• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • jrockyracoon
    heltsanslöst skrev 2017-09-14 13:35:34 följande:

Barn ska sova i sina sängar, att bekräfta deras otrygghet gör dom mer rädda och osäkra 

Grundläggande om man läst psykologi på högskola 

Jag tror dig inte, om du menar småbarn som t.ex. 2 åringar. Kom med någon referens till relevant forskning.

Läs inlägg #93.

Det finns ingen som helst logik i att barn blir tryggare av att sova själv när de är små. Barn är inte som vuxna, de behöver vuxna för att känna trygghet och för att förstå omvärlden.

När barnet är moget för det är det troligtvis inte skadligt för barnet att sova ensam. Små barn mår definitivt dåligt av att sova ensamma, enligt den forskning jag har tittat på.

Däremot tänker jag att det är en väldigt bekväm teori du framför för föräldrarna. Som vuxen kan man tänka att man faktiskt har rätt till att sova fredat utan barnen, att barnen mår bra av det och att det är toppen att sätta gränser el. liknande. Men i själva verket är barn i en utsatt situation eftersom de är beroende av vuxna i sitt behov av att känna trygghet i tillvaron. De vuxna känner sig trygga utan barnen. Barnen (särskilt de små) känner sig inte trygga utan de vuxna eftersom de saknar förmågor som vuxna tar som självklara. Tidsbegrepp, rumslig förmåga, känsloreglering, förmåga till reflektion, etc. Dessa begränsningar gör t.ex. att ett barn kanske inte ens förstår att föräldern någonsin kommer komma tillbaka till rummet eller att de inte vet om det har gått en timme eller 7 timmar. Därtill har även lite större barn svårt att uttrycka dessa känslor och på så sätt bearbeta dem, som vuxna (de flesta) kan. 

Trygga, sunda barn visar dock (som tur är) sin frustration genom att skrika i dessa situationer och därmed får de (förhoppningsvis) snart den trygghet de behöver och kräver (Trygga barn kräver omvårdnad, för att de är vana vid att få den. De kan t.ex. därför uppfattas som krävande av föräldrar och dagispersonal). Men har barnet utsatts tillräckligt för dessa situationer kan det anta vissa andra strategier än att skrika för att kunna stå ut. Vissa barn slutar demonstrera sina inre behov för att de har lärt sig (av de vuxna) att det inte är någon idé att vara ledsen/skrika, etc. Så i barnets inre råder kaos och oro, men det visar inte det utåt. Föräldrarna kanske skryter över hur välfungerande deras barn är som inte alls visar någon ledsnad och som utan problem sover i sin säng. Men i själva verket kanske barnet har lärt sig att stänga av alla känslor och inte vara lyhörd för dess egna inre behov. När barnen växer upp minns de inte mycket av sin barndom, men om man frågar säger de att de var trygga och att de minsann inte har tagit skada av att ha blivit lämnade ensamma.

Råd som att små barn mår bra av att sova ensamma, är därför väldigt farliga . Det är lätt att föreställa sig vad det kan åstadkomma för skador hos barn med föräldrar som tar dessa tankar på allvar.

Supernanny-tips om hur man kan få ett barn att sova utan föräldern, kan vara väldigt effektiva. Samtidigt riskerar de att kväsa barnets egna behov i förmån för den vuxnes. När ett litet barns behov står mot den vuxnes behöver alltid barnets behov gå först. Detta är grundläggande för de föräldrar som önskar ge sina barn en trygg uppväxt. Det gör det samtidigt väldigt tufft att uppfostra små barn - men det handlar om en relativ kort tid av barnens liv när de är extra känsliga och behöver ta särskilt stor del av förälderns kärlek och trygghet. Klarar man inte det ska man inte bli förälder.
  • jrockyracoon
    Anonym (En annan styvmor) skrev 2017-09-14 12:22:31 följande:

När jag flyttade ihop med min sambo var hans tjejer 2 och 5 år. Båda sov i eget rum, men efter ett halvår var vi plötsligt 4 i vår säng. Jag vägrade sova med tjejerna. Jag kände mig inte alls bekväm med det och sov inte alls de veckor barnen var hos oss.

Efter ett par månader fick jag nog och bad pappan sova i barnens rum tills de sov hela nätter igen.

Nu har vi fått ett gemensamt och då jag ammar nattetid är det enklare att ha babyn i sängen. Nu tycker sambon plötsligt att det är för trångt med 2 vuxna och en baby. Förut tyckte han att det var mysigt att vi alla 4 delade.

Så du vägrade att sova med din sambos barn? Det skulle vara intressant att få veta varför. Det lät ju annars som ett mycket bra tillfälle för dig att kunna skapa en djupare band med dem två - och låta de båda tanka energi ur er samvaro!

När du skriver vägrar, så låter du faktiskt som ett litet barn själv. Det känns lite barnsligt att vägra, men du gjorde det kanske på goda grunder. T.ex. som TS att du riskerade att skada något av barnen el. liknande. 

Sen undrar jag hur du kan kräva av din sambo att han ska ställa upp på något som du själv "vägrade". Det var inte dina biologiska barn du "vägrade" sova med, men det var ändå två barn som säkert var i stort behov av dig som vuxen och din man. Jag ser inte en stor skillnad mellan deras behov då och ditt barns nu förutom att en baby förstås kräver ännu mer trygghet än en 2-åring och 5-åring.

I vilket fall så tror jag att du och din man behöver föra en öppen diskussion om lösningar med barnet/barnens behov i centrum .
  • Anonym (Mona)
    jrockyracoon skrev 2017-09-14 20:43:33 följande:

Så du vägrade att sova med din sambos barn? Det skulle vara intressant att få veta varför. Det lät ju annars som ett mycket bra tillfälle för dig att kunna skapa en djupare band med dem två - och låta de båda tanka energi ur er samvaro!

När du skriver vägrar, så låter du faktiskt som ett litet barn själv. Det känns lite barnsligt att vägra, men du gjorde det kanske på goda grunder. T.ex. som TS att du riskerade att skada något av barnen el. liknande. 

Sen undrar jag hur du kan kräva av din sambo att han ska ställa upp på något som du själv "vägrade". Det var inte dina biologiska barn du "vägrade" sova med, men det var ändå två barn som säkert var i stort behov av dig som vuxen och din man. Jag ser inte en stor skillnad mellan deras behov då och ditt barns nu förutom att en baby förstås kräver ännu mer trygghet än en 2-åring och 5-åring.

I vilket fall så tror jag att du och din man behöver föra en öppen diskussion om lösningar med barnet/barnens behov i centrum .

Men lägg ner. Varför skulle man vilja sova med nån annans barn om man blir väckt och inte kan sova?! Det där hör till att vara förälder och hon var inte förälder då. Hur de sen löser problemet med barn som vill till förälder på natten och dess sambo som har rätt till sin nattsömn är en annan fråga. Barnen kommer inte upp i deras säng för att tanka trygghet och närhet av henne, de behöver sin förälder, hon har inte med den saken att göra. Hade hon ändå tyckt det var gulligt och fint så hade allt varit bra men i den stund ens sömn störs så sliter det på relationen till barnen. Det går inte att jämför med egna barn. Pappan beter sig däremot konstigt så han har kanske ett horn i sidan sen de två första inte fick sova i sängen. Det behöver dom komma tillrätta med för han kan inte straffa henne för att hon inte ville sova med hans barn, och än mindre genom att förvägra bebisen att sova med sin mamma. Om det nu handlar om det från hans sida, det behöver de reda ut.
  • Ess
    Anonym (Mona) skrev 2017-09-15 06:22:48 följande:
    Men lägg ner. Varför skulle man vilja sova med nån annans barn om man blir väckt och inte kan sova?! Det där hör till att vara förälder och hon var inte förälder då. Hur de sen löser problemet med barn som vill till förälder på natten och dess sambo som har rätt till sin nattsömn är en annan fråga. Barnen kommer inte upp i deras säng för att tanka trygghet och närhet av henne, de behöver sin förälder, hon har inte med den saken att göra. Hade hon ändå tyckt det var gulligt och fint så hade allt varit bra men i den stund ens sömn störs så sliter det på relationen till barnen. Det går inte att jämför med egna barn. Pappan beter sig däremot konstigt så han har kanske ett horn i sidan sen de två första inte fick sova i sängen. Det behöver dom komma tillrätta med för han kan inte straffa henne för att hon inte ville sova med hans barn, och än mindre genom att förvägra bebisen att sova med sin mamma. Om det nu handlar om det från hans sida, det behöver de reda ut.
  • Anonym (Liv)
    heltsanslöst skrev 2017-09-14 13:35:34 följande:

Barn ska sova i sina sängar, att bekräfta deras otrygghet gör dom mer rädda och osäkra 

Grundläggande om man läst psykologi på högskola 

Vaaa?
  • jrockyracoon
    Anonym (Mona) skrev 2017-09-15 06:22:48 följande:
    Lägg ner själv! (Vad är det för löjlig härskarteknik att försöka sätta sig över andras inlägg i debatten??)

Ja, man kan välja två olika strategier.

1. Man utgår i sina beslut från barnens bästa. De som är hjälplösa och beroende av de vuxna (oavsett om de är föräldrar eller inte). 

2. Man håller på den biologiska ordningen, eller egentligen man fokuserar på sig själv och ens eget mående, för det är ju inte ens egna barn iaf.

Möjligen kan man hitta ett mellanting av ovanstående med.

När det gäller barnens bästa är det självklart att pappan i denna situation ska ge trygghet till sina barn. Barnets trygghetsbehov ska alltid gå före partnerns. Om relationen är sådan att plastmamman också kan bidra med trygghet så tycker jag att hon ska göra det. En utgångspunkt för styvmamman tycker jag kunde vara att hon inte ska ta över den riktiga mammans roll, men däremot gärna bidra och närma sig barnet på barnets villkor. En styvmamma är förstås en viktig vuxen i barnets liv, och det är inte omöjligt att hon kan bli lika viktig eller viktigare än den biologiska mamman. Barn mår bra av att ha goda och nära relationer till alla vuxna i dess närhet. 

Alternativet är då att styvmamman sätter klara skillnader i sin omsorg mot styvdottern och sina egna barn. Menar du att det är okej att hon behandlar en 2-åring i familjen med mindre omsorg och ett annat barn med mer, bara för att de har olika biologiska föräldrar? 

Det där hör till att vara förälder och hon var inte förälder då. 
    Så du tycker inte att en styvmamma ska försöka skapa goda relationer med sin styvdotter, eftersom styvmamman inte är förälder? Så om man inte är förälder kan man svära sig fri från allt ansvar för andra barn än sitt eget? Är du den typen av person som om du ser ett gråtande barn på gatan, skyndar förbi utan att hjälpa?

Juridiskt har hon ingen skyldighet att visa omsorg - men moraliskt tycker jag att alla vuxna har ett ansvar för att t.ex. hjälpa och stötta barn i deras närhet.

Hade hon ändå tyckt det var gulligt och fint så hade allt varit bra men i den stund ens sömn störs så sliter det på relationen till barnen
    Aha, så du påstår att om hon överlämnar allt ansvar till den biologiska föräldern så kommer hon komma mycket närmare sin styvdotter. En bekväm teori, att följa sin egen bekvämlighet i alla situationer, leder till bäst resultat. Visserligen kan det finnas situationer där styvmamman behöver retirera och kanske sova i ett annat rum. Men med små barn som bara förstår ett språk: "fysisk närhet" ser jag det som jag skrev: En god chans att förbättra relationen till sitt styvbarn.
  • sextiotalist
    jrockyracoon skrev 2017-09-14 20:28:51 följande:
    Jag tror dig inte, om du menar småbarn som t.ex. 2 åringar. Kom med någon referens till relevant forskning.

Läs inlägg #93.

Det finns ingen som helst logik i att barn blir tryggare av att sova själv när de är små. Barn är inte som vuxna, de behöver vuxna för att känna trygghet och för att förstå omvärlden.

När barnet är moget för det är det troligtvis inte skadligt för barnet att sova ensam. Små barn mår definitivt dåligt av att sova ensamma, enligt den forskning jag har tittat på.

Däremot tänker jag att det är en väldigt bekväm teori du framför för föräldrarna. Som vuxen kan man tänka att man faktiskt har rätt till att sova fredat utan barnen, att barnen mår bra av det och att det är toppen att sätta gränser el. liknande. Men i själva verket är barn i en utsatt situation eftersom de är beroende av vuxna i sitt behov av att känna trygghet i tillvaron. De vuxna känner sig trygga utan barnen. Barnen (särskilt de små) känner sig inte trygga utan de vuxna eftersom de saknar förmågor som vuxna tar som självklara. Tidsbegrepp, rumslig förmåga, känsloreglering, förmåga till reflektion, etc. Dessa begränsningar gör t.ex. att ett barn kanske inte ens förstår att föräldern någonsin kommer komma tillbaka till rummet eller att de inte vet om det har gått en timme eller 7 timmar. Därtill har även lite större barn svårt att uttrycka dessa känslor och på så sätt bearbeta dem, som vuxna (de flesta) kan. 

Trygga, sunda barn visar dock (som tur är) sin frustration genom att skrika i dessa situationer och därmed får de (förhoppningsvis) snart den trygghet de behöver och kräver (Trygga barn kräver omvårdnad, för att de är vana vid att få den. De kan t.ex. därför uppfattas som krävande av föräldrar och dagispersonal). Men har barnet utsatts tillräckligt för dessa situationer kan det anta vissa andra strategier än att skrika för att kunna stå ut. Vissa barn slutar demonstrera sina inre behov för att de har lärt sig (av de vuxna) att det inte är någon idé att vara ledsen/skrika, etc. Så i barnets inre råder kaos och oro, men det visar inte det utåt. Föräldrarna kanske skryter över hur välfungerande deras barn är som inte alls visar någon ledsnad och som utan problem sover i sin säng. Men i själva verket kanske barnet har lärt sig att stänga av alla känslor och inte vara lyhörd för dess egna inre behov. När barnen växer upp minns de inte mycket av sin barndom, men om man frågar säger de att de var trygga och att de minsann inte har tagit skada av att ha blivit lämnade ensamma.

Råd som att små barn mår bra av att sova ensamma, är därför väldigt farliga . Det är lätt att föreställa sig vad det kan åstadkomma för skador hos barn med föräldrar som tar dessa tankar på allvar.

Supernanny-tips om hur man kan få ett barn att sova utan föräldern, kan vara väldigt effektiva. Samtidigt riskerar de att kväsa barnets egna behov i förmån för den vuxnes. När ett litet barns behov står mot den vuxnes behöver alltid barnets behov gå först. Detta är grundläggande för de föräldrar som önskar ge sina barn en trygg uppväxt. Det gör det samtidigt väldigt tufft att uppfostra små barn - men det handlar om en relativ kort tid av barnens liv när de är extra känsliga och behöver ta särskilt stor del av förälderns kärlek och trygghet. Klarar man inte det ska man inte bli förälder.
    Eftersom jag har väldigt svårt att sova med andra tätt inpå mig, så hade jag inte fixat det med andra barn än mitt eget (nej, jag vill inte sova tätt med sambon heller, vi sover faktiskt i olika rum i vardagen). Men det är en väldigt stor skillnad att sova med en som man har varit med om från dag ett, än två rätt främmande personer (det tar rätt lång tid innan man börjar bli bekväm).
    Sonen är nog den enda jag kunnat samsova med och det gjorde han väldigt länge
    Nu var sambons barn så stora att de inte sov hos sina föräldrar när jag träffade min sambo, så för oss var det ett icke-problem.

Och så en sak till
    Mina syskon var nattspringande barn, de kom ofta över till mina föräldrars säng, jag gjorde det aldrig. Så alla barn har inte behovet av att sova tillsammans med en vuxen. Jag har bekanta som varit besvikna över att deras barn inte velat samsova, men självklart respekterat detta.

Men jag håller med dig fullständigt, man kan inte ställa högre krav på barnet än en vuxen, så om en vuxen inte kan sova själv, då måste de acceptera att även barnet vill det.

I ts fall, så respekterade hon att barnet vill sova med pappan och kunde mycket väl sova själv, men pappan accepterade det inte.

• Anonym (En annan styvmor)
    Anonym (öh) skrev 2017-09-14 14:39:17 följande:

Det är kanske en principsak för honom? Han fick inte sova med sina barn för dig, nu vill han inte sova med sitt barn som han har med dig. 

3 och 6 år är inte så jävla stort som du verkar tycka. Det kommer du att upptäcka när din bebis blivit 3 år.

Var skrev jag att han inte fick sova med sina barn?

När min nattsömn blivit störd varannan vecka i ett par månader flyttade JAG till soffan, sambon fortsatte sova med tjejerna i vår säng.

När det sedan började hända olyckor var och varannan natt fick sambon sova i tjejernas rum för att min madrass inte skulle bli förstörd.
  • Anonym (öh)
    sextiotalist skrev 2017-09-15 13:33:34 följande:
    Eftersom jag har väldigt svårt att sova med andra tätt inpå mig, så hade jag inte fixat det med andra barn än mitt eget (nej, jag vill inte sova tätt med sambon heller, vi sover faktiskt i olika rum i vardagen). Men det är en väldigt stor skillnad att sova med en som man har varit med om från dag ett, än två rätt främmande personer (det tar rätt lång tid innan man börjar bli bekväm).
    Sonen är nog den enda jag kunnat samsova med och det gjorde han väldigt länge
    Nu var sambons barn så stora att de inte sov hos sina föräldrar när jag träffade min sambo, så för oss var det ett icke-problem.

Och så en sak till
    Mina syskon var nattspringande barn, de kom ofta över till mina föräldrars säng, jag gjorde det aldrig. Så alla barn har inte behovet av att sova tillsammans med en vuxen. Jag har bekanta som varit besvikna över att deras barn inte velat samsova, men självklart respekterat detta.

Men jag håller med dig fullständigt, man kan inte ställa högre krav på barnet än en vuxen, så om en vuxen inte kan sova själv, då måste de acceptera att även barnet vill det.

I ts fall, så respekterade hon att barnet vill sova med pappan och kunde mycket väl sova själv, men pappan accepterade det inte.
    Han tycks ha lärt sig nu i alla fall. Som man sår får man i vissa fall skörda.
  • Anonym (En annan styvmor)
    jrockyracoon skrev 2017-09-14 20:43:33 följande:

Varför jag vägrade? För att vår säng var 160cm bred, det ger 40 cm per person om man ligger stilla. Vilket ett barn inte gör.

Min sömn blev störd varannan vecka, hellre sov jag på soffan då. Främst för att inte vara så trött att jag inte orkade ta hand om barnen på dagarna, och för att mitt jobb krävde koncentration.

Skillnaden mellan barnen är att jag inte ammade hans barn.

De har en mamma och en pappa, och innan jag kom in i bilden sov de inte med mig. Så varför skulle de plötsligt få ett enormt behov av att ännu en vuxen ska tränga sig in mellan dem i sängen? Då ser ser jag nog soffan som ett bättre alternativ. Jag tvingade ju inte bort barnen utan lät dem stanna i min säng.

Först ett par månader senare fick pappan sova i deras rum istället, precis som jag kommer att få göra med mitt barn när hen blir tillräckligt gammal.
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.