• Anonym (Gillar att spara!)

Gillar att spara!

Hej! Fler än vi som gillar att spara, göra budget och drömma om en ( ekonomiskt) rik framtid? All denna hets med  "vardagslyx" såsom matleveranser, vin-, tidningsprenumerationer har vi skalat av...

Sparar 15.000/ månad x 10 mån per år och är nu efter 3,5 år uppe i 500.000- tjoho! Har 20 år kvar i arbetslivet (vill gå vid 60) oxh räknar med att köpa ett ltet hus i Italien och njuta . OCH- skulle något hända en av oss så vet vi att den andra klarar sig ekonomiskt och att barnen har en bra framtid.

Och till alla som kommer att klaga- jag VET att alla inte kan spara så, att alla har olika förutsättningar. Jag är ödmjuk inför detta men tycker att om man har två medelinkomster ( 30'-35') utan några avvikande utgifter och lån på 1-2 miljoner  så ska det gå att spara åtminstone 10.000.

Vad tycker ni, håller ni med? Hur mycket sparar ni?

Shoot!

Trevlig sommar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-07-05 11:39
    uppdaterar inlägget gällande medelinkomst- det beror helt på kommun, ålder, kön.... men för enkelhetens skull så säger vi 25-30 (vi har 30, båda två- jag och min fru).
  • Svar på tråden Gillar att spara!
  • sextiotalist
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 11:13:07 följande:
    Imponerande! Om vi skulle spara den summan så skulle vi behöva ge avkall på våra resor- inget vi känner att vi vill göra. Vet förstås inte era förutsättningar och om de är jämförbara med våra, men Har du några bra knep/ tips? Har ni bar?/ hus?...
    Vi hade nog kunnat spara massor. Men väljer att inte göra det. Men det beror på vår historia. Vi har faktiskt nu, när vi äntligen har utrymme, börjat äta lite godare, uppgraderat våra möbler (vilket vi inte gjort på säkert 15 år). Unnar oss två bilar (lyx jag vet), servar även bilarna efter rätt intervall :).
    Köper kläder som jag vill ha och inte bara måste ha etc etc.
    Dvs vi har avstått från sådant under så lång tid, så nu vill vi kunna unna oss något. Men självklart arbetar vi upp en buffert, men det får ta den tid det tar.

Min sambo köpte ett par nya jeans som inte var från dressman (svindyra, men det var han värd :) ) för första gången på jag inte vet hur länge.

• Frontline
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 11:13:07 följande:
    Imponerande! Om vi skulle spara den summan så skulle vi behöva ge avkall på våra resor- inget vi känner att vi vill göra. Vet förstås inte era förutsättningar och om de är jämförbara med våra, men Har du några bra knep/ tips? Har ni bar?/ hus?...
    Vi har 3 barn och bor i hus och har lån på strax under miljonen som vi amorterar 6000:- på i månaden.

Hmm bra tips ja vi handlar nog det mesta via internet förutom mat finns massor att spara på det.

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • sextiotalist
    Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 10:51:14 följande:
    Du får vända till FL redaktionen om du anser att vi andra inte får använda anonyma nick!
    Du får använda anonyma nick så mycket du vill, men vi är nog flera som har svårt att då ta dig på allvar, utan det blir mest bara sandlådekrig av det hela.
    Ha en jättebra dag och glöm inte att lägga en hundralapp i någon insamlingsbössa, för du är väl inte snål ;)
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 10:56:17 följande:
    Ja det med anonymitet är intressant. Tror att majoriteten av dessa personer som gömmer sig och har tråkig attityd ( för att vara snäll) inte skulle föra ett sådant samtal om man visste vem de är-

men nu handlar det om nöjet med att spara! Så om du vill får du gärna delta i vår diskussion fwe, genom att delge din situation och tankar kring detta- sakligt, kan tilläggas.
    Du ska inte kasta sten i glashus TS, du är inte så offentlig själv!
  • Anonym (H)

Det är ju bra att vilja spara.

Anonym (fwe) skrev 2017-07-06 12:05:00 följande:
    Du ska inte kasta sten i glashus TS, du är inte så offentlig själv!
    Återigen missade du poängen. Jag är anonym pga diskussionen kring pengar. Du är anonym för att fälla dryga ( och konstiga) kommentarer. Som du kanske märker så för de flesta vettiga, trevliga och sakliga diskussioner här- tom om man inte tycker samma. Samt att du förstör syftet med tråden... men nu väljer jag att avsluta "diskussionen" med dig och hoppas på andra bra sådana.
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 12:19:31 följande:
    Återigen missade du poängen. Jag är anonym pga diskussionen kring pengar. Du är anonym för att fälla dryga ( och konstiga) kommentarer. Som du kanske märker så för de flesta vettiga, trevliga och sakliga diskussioner här- tom om man inte tycker samma. Samt att du förstör syftet med tråden... men nu väljer jag att avsluta "diskussionen" med dig och hoppas på andra bra sådana.
    Det var ju ett vettigt argument!

Jag skrev att du är en typisk snål människa, vilket jag står fast vid. Du kan inte ta det utan skyller på än det ena än det andra!
  • Anonym (fwe)
    Anonym (Gillar att spara!) skrev 2017-07-06 12:19:31 följande:
    Så det brukar se ut med snåla människor, en jävligt öm tå när man påpekar det!
    Frontline skrev 2017-07-06 10:52:04 följande:

Vi har väl typ samma inkomst som TS och sparar runt 25K i månaden.
    Vi lever inte snålt på nåt sett utan köper det vi vill ha, åker utomlands 2 gånger om året men är väldigt prismedveten och handlar mycket via internet då det finns mycket pengar att spara på det sättet.
    Många är väldigt avundsjuka på oss och tror vi tjänar massor mer en vad dom själva gör fast vi ligger på samma inkomster som våra vänner..

Simsalabim trosorna försvinn :)
    Precis så! Internethandel har vi dock inte satsat så mkt på, ska kolla upp det. Tack för tips.
    sextiotalist skrev 2017-07-06 11:21:36 följande:
    Vi hade nog kunnat spara massor. Men väljer att inte göra det. Men det beror på vår historia. Vi har faktiskt nu, när vi äntligen har utrymme, börjat äta lite godare, uppgraderat våra möbler (vilket vi inte gjort på säkert 15 år). Unnar oss två bilar (lyx jag vet), servar även bilarna efter rätt intervall :).
    Köper kläder som jag vill ha och inte bara måste ha etc etc.
    Dvs vi har avstått från sådant under så lång tid, så nu vill vi kunna unna oss något. Men självklart arbetar vi upp en buffert, men det får ta den tid det tar.

Min sambo köpte ett par nya jeans som inte var från dressman (svindyra, men det var han värd :) ) för första gången på jag inte vet hur länge.

...och vi har levt väldigt gott och lyxat under många år, nya möbler, nyrenoverat hus, dyra kläder, avbetald bil...så vi kör tvärtom och går från det till att nu se över vad som verkligen behövs, hitta det billigaste av samma vara, osv... med vissa undantag- som resor. Vi tycker vi lever mkt gott
Svar på tråden Gillar att spara!