• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
    Anonym (Joakim v A) skrev 2017-07-06 08:40:15 följande:
    Jag försakar faktiskt inget. Jag kan spara 10 000:- per månad utan problem. Jag kan ändå åka utomlands en gång per år om jag vill. Nu föredrar jag semester hemmavid faktiskt och har enkla nöjen som bokläsning och film. Innan la jag mycket pengar på kläder, men det blev bara för mycket och till slut kände jag mig nästan överfallen när jag öppnade min gigantiska garderob. Jag har sålt av eller skänkt bort det mesta av kläderna och lever mer minimalistiskt. Därför köper jag också färre grejor - lägger pengar på böcker, bio och god mat och sparar det som blir kvar.
    Nej man vet aldrig vilken vändning livet tar- sånt får en att omvärdera mkt.
    Kjell2 skrev 2017-07-06 09:14:42 följande:
    Men det är väl precis det jag förespråkar. Att se till att man har kul nu och levre det liv man vill  men ändå kunna lägga undan för framtiden.

Håller med både Kjell2 och Joakim v A- tummen upp!
  • DVQ
    Anonym (Lågt?) skrev 2017-07-06 08:25:54 följande:

Kanske uppfattas jag som väldigt världsfrånvänd nu men menar ni att enbart 10 procent av Sveriges befolkning tjänar 35' per mån före skatt?? Låter som en låg summa, men som sagt jag kanske är helt uppe i det blå...

Nja, jag skrev som sagt drygt 10 procent och det visade sig vara lite höftat eftersom jag inte hade de exakta siffrorna i huvudet. Men 87 procent av Sveriges befolkning tjänade mindre än 35 000 år 2014. Av alla landets 30-åringar tjänade nio procent mer än 35 samma år.

Sedan kan det vara missvisande när det gäller det faktiska löneläget eftersom siffrorna baseras på alla med taxerade inkomster, dit räknas även deltidsarbetare, pensionärer och arbetslösa på a-kassa. Skulle man räkna enbart på heltidsarbetande skulle det troligen se annorlunda ut. Men ja, har man runt 35 i månaden har man ändå mer än de flesta.

pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 09:01:49 följande:
    Det var intressant- men om du hade läst mina tidigare inlägg så har vi en bra balans mellan att spara och leva och har både larm, parabol...Sen finns det såklart den typen av människors om du nämner- som blir övernitiska. Däremot tror jag att många tror som du, vilket är intressant och något vi här hemma diskuterar. Det vi har gjort är att inte ha det där "svarta hålet" som många inte kan redovisa för. Den där latten varje morgon på
    Väg till jobbet, den där prylen som inte behövs hemma egentligen... det är lite det som var intressant här. Trots ett sjysst leverne så kan vi spara såna summor. Hur ser ni på sparande/ framtiden? Hur ser er budget ut?
    Aha, du har parabol och larm. HAHA - tillåt mig skratta. Jag pratar om inte om dig själv, utan din snålhet mot andra!
  • sextiotalist
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 09:48:08 följande:
    Aha, du har parabol och larm. HAHA - tillåt mig skratta. Jag pratar om inte om dig själv, utan din snålhet mot andra!
    Snålhet mot andra?
    Har ts någon försörjningsskyldighet mot andra. De har inga extrema inkomster och tack vare deras prioriteringar (de kanske vill ha parabol med larm och har råd med det) så kan de spara mycket. Det är inget val jag hade gjort. Men jag har väldigt svårt att förstå hur deras prioriteringar kan anses vara snålhet mot andra?
    Varken du eller jag har den blekaste aning om de ger pengar till Rädda Barnen eller Röda Korset?
    De kanske köper de hemlösas tidning, samma nummer flera gånger. Det är kanske de som lägger sedlar i bössorna eller i tiggarnas muggar.
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 09:48:08 följande:
    Jag känner en viss bitterhet från din sida- avundsjuka kanske? Jag kan inte förstå hur du kan veta huruvida jag är snål mot andra eller ej, då du inte känner mig. Däremot säger dina inlägg en hel del om dig.

Trevlig sommar, nu ska jag till Systemet och köpa en vinflaska till en arbetskollega för att göra honom glad och fira den kommande semestern- bara för att
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 10:17:47 följande:
    Jag känner en viss bitterhet från din sida- avundsjuka kanske? Jag kan inte förstå hur du kan veta huruvida jag är snål mot andra eller ej, då du inte känner mig. Däremot säger dina inlägg en hel del om dig.

Trevlig sommar, nu ska jag till Systemet och köpa en vinflaska till en arbetskollega för att göra honom glad och fira den kommande semestern- bara för att
    Mina inlägg? Jag har gjort 2 st om DIG och du har en uppfattning mig. Vad säger mina inlägg om mig då?
  • Gabriella 009

Gillar också att spara, skalat bort veckotidningar, vin, sprit, tobak, lagar mat hemma, handlar sekonhand, inga lån,  har en rejäl summa på banken skön känsla att veta att jag kan handla och göra vad jag vill  Solig

• sextiotalist
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:22:04 följande:
    Mina inlägg? Jag har gjort 2 st om DIG och du har en uppfattning mig. Vad säger mina inlägg om mig då?
    Det säger massor, mer än vad du tror. Anonyma inlägg där man hoppar på ts eller andra i tråden, det säger allt.
  • Anonym (fwe)
    sextiotalist skrev 2017-07-06 10:26:32 följande:
    Det säger massor, mer än vad du tror. Anonyma inlägg där man hoppar på ts eller andra i tråden, det säger allt.
    Då ska man inte skapa trådar där man tillåter anonyma inlägg om man inte klarar av kritik, och speciellt inte på ett forum. Men för sig så är ju FL ett ryggklappar forum!
Svar på tråden Gillar att spara!