• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Ellencassandra
    waldesten16 skrev 2017-10-27 09:21:22 följande:
    Receptfritt men du behöver öka den dosen som står angivet på burken. tar du enligt instruktioner på burken kan jag gissa att du landar runt 600 IE. Har din klinik sagt något om D-vitamin?
    Nää ingenting!
    Men menar du att jag måste öka dosen på de tabletter jag redan tar?
  • hanna8911
    Bli3ifamiljen skrev 2017-10-26 19:16:59 följande:

Någon som vet om mensen efter ivf brukar vara sen? Jag brukar ha 27-32 dagar emellan nuförtiden, idag är det dag 34.

Min var sen?brukar ha 32 dagar och nu blev det 37!
  • hanna8911
    waldesten16 skrev 2017-10-27 09:20:07 följande:
    Jag har börjat öka min dos sedan en tid tillbaka, så jag landar runt 3000 IE per dag nu. Men tycker det är konstigt att min klinik inte har nämnt något om detta utan fått till mig det på annat håll. Jag hoppas det kommer ge resultat.
    Idag ska jag köpa upp mig på vitaminer inför nästa försök! kan ju inte skada liksom! Har bara ätit en tablett kosttillskott kvinna innan.
  • waldesten16
    Ellencassandra skrev 2017-10-27 09:56:48 följande:
    Nää ingenting!
    Men menar du att jag måste öka dosen på de tabletter jag redan tar?
    Eftersom jag inte är en läkare vill jag inte säga till dig hur du ska göra.
    Men jag har fått till mig i olika sammanhang att den rekommenderade dosen inte är tillräcklig. Jag tar högre dos än det som är angivet på burkarna för D-vitamin.
    Min klinik har inte heller sagt något men min åsikt är tyvärr att min klinik inte är så openminded gällande ny forskning och dylikt. Men som sagt det är ingen läkare på kliniken som har rekommenderat mig att göra det.

Läser man studier från andra länder verkar de ha en annan åsikt om detta och rekommenderar deras patienter att äta högre dos med d-vitamin. Men det är en djungel detta, svårt ibland och veta vad man ska tro.
  • MollyB
    Ellencassandra skrev 2017-10-27 09:12:05 följande:

Kan man köpa det receptfritt elleer är det receptbelagd? Jag äter såna här multivitamin mineraler 2 tabletter om dan..

Det är receptfritt, finnas att köpa på de flesta hälsokostbutiker :)
  • MollyB
    waldesten16 skrev 2017-10-27 09:20:07 följande:

Jag har börjat öka min dos sedan en tid tillbaka, så jag landar runt 3000 IE per dag nu. Men tycker det är konstigt att min klinik inte har nämnt något om detta utan fått till mig det på annat håll. Jag hoppas det kommer ge resultat.

Jag har heller inte fått informationen från min klinik. Läst på ganska mycket själv och varit på seminarium, inte just för ivf, dock berördes ämnet. Ja hoppas verkligen att det kan ge resultat! Hur går allt för dig?
  • Milja
    hanna8911 skrev 2017-10-26 12:16:45 följande:

Idag fick jag en blödning på rd 13. Ska ta ett gravtest imorgon för säkerhets skull. Nya tag i december med det enda ägget vi fick till frysen!

Nej vad tråkigt :( beklagar! Hoppas det går vägen i december! Skulle haft testdag idag men visste ju redan att det var kört.

Jag är i valet och kvalet om vi ska göra ny ivf i december men är orolig att det ska krocka med julhelgerna och dessutom måste vi ta våra bespanngar för oförutsedda händelser och det vet jag inte om vi vågar kanske bättre att spara ihop och göra i slutet på våren nytt försök.

Funderar på om vi skulle våga testa lite på egenhand påvägen. Sannolikheten är liten, vi kämpade i fyra år med sonen innan vi fick hjälp och nu har jag ju dessutom en trasig äggledare där det kan sätta sig men undrar om vi ändå skulle våga chansa. Har ju rätt till tidigt VUL för att se om det sitter rätt och i så fall kanske de kan göra något åt det innan det hinner trasa sönder mig mer.. känns inte som att jag bara vill ge upp..
  • waldesten16
    MollyB skrev 2017-10-27 11:30:42 följande:
    Jag har heller inte fått informationen från min klinik. Läst på ganska mycket själv och varit på seminarium, inte just för ivf, dock berördes ämnet. Ja hoppas verkligen att det kan ge resultat! Hur går allt för dig?
    Jag tror generellt på alternativ medicin så jag kommer boosta mig själv med massa vitaminer under hela processen.

Jag har precis haft en blödning efter ett misslyckat försök med färsk återföring. Så nu väntar jag på att nästa mens ska komma. Kommer ha återföring i stimulerad cykel. Kommer även äta tabletter för att framkalla mensen. Jag vill bara att det ska vara dags nu, har lite svårt med väntan. den tär så mycket på psyket.

Vart är du i allt detta?
  • hanna8911
    Milja skrev 2017-10-27 11:47:57 följande:

Nej vad tråkigt :( beklagar! Hoppas det går vägen i december! Skulle haft testdag idag men visste ju redan att det var kört.

Jag är i valet och kvalet om vi ska göra ny ivf i december men är orolig att det ska krocka med julhelgerna och dessutom måste vi ta våra bespanngar för oförutsedda händelser och det vet jag inte om vi vågar kanske bättre att spara ihop och göra i slutet på våren nytt försök.

Funderar på om vi skulle våga testa lite på egenhand påvägen. Sannolikheten är liten, vi kämpade i fyra år med sonen innan vi fick hjälp och nu har jag ju dessutom en trasig äggledare där det kan sätta sig men undrar om vi ändå skulle våga chansa. Har ju rätt till tidigt VUL för att se om det sitter rätt och i så fall kanske de kan göra något åt det innan det hinner trasa sönder mig mer.. känns inte som att jag bara vill ge upp..

Ja julhelgerna kommer och då antar jag att kliniken har stängt. Usch vad svårt för er! Kostar ju så mycket då det är ju inget man bara slänger ut sådär! Förstår dig! Är det inte värt att testa då? Och sen ringa om de blir positivt så du får tidigt vul? Jag har en karta letrozole tabletter hemma som jag tänkte äta denna månad innan nästa försök bara för att känna att man gör något! Så frustrerande att bara vänta!
  • Mariana79
    Västerås skrev 2017-10-27 09:44:31 följande:

Blir kvar hos er kör igen ...

Började blöda på dag 39

Jag är hemskt ledsen för din skull :( stor kram till dig!
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017