• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • Brumma
    curalandeodaltande skrev 2017-09-06 21:43:23 följande:

Vi sov alltid i våra egna sängar med vi var små samma med sambon och hennes systrar ,min sambos syster kör ju nån sån där dalta med barnen och låt dom sova i deras säng, båda hennes barn har mardrömmar och kissar på sig på nätterna. Mina och sambos barn är trygga individer som vet att det inte är farligt att sova själv 

Att man går med på det där spär bara på barns rädslor om att det är farligt att sova själv ,skapar mardrömmar barn som kissar på sig och annat nervöst beteende som är skapats av totalt rabiata curlande vuxna 

Jupp. För alla barn är lika och här samma behov...

Suck....
  • fluu
    Ess skrev 2017-09-06 20:58:17 följande:
    På vilket vis var då ditt svar relevant att du som förälder offrar din sömn för ditt barn, och att barnets trygghet går före ts sömn?

Inget behöver varken gå före eller utesluta det andra. Men mannen är en jättebebis som inte vill sova utan ts och nekar henne att köpa en säng till gästrummet så att hon kan sova där. 
    Jag tar ansvar för mitt barns trygghet. Och helst också för min sömn genom att möta dotterns behov samtidigt som jag får min sömn. Det finns ju tusen olika lösningar liksom. Så barnet går först, men ts bestämmer över sig själv.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Anonym (.) skrev 2017-09-06 21:03:16 följande:

Men om man inte sover bra på soffan heller och har plats och råd till en extra säng, är det inte bättre att skaffa en sådan då?
    Då får man väl för fasen komma på en annan lösning istället för att bara se problem. Nu vet jag inte var jag skrivit att man inte kan skaffa en säng till? Det är klart att man kan.
    Annars kan man ju testa andra metoder också, du kan testa att sova på madrass på golvet, ni kan prova att lägga barnet in mot en vägg och sedan föräldern som sover bra med barnet och sedan föräldern som sover sämre, du kan se om barnet är okej med att sova nere i fotändan, om barnet är okej med att sova på madrass osv, osv...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Anonym)
    curalandeodaltande skrev 2017-09-06 21:29:04 följande:

Detta är den nya typen av uppfostran barn ska få styra dom vuxnas liv ,och säger man ifrån blir man anklagad för att skada barnets trygghet, vilket självfallet är totalt bs.  Alla som har nån form av grundläggande kunskaper inom barnpsykologi vet att sånt här bara spär på barnens rädslor och gör dom osäkrare i stort 

Här sover barnen i sin säng jag och sambo i våran, hundarna sover i deras ,katten ja du vem vet vart han sover .Man ska lära barn att det inte är farlig att sova i sin egen säng det gör barnen tryggare i stort

Säg ifrån på skarpen, sängen är din och din sambos barn hundar föräldrar kackerlackor elefanter hästar och chupacabras kan sova i SINA sängar

Det är halvt en bebis vi pratar om. Ett blöjbarn på 2,5 år. Det handlar ju inte om att det lilla barnet styr och ställer i vuxnas liv utan om dess välmående. Kanske är den lilla mörkrädd. Förstår dock ts till 100% att hon är rädd att sparka barnet och tycker hon verkar vara en fin styvmamma till den lilla flickan. Förstår också att pappan inte vill vägra sin 2,5 åring att sova i deras rum. (Hade inte jag heller gjort med en sån liten). Konstigt är dock att han inte löser problemet när ts kommit med bra förslag på lösningen.
  • Anonym (.)
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 22:31:24 följande:
    Som vanligt skrattade han åt mig och tyckte jag var löjlig och respektlös

Är detta verkligen en man du vill leva med? Det här inlägget fick mig att känna att detta nog kan vara en av de många familjelivstrådar där problemen visar sig gå väldigt mycket djupare än vad det först verkar som - där det inte är en enskild konflikt som är grejen, utan en total brist på respekt och riktig kärlek. Och det är verkligen inte du som är den respektlösa här!
  • Anonym (babs)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-07 03:09:35 följande:
    Det är halvt en bebis vi pratar om. Ett blöjbarn på 2,5 år. Det handlar ju inte om att det lilla barnet styr och ställer i vuxnas liv utan om dess välmående. Kanske är den lilla mörkrädd. Förstår dock ts till 100% att hon är rädd att sparka barnet och tycker hon verkar vara en fin styvmamma till den lilla flickan. Förstår också att pappan inte vill vägra sin 2,5 åring att sova i deras rum. (Hade inte jag heller gjort med en sån liten). Konstigt är dock att han inte löser problemet när ts kommit med bra förslag på lösningen.
    Halvbebis? Blöjor på en 2½-åring?
  • Anonym (babs)
    janeways skrev 2017-09-06 15:15:35 följande:
    Du tycker på fullaste allvar att TS ska separera? Ironi? Självklart finns det en enklare lösning i form av en bredare säng i ungens rum.

Målet lär ju vara att ungen ska vara trygg att sova i sin egen säng och att B-mamman ska få nattro.
    Annars hade jag inte skrivit det.
    Inte ironi alltså, hur läser du in ironi i mitt inlägg?

Ts skulle på både natt- och dagsro utan en gubbe med en gnällig småunge.
    En tjej dessutom... lycka till.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 22:31:24 följande:

Nu har vi pratat om det och såklart slutade det med ett bråk. Som vanligt skrattade han åt mig och tyckte jag var löjlig och respektlös men jag ska iallafall köpa en säng imorgon och då kan jag också sova skönt & alla är glada och lyckliga. 

Tack igen <3

En man med det beteendet ska man akta sig för!!!

Man förlöjligar inte den person man älskar. Om han hade älskat dig så hade han tagit ditt sömnproblem på allvar och hjälpt till att hitta en lösning.

Rädda dig själv och dina bar från honom så fort det bara går!
  • BioBonus
    Ess skrev 2017-09-06 18:26:14 följande:
    Det är väl inget man behöver övertala honom om. Sluta dalta honom och ge honom två val, antingen sover du i gästrummet eller sover han i hennes säng.

Ungefär så :)

Vilket stolpskott till man du har TS.

• Anonym (Nattro för alla.)

Barnet är bara 2,5 år, och du skriver "min man", så jag utgår från att ni är gifta. Du skriver att du älskar barnet lika mycket som dina egna, och att ni har en fin relation, vilket ju är jättebra. Men hur väl kände du mannen innan ni började leva ihop, och gifte er? Jag undrar med tanke på att flickan är så liten..

Är han respektlös mot dig även i andra sammanhang? Han har sin dotter på heltid. Innebär det att mamman inte finns med i bilden?

Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.