undrar du det för?
    För att tråden bland annat handlar om att spara pengar, och att inte ha bil är ofta ett bra sätt att spara pengar.

Nej, jag vet inte vad ni har för bil, men bilar har kostnader i form av skatt, försäkring och värdeminskning. Jag vet inte heller hur mycket du åker på ett år, men du har sagt att ni båda tar er till jobbet på andra sätt samt handlar allt utom mat på internet. Så det låter som att det eventuellt finns potential att spara ännu mer pengar.
  • Frontline
    Anonym (sparar också) skrev 2017-07-06 23:40:00 följande:
    För att tråden bland annat handlar om att spara pengar, och att inte ha bil är ofta ett bra sätt att spara pengar.

Nej, jag vet inte vad ni har för bil, men bilar har kostnader i form av skatt, försäkring och värdeminskning. Jag vet inte heller hur mycket du åker på ett år, men du har sagt att ni båda tar er till jobbet på andra sätt samt handlar allt utom mat på internet. Så det låter som att det eventuellt finns potential att spara ännu mer pengar.
    Trodde tråden handlade om ifall man gillade att spara pengar?

Men absolut så vore det optimalt att klara sig utan bil..
    Men tyvärr så funkar inte det allra helst då om man har 3 barn som ska iväg på sina intressen.
    Ska man handla mat så åker man ju helst till en större stad vilket ligger typ 5 mil från oss och då blir det storhandling för det finns så mycket som är så pass mycket billigare vad det gäller storpack mm och åka buss känns ju sådär med en massa matkassar..
    Färskvaror så som mjölk handlar vi på hemmaplan då det inte skiljer nåt i pris typ..

Sen så skrev ju nån hur man gör för att minska sina fast/rörliga kostnader och där svarade ju jag då att vi tar mopeden till jobb och även då om vi ska handla lite mat som får plats på moppen...

Ska man fortsätta så bor mina föräldrar och även min frus föräldrar så pass långt ifrån så att åka moppe eller cykla är inte möjligt samt att det inte alltid finns tåg/buss att åka..

Men som sagt vad är problemet vi sparar in på annat och handlar billigt på nätet, köper begagnat till oss och barnen så kan inte jag få ha min 11 år gamla bil som är betald där jag ger ca 6000:- om året i skatt och försäkring samt bensin till 1000 mil?
    Simsalabim trosorna försvinn :)
    DVQ skrev 2017-07-06 13:48:46 följande:
    Hittills runt 120 000 på ett sparkonto med något högre ränta. Dessutom betalar jag av mitt studielån (mitt enda lån) i högre takt än nödvändigt. Det tjänar jag egentligen inte så mycket på, men jag tycker det är lika bra att betala mer nu när jag kan och slippa det sen.
    Härligt att vara lånfri- inte många som kan säga det idag!
    Anonym (Karin) skrev 2017-07-06 15:57:45 följande:
    Vi är 35-40 år och sparar ca 20-25 tkr/månaden. Vi tänkte använda kontantinsats från befintligt boende och lägga in i nytt boende. Om det krävs renovering och kontantinsatsen inte räcker till det också, kan vi behöva använda sparande. Men planen är att låta sparandet vara orört och inte "nolla". 

Jag har ägt boende i Stockholm sen tidigt 2000-tal. I snitt har jag tjänat över 15000 kr i värdeökning i månaden på boende. Det trots finanskris 2008. Så över tid är det svårslaget...
    Grymt bra jobbat! Att spara så mkt är få förunnat. Har ni löner i spannet 30'-35'? Barn? Lever ni väldigt sparsamt eller utrymme för "det lilla extra" som är viktigt för er?
    modsey skrev 2017-07-06 19:58:21 följande:
    Vi sparar typ nada. Men har en rejäl slant investerat i vårt boende o kommer ha möjlighet att sluta jobba runt 60 år, bo utomlands och unnar oss en drl vardagslyx nu med.
    Men då så- då har ni en plan som tar er dit ni vill utan att ge avkall på något i dagsläget och utan att kraftigt spara- kan bara gratulera
Svar på tråden Gillar att spara!