• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • ijo
    Mjbo skrev 2017-09-02 10:50:01 följande:

Jag ska göra en fet imorgon... igår åkte jag på en riktig dyng förskyldning!! :( snorar och hostar och ont i halsen.. . Huuur tusan gör jag nu? Någon som vet om man får göra fet trots sjukdom? VILL INTE vänta en månad till :(

Jag tror inte det gör något :) Dom sätter nog tillbaka ändå! Lycka till imorgon <3 Hade ni 1 eller flera frysta?
  • ijo
    soofa skrev 2017-09-02 11:11:30 följande:

Här blev det ingen insättning. Inget av de 6 äggen har delat sig i så många celler att det var aktuellt att återinföra något. De ska avvakta och se till i morgon, har de utvecklat sig bättre då så fryser de in dem men om inte så kasserar de dem och så får vi börja om helt och hållet om två månader.

Dessutom var mina äggstockar fortfarande förstorade, så det hade inte blivit aktuellt med något återinförande ändå.

Sitter i bilen på väg hem och gråter nu. Åkt 3 timmar enkel resa hit och nu lika långt tillbaka.

Åh nej, blir så ledsen att läsa detta! Hoppas dom delat sig bättre imorgon <3
  • ijo
    Becccss skrev 2017-09-02 11:12:19 följande:

Nej nu är det nära! Det känns bra, testar då och då och plusset blir starkare och starkare :) köpte ett digitalt igår också som jag tänkte ta så småningom! Är dock väldigt orolig för att få missfall, och nu har jag inte känt av någon värk alls i magen på några dagar så blir lite orolig över att det ska ha stannat av eller så. Så mycket tankar.. Vi fick inga till frysen heller så det skulle göra att det känns lite extra tungt om det här inte går vägen. Hur mår du, känner du av något? :)

Åh vad kul!! :) Jag är också orolig hela tiden. Hemskt att gå på toa och vara livrädd för blod. Jag känner inte heller något. Önskar mig till och med lite illamående för att få känna något! Måste försöka hålla mig sysselsatt så dagarna går lite snabbare ;)
  • emz4
    Becccss skrev 2017-09-02 11:54:48 följande:

Hej! Bor också i Linköping :) vi har varit på ett första möte på RMC men dom ville vänta med behandling tills jag gjort en hjärnröntgen pga högt prolaktinvärde, så vi valde att göra privat på Sophiahemmet under tiden då vi ville komma igång :) har du tyckt att det fungerat bra här i Linköping? Håller tummarna för att äggen ser fina ut :)

Bor i Jönköping, men gör behandling i Linköping :). Ja vi har ju bara varit där på ett första samtal och ett ägguttag, resten sker här i Jönköping, men vi är nöjda :). Ja hoppas att något delar sig som de ska iaf.. denna väntan..
  • Nube
    ijo skrev 2017-09-02 13:37:07 följande:

Du är så duktig på att uppdatera listan Nube! :)

Tack snälla :)
  • soofa

Tack för omtanken! <3 Jag har lite, lite hopp kvar men försöker samtidigt hålla det nere för orkar inte bli besviken en gång till. 15 ägg likes, 6 befruktade och så blir det kanske inget med nåt av det. :( 

Men, är det så så är det bara att försöka skaka av sig det och ladda för försök nummer 2. 

Mjbo skrev 2017-09-02 11:25:04 följande:
    Åh nej!! :( fy! Jag lider med dig!! <3

Finns inget jag kan säga som kommer göra att det känns bättre, men jag vill iallafall säga att jag hoppas så för din skull att de ser bättre ut imorgon och ni får sätta in någon imorgon. Usch så tungt.. stor kram till dig <3
    Becccss skrev 2017-09-02 11:47:14 följande:
    Nej.. Åh, men hoppas verkligen att det ser bra ut imorgon <3
    Nube skrev 2017-09-02 12:37:45 följande:
    Vad tråkigt att läsa detta! Men det kan gå även om äggen delar sig lite långsammare men jag förstår din sorg. Det är så stora känslor inblandade att det är inte konstigt att efter all förväntan man blir ledsen. Men det finns fortfarande hopp!
    ijo skrev 2017-09-02 13:28:43 följande:
    Åh nej, blir så ledsen att läsa detta! Hoppas dom delat sig bättre imorgon <3
  • Matildas84
    soofa skrev 2017-09-02 11:11:30 följande:

Här blev det ingen insättning. Inget av de 6 äggen har delat sig i så många celler att det var aktuellt att återinföra något. De ska avvakta och se till i morgon, har de utvecklat sig bättre då så fryser de in dem men om inte så kasserar de dem och så får vi börja om helt och hållet om två månader.

Dessutom var mina äggstockar fortfarande förstorade, så det hade inte blivit aktuellt med något återinförande ändå.

Sitter i bilen på väg hem och gråter nu. Åkt 3 timmar enkel resa hit och nu lika långt tillbaka.

Hej, hoppar in här. Jag har också börjat med IVF nu i höst efter vad känns som en evighet av att inte ha blivit gravid och därefter en utdragen utredning. Väntan har varit så lång att vi nu kör privat IVF, trots att det sliter på ekonomin. För jag klarade inte av mer tid av väntan, hopp och förtvivlan. Var tvungen att göra allt jag kunde för att få börja försöka "på riktigt" (fått besked att IVF är vår enda chans).

Ville bara säga att det besked du fick idag går rakt in i hjärtat. När en som oss är inne i detta känns alla negativa besked, alla besvikelser, alla besked om "bara liiite mer väntan" som att hela världen rasar samman tycker iaf jag. Som du skriver kan det ju vara så att du får ett finare besked imorgon, och att det då känns på ett annat sätt. Jag hoppas verkligen verkligen det. Men vill skicka all värme och omtanke till dig utifrån det du fick höra idag när du kom dit med hopp. Du är inte ensam! Kanske kommer vi ut på andra sidan med det vi så innerligt önskar, även om vägen dit kan göra så fruktansvärt ont. Kram
  • soofa

Åh, tack för din omtanke! <3 Även om jag har vänner i omgivningen som lyssnar och försöker stötta, så tror jag bara att det är vi som går igenom det här som förstår vilken jävla berg- och dalbana det är. 

Är du igång med ditt första försök eller var i processen är du? Jag hoppas verkligen att det går vägen för oss alla här inne, förr eller senare. Då, kommer det som du säger vara värt allt man har gått igenom. 

Matildas84 skrev 2017-09-02 16:42:03 följande:
    Hej, hoppar in här. Jag har också börjat med IVF nu i höst efter vad känns som en evighet av att inte ha blivit gravid och därefter en utdragen utredning. Väntan har varit så lång att vi nu kör privat IVF, trots att det sliter på ekonomin. För jag klarade inte av mer tid av väntan, hopp och förtvivlan. Var tvungen att göra allt jag kunde för att få börja försöka "på riktigt" (fått besked att IVF är vår enda chans).

Ville bara säga att det besked du fick idag går rakt in i hjärtat. När en som oss är inne i detta känns alla negativa besked, alla besvikelser, alla besked om "bara liiite mer väntan" som att hela världen rasar samman tycker iaf jag. Som du skriver kan det ju vara så att du får ett finare besked imorgon, och att det då känns på ett annat sätt. Jag hoppas verkligen verkligen det. Men vill skicka all värme och omtanke till dig utifrån det du fick höra idag när du kom dit med hopp. Du är inte ensam! Kanske kommer vi ut på andra sidan med det vi så innerligt önskar, även om vägen dit kan göra så fruktansvärt ont. Kram
  • Matildas84

Tack! Ja verkligen, hoppas detta blir en riktig plustråd :) Jag är igång med första försöket.

Så svårt hur man ska förhålla sig i varje steg.

Å ena sidan vill man våga känna sig positiv och tänka att "tänk att det kanske går nu". Å andra sidan är det som man behöver stålsätta sig för att orka och därför inte tro för mycket. Men risken med det är att man blir än mer ledsen etc.

En del vänner är superfina och hjälpsamma. Förstår ju att det är svårt att veta vad man ska säga som vän. Men en del kommentarer/ frågor etc som vi fått när vi berättat är obegripliga för mig hur man kan slänga ur sig. Får fokusera på de som känns bra att prata med. Och hänga på FM :)

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017