• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • Ess
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 18:07:13 följande:
    Ja precis. Vill absolut inte att hon ska sova dåligt heller eller vara ledsen eller nåt sånt men jag måste också tänka på mig själv - jag funkar inte som normalt nu när jag inte sover bra alls. 
    Säng till mig i gästrummet skulle vara så perfekt men jag vet inte hur jag ska lyckas övertala honom. 
    Det är väl inget man behöver övertala honom om. Sluta dalta honom och ge honom två val, antingen sover du i gästrummet eller sover han i hennes säng.
  • Fånga dagen

Du har berättat att det är av omsorg om barnet du inte vill ha henne i samma säng, eftersom du kan sparkas i sömnen, och är rädd för att sparka henne.

Du skulle föredra en egen säng i gästrummet, men vet inte hur du ska övertala mannen till det. Är det han som bestämmer? Skulle han bli väckt av sparkar några nätter, kanske du får en säng i gästrummet.

• Fånga dagen
    Ess skrev 2017-09-06 18:26:14 följande:
    Det är väl inget man behöver övertala honom om. Sluta dalta honom och ge honom två val, antingen sover du i gästrummet eller sover han i hennes säng.
    Ja, svårare än så behöver det väl inte vara,
  • fluu

Barnets trygghet går före dig, sorry.... Här sover vår dotter också i vår säng varje natt. Jag har svårt att sova då och sover således på soffan stora delar av nätterna. För vårt barns trygghet går före min bekvämlighet. Faktiskt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Ess
    fluu skrev 2017-09-06 20:02:11 följande:

Barnets trygghet går före dig, sorry.... Här sover vår dotter också i vår säng varje natt. Jag har svårt att sova då och sover således på soffan stora delar av nätterna. För vårt barns trygghet går före min bekvämlighet. Faktiskt.

Varför ska ts tvunget ligga kvar i sängen, speciellt med tanke på att det inte är hennes barn och hon inte har några skyldigheter att ge kroppslig trygghet som man har när man är förälder?

• fluu
    Ess skrev 2017-09-06 20:20:04 följande:
    Varför ska ts tvunget ligga kvar i sängen, speciellt med tanke på att det inte är hennes barn och hon inte har några skyldigheter att ge kroppslig trygghet som man har när man är förälder?

Var har jag sagt att hon måste ligga kvar?
  • Ess
    fluu skrev 2017-09-06 20:22:26 följande:
    Var har jag sagt att hon måste ligga kvar?
    På vilket vis var då ditt svar relevant att du som förälder offrar din sömn för ditt barn, och att barnets trygghet går före ts sömn?

Inget behöver varken gå före eller utesluta det andra. Men mannen är en jättebebis som inte vill sova utan ts och nekar henne att köpa en säng till gästrummet så att hon kan sova där. 
  • Anonym (.)
    fluu skrev 2017-09-06 20:02:11 följande:

Men om man inte sover bra på soffan heller och har plats och råd till en extra säng, är det inte bättre att skaffa en sådan då?
  • janeways
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 18:07:13 följande:

Ja precis. Vill absolut inte att hon ska sova dåligt heller eller vara ledsen eller nåt sånt men jag måste också tänka på mig själv - jag funkar inte som normalt nu när jag inte sover bra alls. 

Säng till mig i gästrummet skulle vara så perfekt men jag vet inte hur jag ska lyckas övertala honom. 

Sluta låta honom köra över dig! Det är ju uppenbart inte han som far illa i situationen, så du får väl tänka att din hälsa går före hans känslor i det här fallet.

Ditt resonemang är logiskt, du ha gett honom förslag på lösningar!

Ta saken i egna händer och skaffa en extrasäng, börja sov där och se om han kommer på andra tankar och inser allvaret!
  • EnAnonumius
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 15:37:43 följande:
    Hej alla och tack för era svar. 

Först vill jag säga att jag älskar hans barn lika mycket som mina egna och vi trivs jättebra ihop. Det att skaffa större säng till hennes rum så att min man kan sova där med henne låter som en perfekt lösning för mig och jag har föreslagit det flera gånger, har även tänkt på att köpa en liten säng till mig att ha i gästrummet så att jag kan sova där men min man vill absolut inte det och tycker bara att jag ska sova i sängen med dom.
    Jag skrev inte med i inlägget varför jag inte kan sova med hans dotter i sängen. 
    Anledningen till varför jag inte kan sova med barn i sängen är för att jag rör mig väldigt mycket och får mycket mardrömmar så jag kan sparka till lite ibland och vill absolut inte råka sparka hans dotter i sömnen, jag är så medveten om att det skulle kunna hända och är så rädd för det så jag kan inte sova när jag vet att hon är i sängen. 
    Använd det som argument. Dina mardrömmar alltså skall du använda som argument.
    För som sagt, din man måste ju respektera dig också, och minska risken för att av misstag sparka till ett barn som sover i samma säng så att du inte vågar sova när dottern sover i er säng, tycker jag är fullt godtagbara skäl för att antingen han flyttar i till dottern på nätterna eller att du får en bekväm säng i gästrummet.
    För du har ju samma rätt att få fullgoda sömn som hans dotter och han själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.