• Anonym (Styvmor)

Min mans dotter vill sova i våran säng.

Hej. 

Jag har en styvdotter som är 2,5 år gammal och hon brukar vakna vid 3 tiden på natten och vilja sova i min & min mans säng... problemet är att jag klarar inte av det. Mina egna barn fick aldrig sova i min säng och jag vill absolut inte att hans barn ska få göra det heller. 

Han tycker det är ett väldigt känsligt ämne att prata om och ignorerar mig bara medan jag har sovit på soffan nu dom senaste veckorna eftersom hon alltid kommer till våran säng. 

Vet inte vad jag ska göra men jag vet att jag kan inte fortsätta sova på soffan... 
    Hjälp!

• Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (babs) skrev 2017-09-07 05:29:59 följande:
    Halvbebis? Blöjor på en 2½-åring?
    Jajamän. Finns många 2,5 åringar som fortfarande använder nattblöja. Oavsett - barnet har inte ens hunnit fylla 3 år. Tiden för att helt och hållet sova i eget rum kommer snart nog men som det är nu verkar barnet ha behov av närhet om natten. Inget konstigt med det.
  • Anonym (Majken)

Min lille son blir snart 3 år. Han är periodare med att vilja ligga i sängen hos oss på natten. En liten grabb som ligger allt annat än stilla på nätterna vilket stör sömnen rejält för speciellt pappan. I början var han väldigt anti och sur och envisades med att lägga tillbaka honom vilket innebar gråt och ännu mer störd nattro. Jag misstänker att detta med att sova hos oss är under vissa känsliga perioder och låter honom få ligga kvar. Sen kan jag erbjuda honom att du kan få komma och ligga hos oss senare inatt och det slår faktiskt aldrig fel att just de nätterna sover han hela natten i sin säng. Erbjudandet blir en trygghet med.

Sen tycker jag att just småbarnsåren är sån kort tid så varför lägga sån energi på ett ickeproblem egentligen? Trygga barnen när det behövs, det betalar sig på sikt

• Anonym (Gah)
    Anonym (Styvmor) skrev 2017-09-06 22:31:24 följande:

Nu har vi pratat om det och såklart slutade det med ett bråk. Som vanligt skrattade han åt mig och tyckte jag var löjlig och respektlös men jag ska iallafall köpa en säng imorgon och då kan jag också sova skönt & alla är glada och lyckliga. 

Tack igen <3

Jäkla tönt till sambo kan jag tycka. Det du annars kan Göra är att väcka honom hela tiden på nätterna får inte du sova får inte han sova.

Han tolkar det med andra ord som att du inte tycker om hans barn om du inte vill sova med henne trots att du inte sovit med dina biologiska heller.
  • Anonym (----)

Han vill absolut inte att du skall sova någon annanstans än i sängen - men det gör du ju nu?? Du sover väl på soffan? Då blir det ingen skillnad för honom om du istället får sova i en annan säng. Bra att du beslutat dig för att ta saken i egna händer. Han har ingen aning om hur mycket skada det gör dig att inte få sova ordentligt. Riktigt respektlöst av honom att skratta åt dig och inte ta detta på allvar.
    Varför vill han inte att du sover någon annanstans? Är han orolig att det är onormalt? Rädd att du är på väg att lämna honom? Är det därför han försöker trycka ner dig och förminska dina känslor och behov?

Som sagt... väck gärna honom var 20e minut några nätter så får han se hur bra han mår sedan.

• janeways
    Anonym (Majken) skrev 2017-09-07 09:44:50 följande:

Min lille son blir snart 3 år. Han är periodare med att vilja ligga i sängen hos oss på natten. En liten grabb som ligger allt annat än stilla på nätterna vilket stör sömnen rejält för speciellt pappan. I början var han väldigt anti och sur och envisades med att lägga tillbaka honom vilket innebar gråt och ännu mer störd nattro. Jag misstänker att detta med att sova hos oss är under vissa känsliga perioder och låter honom få ligga kvar. Sen kan jag erbjuda honom att du kan få komma och ligga hos oss senare inatt och det slår faktiskt aldrig fel att just de nätterna sover han hela natten i sin säng. Erbjudandet blir en trygghet med.

Sen tycker jag att just småbarnsåren är sån kort tid så varför lägga sån energi på ett ickeproblem egentligen? Trygga barnen när det behövs, det betalar sig på sikt

Så bra att det fungerar för dig! Men att kalla TS situation för ett "ickeproblem" är respektlöst. För TS är situationen ett problem, och handlar om att hon är rädd för att sova med barnet som hon tidigare förklarat. 

TS behöver kunna få sin nattsömn för att fungera och må bra i vardagen. Att din son kan sova i din säng hjälper inte hennes situation. 
  • janeways
    Anonym (babs) skrev 2017-09-07 05:33:56 följande:
    Annars hade jag inte skrivit det.
    Inte ironi alltså, hur läser du in ironi i mitt inlägg?

Ts skulle på både natt- och dagsro utan en gubbe med en gnällig småunge.
    En tjej dessutom... lycka till.
    Jadu, vi har väl olika dimensioner på problem och lösningar. 
    Har man en stark relation och är en familj vill man nog finna en lösning framför att separera som första alternativ. 
  • Anonym (Majken)
    filmböckerspel skrev 2017-09-07 13:13:23 följande:

Hur länge står de erbjudandet fast? tills han blir 5, 10, 15, 25år? Hade du tänkt att amma honom tills han blir typ 40? Lite ovanlig syn på uppfostran, du kanske även har övervägt att kontakta en kirurg så navelsträngen kan sättas tillbaka? 

Samma sätt funkade med övriga 3 syskon som är äldre, sover i sina sängar sen 3-4 års ålder och är trygga individer. Nått mer du ska spy galla över?
  • Anonym (wadiwad)

Var det promt nödvändigt att först skaffa egna barn och sen lämna dem på halvtid och sen dundra in i nya barnens sovrum. Min grabb är 10, i spökåldern och ligger mellan mamma och pappa. I kroatien bor genomsnitts ungarna hemna till 34 års ålder. I sydeuropa och latinamerika bor i snitt familjer med 2 rum. I kök ett vardagsrum och 1 sovrum. Du kan sova en stund till på soffan.

Men flr all del berätta om hur du upplever det att bilda en ny familj där barnen inte fanns med i kalen från början. Alternativet är att du träffar en av de miljoner singlar som inte har småbarn mellan benen på dig.

• Ess
    fluu skrev 2017-09-06 22:45:39 följande:
    Jag tar ansvar för mitt barns trygghet. Och helst också för min sömn genom att möta dotterns behov samtidigt som jag får min sömn. Det finns ju tusen olika lösningar liksom. Så barnet går först, men ts bestämmer över sig själv.
    Ts ville ha tips på lösningar av problemet, som typ att hon skulle skaffa en säng till gästrummet även om hennes man bölar över det.
    Att bara berätta att jag sätter minsann mina egna barn före min egen sömn, till viken hjälp var det?
  • Venica
    filmböckerspel skrev 2017-09-07 13:24:36 följande:

Våra sover i egna sängar sen dom var spädbarn =) hur ska dina klarar sig att flytta hemifrån sen när dom är vana att klamra sig fast vid mamma hela tiden? 

Du behöver inte oroa dig för hur andra gör.

Att sova i egen säng är ett rätt modernt påfund. I ganska många år sov människor tillsammans och ändå lyckades barnen bli vuxna och flytta hemifrån.

Alla har olika behov och synsätt. Att trycka ner andra och påpeka hur fel dom gör - bara för att du inte tycker likadant- är väldigt respektlöst och tillför inget positivt.

Till TS, tycker med din man är respektlös mot dig som inte lyssnar när du upplever det jobbigt.

Finns massor av lösningar och du har fått många praktiska förslag.

Jag tycker personligen inte man ska tvinga ett barn att sova själv. Men ni behöver hitta en lösning som även funkar för dig. Som funkar för er alla. Stå på dig tills ni löst det.
Svar på tråden Min mans dotter vill sova i våran säng.