• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Bli3ifamiljen
    Emsoff skrev 2017-10-06 06:25:56 följande:

Du är en kämpe! Vi fick inte heller några av våra sju till frysen. Känner mig lite deppig över det! Men vi klarar att göra det igen! Vi är starka!

Jag har berättat för tre bekanta. Inte ens för mina närmaste vänner. Ingen annan vet. Och det är skönt!

Ja man kan inget annat göra.
    Emsoff skrev 2017-10-06 06:25:56 följande:

Du är en kämpe! Vi fick inte heller några av våra sju till frysen. Känner mig lite deppig över det! Men vi klarar att göra det igen! Vi är starka!

Jag har berättat för tre bekanta. Inte ens för mina närmaste vänner. Ingen annan vet. Och det är skönt!

Ja enda sättet att lyckas är ju att våga försöka,. Ska du också börja med ny ivfomgång snart?
  • Bli3ifamiljen
    waldesten16 skrev 2017-10-06 06:59:31 följande:

Vad tråkigt att det inte blev något ägg till frysen. Hur många ägg plockade de ut?

Är det två cyklar ni får vänta nu innan det blir omgång nummer två?

De plockade ut fyra ägg, endast två som delade sig. Jag tycker det borde ha blivit fler ägg pga bra amh-värde, men andra sjukdomar kanske påverkar. Jag hoppas jag bara behöver hoppa över en period och starta en ny vända i mitten av november.
  • Bli3ifamiljen
    Tiinuli skrev 2017-10-06 07:25:34 följande:

Måste man alltid vänta minst en mens innan man får börja om? Hur är det med fet om nån vet?

Jag vet inte än ens om det finns några i frysen för oss... skickar dem bara brev och när isf.?

En sköterska sa till mig att om det blir några ägg till frysen kan det ta 3-4 veckor innan man får brevet.
  • MollyB
    segelvind skrev 2017-10-05 20:51:32 följande:

Nu har jag varit på både undersökning och träffat barnmorskan inför vår behandlingsstart. Spännande! Var inte beredd på att jag skulle prova sticka mig med en spruta, tyckte att det sved en hel del men misstänker att man vänjer sig.

I slutet av oktober sätter vi igång och vi är båda väldig spända.

Våra familjer är väldigt engagerade, mina föräldrar vill veta allt. Det misstänker jag ju att mina svärföräldrar också vill men min sambo berättar inte lika villigt, han tycker det är lite jobbigt att prata om det. Hur gör ni? Ringer ni er svärmor och berättar eller gör er man/sambo det?

Hej! Vad härligt att ni får komma igång snart! Vi har berättat för båda familjer och en del nära vänner. Jag tyckte att det var skönt att dela även med nära vänner då hela processen påverkar en så mycket! Men det är verkligen upp till var och en hur man känner :) Lycka till när det blir dags i okt!!
  • MollyB
    hanna8911 skrev 2017-10-05 10:41:35 följande:

Jag vet inte riktigt men kan tänka mig runt 20 mm! Lycka till imorgon!!

Allt såg bra ut idag! De fortsätter växa, nu runt 11-13 mm! Frågade om storlek till äggplocket och min läkare sa från 17 mm! Jag ska tillbaka på ultraljud på måndag och troligtvis äggplock på onsdag! Hade du med planerat äggplock på onsdag? :)
  • Älvan

Nu är jag plockad! 14 ägg fick de ut och makens prov såg bra ut.

Jag har läst runt och var riktigt rädd för plocket, men såhär i efterhand var det helt ok. Det var obehagligt (inte direkt ont) vid tvätten innan och ilade vid bedövningen (jämförbart med cellprov tycker jag) och sedan kände jag ingenting av själva plocket. Såklart är detta individuellt men det är iallfall min känsla. Nu håller vi tummarna här hemma för att äggen och simmarna har fredagsmys i ugnen under helgern :)

Planerad återföring på måndag.

• Tesora
    MollyB skrev 2017-10-06 10:23:38 följande:

Å spännande! Lycka till på måndag och hoppas ni får ut många fina ägg! :) Jag ska på andra VUL nu!

Åh spännande du får berätta hur det går :)
  • Tesora
    Älvan skrev 2017-10-06 12:24:32 följande:

Nu är jag plockad! 14 ägg fick de ut och makens prov såg bra ut.

Jag har läst runt och var riktigt rädd för plocket, men såhär i efterhand var det helt ok. Det var obehagligt (inte direkt ont) vid tvätten innan och ilade vid bedövningen (jämförbart med cellprov tycker jag) och sedan kände jag ingenting av själva plocket. Såklart är detta individuellt men det är iallfall min känsla. Nu håller vi tummarna här hemma för att äggen och simmarna har fredagsmys i ugnen under helgern :)

Planerad återföring på måndag.

Åh vad skönt att det knappt kändes. Jag ska ha mitt plock på måndag så laddar för det. Lite nervös men förhoppningsvis känner man inte så mycket.

Hoppas att det går bra på måndag.
  • hanna8911
    MollyB skrev 2017-10-06 12:19:16 följande:

Allt såg bra ut idag! De fortsätter växa, nu runt 11-13 mm! Frågade om storlek till äggplocket och min läkare sa från 17 mm! Jag ska tillbaka på ultraljud på måndag och troligtvis äggplock på onsdag! Hade du med planerat äggplock på onsdag? :)

Vad roligt!! Mina låg på den storleken igår med! Ska också tillbaka på måndag för nytt ul sen hoppas jag att det ser bra ut då och att jag får reda på tid för äp då! Mitt östrdiolvärde hade gått upp från 300 till 2100 så de sänkte dosen lite över helgen!
  • Älvan
    Tesora skrev 2017-10-06 12:53:02 följande:

Åh vad skönt att det knappt kändes. Jag ska ha mitt plock på måndag så laddar för det. Lite nervös men förhoppningsvis känner man inte så mycket.

Hoppas att det går bra på måndag.

Som de sa där, de vill ju inte att du ska ha ont och gör allt för att du inte ska ha det. Man är i en väldigt utsatt situation och jag kände mest ilande och obehag. Du har inget att vara nervös över. Lycka till!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017