• Anonym (Sover naken)

Biomamman vill bestämma vad min sambo sover i!!!!!

Hej på er!!

Är sambo med en man som har barn sedan tidigare..

På nätterna kommer hans ena barn in och lägger sig i vår säng bredvid min sambo... Är 8 år!

En morgon frågade barnet vid frukost:
    - Pappa, varför var du naken inatt?
    Sambon svarade:
    - För att jag sover naken..
    Sen var det inget med det förrän biomamman skickade ett mess till min sambo där hon uttryckte missnöje med att han sover naken och borde vara påklädd.
    Jag sover också naken, har alltid gjort det.

Nu undrar jag vad ni tänker...
    Borde vi klä på oss??
    Känner att det är vårt rum där vi sover i, inte så att man springer naken hursomhelst!.

• Svar på tråden Biomamman vill bestämma vad min sambo sover i!!!!!
  • Brumma
    Mirja von Beau skrev 2017-07-15 18:54:27 följande:

Dessutom blir jag alltid lite fundersam när den nya börjar ifrågasätta biomamman.

TS, du påminner lite om någon deltidstjej som min man hade för ca 35 år sedan efter skilsmässan. 

Vid den tiden var det inte alls aktuell att ha delat vårdnad, ändå höll vi på med det. Tills mina 2 barn kom till mig och berättade att de inte längre vill vara hos pappan. Självklart undrade jag vad som hänt. Det visade sig att pappan hade uppsagt sig från jobbet för att leva det fria livet med sin nya. Han började gå runt naken på hans båt hela dagen för det kändes så naturligt, försökte leva som självförsörjare, började röka på och dricka. 

Och självklart fick de sova i samma säng allihopa på båten, tills min dotter satte stopp för det eftersom hon inte alls kände att det var naturligt att känna sin pappas snopp bakom sig i sängen. Idag har mitt ex fru, barn och ett vanligt jobb.

Det jag egentligen tänker säga här är, inte alla biomammor är enbart elaka. De flesta lyssnar väldigt noga på sina barn. Och känner barnen sig i obekväma med att dela sängen med sin nakna pappa, är det väl bara att acceptera det, eller hur?

Varken TS eller ngn annan har påstått att nakenheten skall fortgå om barnet känner sig obekväm med det. Det var dock inte vad mamman sa, utan hon ansåg pappan borde sova med underkläder pga hygien.
  • Brumma
    Anonym (Just saying) skrev 2017-07-15 18:28:18 följande:

Ts säger att sambon sovit naken i åratal efter skilsmässan. Det borde ju dottern vara van vid då.  Ändå frågade hon sin pappa : "Pappa, varför sov du naken inatt?" Konstigt att ställa den frågan efter flera år, om man är van vid det, och inte tycker det är nåt konstigt med det

Vad dottern sagt och inte sagt till mamman kan vi bara spekulera om. Ingen vet. Inte heller ts..

Inget vet vad mamman sagt. Här kan man ju bara utgå från sig själv och vad man tycker är rimligt. När min bonusdotter bad mig prata med mamman eller mamman prata med oss om ngt hittade vi inte på andra orsaker utan så att "Anna känner att" osv. Vi så inte "JAG tycker ni gör fel" och sa en orsak som inte hade med saken att göra.

Om dottern nämnt att hon känner sig obekväm känns det ganska långsökt att istället säga att man personligen anser att man ska sova i underkläder pga hygienskäl.

Nej, jag tycker inte det nödvändigtvis är konstigt att ett barn frågar om ngt barnet inte frågat om tidigare. Mina varn gor det ofta - kanske har de intr tånkt på saken tidugare utan det har "bara varit". Här tex har vi en åttaåring som förmodligen kommit i en ålder då man reflekterar över kroppen och insett att mamman alltid sover med underkläder. Och inser att pappa gör det inte. En helt rimlig fråga isåfall :)
  • Anonym (Klokt)
    Brumma skrev 2017-07-16 08:57:54 följande:

Inget vet vad mamman sagt. Här kan man ju bara utgå från sig själv och vad man tycker är rimligt. När min bonusdotter bad mig prata med mamman eller mamman prata med oss om ngt hittade vi inte på andra orsaker utan så att "Anna känner att" osv. Vi så inte "JAG tycker ni gör fel" och sa en orsak som inte hade med saken att göra.

Om dottern nämnt att hon känner sig obekväm känns det ganska långsökt att istället säga att man personligen anser att man ska sova i underkläder pga hygienskäl.

Nej, jag tycker inte det nödvändigtvis är konstigt att ett barn frågar om ngt barnet inte frågat om tidigare. Mina varn gor det ofta - kanske har de intr tånkt på saken tidugare utan det har "bara varit". Här tex har vi en åttaåring som förmodligen kommit i en ålder då man reflekterar över kroppen och insett att mamman alltid sover med underkläder. Och inser att pappa gör det inte. En helt rimlig fråga isåfall :)

En knepig grej det där huruvida man ska säga att barnet har sagt eller inte. Jag tyckte som du men faktum är att en socionom som jobbar med barn, ungdomar och deras familjer har sagt att man absolut inte ska säga att barnet tycker/barnet har sagt för att barnet då kan hamna i kläm mellan de vuxna. Fast jag tänker nog fortfarande att det blir mer knepigt om det verkar som att den vuxna går in och styr.
  • Brumma
    Anonym (Klokt) skrev 2017-07-16 09:07:00 följande:

En knepig grej det där huruvida man ska säga att barnet har sagt eller inte. Jag tyckte som du men faktum är att en socionom som jobbar med barn, ungdomar och deras familjer har sagt att man absolut inte ska säga att barnet tycker/barnet har sagt för att barnet då kan hamna i kläm mellan de vuxna. Fast jag tänker nog fortfarande att det blir mer knepigt om det verkar som att den vuxna går in och styr.

Jo.

Jag tror det kan bli väldigt mkt stridigheter om man går in och försöker styra hos ngn annan med utgångspunkten att "man tycker". Iallafall gållande sådant här.. det enda som hämder är ju att det skapar konflikt..
  • Anonym (Just saying)

Mina barn har alltid haft lättare att prata med mig om saker som bekymrat dom, än med sin pappa.

När de var yngre, och var hos sin pappa och sambo, bad de mig prata med pappa, om saker de inte själva kände sig bekväma att ta upp med honom. Eller "vågade" som de uttryckte sig. Så visst hände det att jag pratade med honom för barnens räkning, innan de var så stora att de kunde föra sin egen talan.

Det skapade aldrig några konflikter mellan mig och deras far.Tvärtom tyckte han att det var bra att få veta vad som tryckte dem, så han kunde göra nåt åt det. Och aldrig tog han det som att jag skulle styra och ställa i hans liv. Det visste han att jag inte hade något intresse av.

• Brumma
    Anonym (Just saying) skrev 2017-07-16 14:34:17 följande:

Mina barn har alltid haft lättare att prata med mig om saker som bekymrat dom, än med sin pappa.

När de var yngre, och var hos sin pappa och sambo, bad de mig prata med pappa, om saker de inte själva kände sig bekväma att ta upp med honom. Eller "vågade" som de uttryckte sig. Så visst hände det att jag pratade med honom för barnens räkning, innan de var så stora att de kunde föra sin egen talan.

Det skapade aldrig några konflikter mellan mig och deras far.Tvärtom tyckte han att det var bra att få veta vad som tryckte dem, så han kunde göra nåt åt det. Och aldrig tog han det som att jag skulle styra och ställa i hans liv. Det visste han att jag inte hade något intresse av.

Nämnde du att det var barnen som funderade på saker eller så du att "jag anser att du"..

För det ju vad denna mamma gjort. Inte sagt ngt om att barnet funderar utan att HON anser det är ohygieniskt att sova naken och att HON tycker att han ska ha kalsonger på sig. Inte att dottern är obekväm på ngt sätt.
  • Anonym (Just saying)
    Brumma skrev 2017-07-16 21:53:57 följande:
    Nämnde du att det var barnen som funderade på saker eller så du att "jag anser att du"..

För det ju vad denna mamma gjort. Inte sagt ngt om att barnet funderar utan att HON anser det är ohygieniskt att sova naken och att HON tycker att han ska ha kalsonger på sig. Inte att dottern är obekväm på ngt sätt.
    Javisst har jag nämnt att jag ringer för barnens räkning, eftersom de inte "vågar" framföra själva vad de har på hjärtat, utan har bett mig tala med pappa. Har jag sen också haft en alldeles egen åsikt om något, så har jag också kunnat framföra den. Precis som han alltid kunnat göra till mig. Har aldrig varit några som helst problem. Vi är vänner och känner varandra väl.

Ts startade den här tråden, har gjort några få inlägg i början, men inte varit med och diskuterat något, vilket gör att man fått väldigt lite kött på benen. Så hon ville kanske mest berätta att biomamman är en pryd dam, som tycker det är ohygieniskt att sova med rumpan bar.I själva verket kanske hon skiter i om de sover nakna eller i Helly Hansen.. Vem vet...
  • Brumma
    Anonym (Just saying) skrev 2017-07-17 11:38:53 följande:

Javisst har jag nämnt att jag ringer för barnens räkning, eftersom de inte "vågar" framföra själva vad de har på hjärtat, utan har bett mig tala med pappa. Har jag sen också haft en alldeles egen åsikt om något, så har jag också kunnat framföra den. Precis som han alltid kunnat göra till mig. Har aldrig varit några som helst problem. Vi är vänner och känner varandra väl.

Ts startade den här tråden, har gjort några få inlägg i början, men inte varit med och diskuterat något, vilket gör att man fått väldigt lite kött på benen. Så hon ville kanske mest berätta att biomamman är en pryd dam, som tycker det är ohygieniskt att sova med rumpan bar.I själva verket kanske hon skiter i om de sover nakna eller i Helly Hansen.. Vem vet...

Om du tror att det är påhittat, varför ens skriva?

Är det så viktigt att misskreditera en bonusmamma? Du tror inte att mammor faktiskt kan vara människor med kontrollbehov, precis som vilka människor som helst?
  • Anonym (Just saying)
    Brumma skrev 2017-07-17 14:15:37 följande:
    Om du tror att det är påhittat, varför ens skriva?

Är det så viktigt att misskreditera en bonusmamma? Du tror inte att mammor faktiskt kan vara människor med kontrollbehov, precis som vilka människor som helst?
    Man kan ju skriva för man tycker det är intressant att diskutera. Jag vet också att en del startar fejkade trådar just av den anledningen, att folk ska diskutera. Det är väl inget nytt? Därmed påstår jag inte att detta är en sådan.

Jag har själv både egna barn och bonusbarn. Och jag är inte dummare än att jag begriper att det finns både bonusmammor och mammor, med kontrollbehov. Precis som det finns bland alla andra människor.
  • BioBonus

Min bonusdotter berättade för sin förskolepersonal när hon var runt fem att mamma sov i pyjamas och pappa och jag sov nakna. Hon trodde det berodde på att det var kallare hemma hos mamma :)

Detta återberättades av personalen som en söt historia för mamman som flög i taket. Hur vi kunde öht komma på tanken att sova nakna när bonus faktiskt kunde komma in på natten och tycka det var jättejobbigt! Vi skulle omgående klä på oss pyjamas. Jag tror vi fick mail o sms om detta i flera veckor, där hon krävde att vi skulle lova henne att ändra våra vanor, annars skulle bonus aldrig mer få sova över hos oss...

Bonus kom i princip aldrig in på natten, och gjorde hon det låg hon på sin pappas sida i sängen och han satte på sig kalsonger. Inte mer komplicerat än så :)

Svar på tråden Biomamman vill bestämma vad min sambo sover i!!!!!