• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • Anonym (Leva också)

Både jag och min man har inte fått ngt ekonomiskt bistånd hemifrån .. Förutom moraliskt stöd och lingonsylt. Nu är vi 51 år och har ut 60k i månaden. Vårt hus är belånat till kanske 30% i stor stad och vi har betalt sommarhus .. Men inte vill vi gå i pension när vi är under 65 .. Blir vi sjuka och trötta innan 65 .. Så tror vi att vi har försäkringar som täcker det

Vi har alltid sparat 6000 och amorterat 3000 .. De senaste 25 åren.. Men aldrig mer än det.. Har jag inte en rejäl buffert , sover jag dåligt. Men jag vill kunna unna mig saker .. Vi har matkasse , städfirma , Netflix , Spotify , storytell och readly

Jag vill inte tillbringa min vardag med att jaga extrapriser .. Livet är för kort för det

Anonym (Lovor på hög...) skrev 2017-07-05 21:11:46 följande:

Hmmm, jo visst går det att spara mycket och satsa på att gå i pension tidigt. Det är ju ett trevligt mål!

Men, man får heller inte glömma bort att leva i nuet. Min partner gick bort i cancer 8 månader efter diagnos. Från första symptom tills det var över tog det 10-11 månader. Nu ska gemene man inte gå och vara orolig för det men vill bara skicka en liten påminnelse om att livet inte varar från 0-85 år för alla (långt ifrån).

Med det sagt så har jag också lite liknande planer. Vill kunna pensioneras vid 55-58, eller iaf jobba max 3 dagar/vecka från 55 år. Är 40 år idag.

Mitt hus är värderat till ca 1,5 mkr mer än vad jag har lån på, har fortfarande lån på köpesumman. I direkt sparande (pension/långsiktigt) ligger jag på ca 5000 kr/mån vilken kanske inte är så mycket men samtidigt så ökar pengarna ganska rejält varje år då jag har relativt mycket i fonder. Dessutom har huset stigit i värde med i snitt 150 kkr/år sedan inköp. Dock har jag ju lagt in en del där och sen är det svårt att säga vad som händer med bostadsmarknaden (bostadskrasch?). Men ändå ser det bra ut, motsvarar ju 12 500 kr/mån (minus skatt) + fonderna.

Så även om 5000 kr/mån inte är så mycket så med fond- och bostadsutvecklingen blir det ändå en rejäl slant i månaden till "sparande" .

Blir intressant att se hur andra resonerar då jag alltid är nyfiken på nya idéer för att utveckla mig själv .

5000' i långsiktigt plus de övriga pengarna som ökar blir en bra slant om 20 år tänker jag. Vårt hus är också ganska exakt värderat 1,5 mille mer än våra lån, så det är en bonus till senare. Nu satsar vi hårt på att nå vårt nästa delmål om 3.5 år- den första miljonen. Har följt bloggaren "miljonär innan 30" ett par år, vilket varit väldigt intressant. Han körde all in- inget vi vill eller kan, men inspirerande ändå. Han har en bok ute om just detta, ska kolla om de kam ta in den till biblioteket. Nåt att läsa på semestern.
  • Anonym (kämpar på)

Jag gillar också att spara, men jag har små marginaler för att göra det eftersom jag är sjukpensionär med garantiersättning. Just nu har jag ca 1000 kr på ett isk konto, och de får ligga där helt själva ett tag. Innan jag sparar mer ska jag betala av mina skulder. Eller så delar jag upp de pengarna på hälften spar och hälften skulder.

Men ja,  jag gillar att spara, läsa tips osv.

Så vad har ni för bra praktiska tips att dela med er av? ( förutom att lyckas bra på börsen)?

För oss har en budget varit a och o. Svart på vitt, kolla hela årets utgifter- kategorisera och se över var pengarna ta vägen. Skippa allt onödigt vardagslyx i form av matkassar, onödiga kläder/skor, tidningar, manikyr/pedikyr/ naglar... se över försäkringar och elleverantör har sparat oas en del. Likaså att byta från månadskostnad på mobil för säg 399kr till kontantkort som Hallon- samma nät som 3 och samma mängd surf, men kostar 99kr/ månaden.

Men- för oss, mitt i allt sparande, ett belöningssystem att unna sig något som man verkligen vill ha- som en resa för vår del. Går att göra riktiga fynd i dag tack vare airbnb.

Anonym (kämpar på) skrev 2017-07-05 21:57:01 följande:

Jag gillar också att spara, men jag har små marginaler för att göra det eftersom jag är sjukpensionär med garantiersättning. Just nu har jag ca 1000 kr på ett isk konto, och de får ligga där helt själva ett tag. Innan jag sparar mer ska jag betala av mina skulder. Eller så delar jag upp de pengarna på hälften spar och hälften skulder.

Men ja,  jag gillar att spara, läsa tips osv.

Sånt här blir jag imponerad av. Bra jobbat. Alla har olika förutsättningar, men även en mindre summa blir en del i slutändan.
    Anonym (Leva också) skrev 2017-07-05 21:50:53 följande:

Både jag och min man har inte fått ngt ekonomiskt bistånd hemifrån .. Förutom moraliskt stöd och lingonsylt. Nu är vi 51 år och har ut 60k i månaden. Vårt hus är belånat till kanske 30% i stor stad och vi har betalt sommarhus .. Men inte vill vi gå i pension när vi är under 65 .. Blir vi sjuka och trötta innan 65 .. Så tror vi att vi har försäkringar som täcker det

Vi har alltid sparat 6000 och amorterat 3000 .. De senaste 25 åren.. Men aldrig mer än det.. Har jag inte en rejäl buffert , sover jag dåligt. Men jag vill kunna unna mig saker .. Vi har matkasse , städfirma , Netflix , Spotify , storytell och readly

Jag vill inte tillbringa min vardag med att jaga extrapriser .. Livet är för kort för det

Att spara en sån summa och amortera så pass ändå under så lång tid har ju bland annat gett er en lång belåning på huset- också en säkerhet för framtiden. Däremot, till skillnad från er, slutar jag gärna jobba runt 60. Fast det är klart...många år tills dess- allt kan hända och ändras.
  • Anonym (kämpar på)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-05 22:03:59 följande:
    Sånt här blir jag imponerad av. Bra jobbat. Alla har olika förutsättningar, men även en mindre summa blir en del i slutändan.
    Tack. Jag siktar på att få ihop 100 000 innan 65. Det låter inte som jättemycket pengar, men för mig är det nästan en hel årsinkomst före skatt.

Mitt bästa tips är att se över sina abbonnemang men jämna mellanrum, 2-3 år är lagom. Även om man är nöjd med sin tele- eller internetleverantör kan det vara så att man kan få ner kostnaderna hos dem genom att binda om sig. ringa och prata är det bästa. Till exempel kunde jag sist byta ner internet till samma hastihet som jag redan hade för 50 kr mindre och de tre månadernas halva pris som egentligen är till för nya kunder.

Ett annat tips är att verkligen planera sin mat så att det blir så lite onödigt slängande som möjligt. Frysen är guld värd, så om man har en liten frys så kan det vara värt det att investera i en liten frys till.
  • Anonym (Rut)

Tycker du gör rätt. Vi har bra inkomster får ut ca 60 000 och då jobbar jag inte heltid. Vi spar men ju mer vi har på sparkontot (ca 500 000kr) desto mer satsar vi på vardagen. Drömmer inte om något hus i Italien utan en ålderdom i min fantastiska villa vi bor i nu. Varje dag efter jobbet och på helgerna är jag liksom på semester. Huset är stort och lyxigt. Love it. Och lyxigare ska det bli.

• cosinus

Nä vi har inga sparmål så. Ligger i ungefär samma löneklass som er och det blir alltid pengar över trots att vi bägge jobbar deltid och har gjort sen äldsta föddes för 13 år sen.

Vi tänker inte aktivt i spartermer och en viss summa men ingen av oss är mycket för att handla bara för sakens skull. Tänker igenom alla inköp, inte så mycket ekonomiskt utan om det känns vettigt rent allmänt. Kommer den verkligen användas, o s v.

Vi jagar inga extrapriser men är jämfört med vår omgivning väldigt dåliga på att sätta sprätt på våra pengar. Det blir mellan 50 och 150 tusen över per år som regel. Det vi verkligen vill ha köper vi det vi vill och jag köper hellre lite dyrare och bättre kvalitet av vissa saker men avstår då frivilligt en väldigt massa annat som de flesta verkar anse vara en nödvändighet.

Vi har lån på vårt hus men det ligger på ungefär halva husvärdet. Skulle kunna amortera av en dryg miljon om vi ville men så längre räntorna är så låga har vi inte gjort det. Alltid rörlig ränta just för att kunna pytsa in en stor summa om de skulle stiga.

• Anonym (Lågt?)
    DVQ skrev 2017-07-05 20:47:59 följande:
    Jag tror att det människor reagerar på är att du angav 30-35 som någon sorts medelinkomst. Bara drygt tio procent av Sveriges befolkning tjänar mer än 35. Jag har själv en inkomst i den klassen efter en akademisk examen och tio års arbete efter det. Det säger sig självt att många ligger en bra bit under.

Men visst, det är roligt att spara om man kan. Jag har själv valt bort mycket onödigt för att kunna spara. Egentligen inte till någon dröm utan mer inför eventuella "sämre tider".
    Kanske uppfattas jag som väldigt världsfrånvänd nu men menar ni att enbart 10 procent av Sveriges befolkning tjänar 35' per mån före skatt?? Låter som en låg summa, men som sagt jag kanske är helt uppe i det blå...
Svar på tråden Gillar att spara!