janeways skrev 2017-09-07 22:50:43 följande:
Och här vill jag åter igen poängtera TS problem: hon vill kunna sova i sin egen säng.
Barnet kan inte sova där, men barnet behöver trygghet av sin förälder. Enkel lösning: pappan går in och lägger sig med barnet i barnets egen säng. Låter barnet få en trygghet i sin egen säng. Så småningom kan barnet känna sig trygg i sin egen säng utan förälderns närvaro.
Jag tror knappast att forskningen bryr sig om vilken säng man sover i.
Om du inte noterade detta. Inlägget var på intet sätt någon kritik mot TS, utan mot curalandeodaltande som tog upp lite tokiga idéer. Jag anser att det är farligt att låta sådana påståenden stå oemotsagda, även om diskussionen blev OT.
djaneways skrev 2017-09-07 22:52:03 följande:
Glömde:
Visa gärna en källhänvisning till denna kunskap du presenterar för att den skall tas på allvar.
Haha! Så du tycker inte att mitt inlägg där jag nämner anknytningsteorin, bör tas på allvar, men
curalandeodaltande som svävande hänvisar till att: "Alla som har nån form av grundläggande kunskaper om psykologi" har du inga synpunkter på?
Sök på anknytningsteorin så får du veta vad det är. Behöver du ett namn så är det "John Bowlby" som är den forskare som introducerade begreppet, men det finns andra som tagit över efter honom.
Om du vill få referenser på böcker och författare ang. de specifika detaljer som jag nämnde, så skulle jag nämna dem i en vetenskapliga artikel, men på FL? Kräver du det av andra som gör inlägg med?
Sen ser jag att du strök under meningen:
Alla som har nån form av grundläggande kunskaper om psykologi känner till t.ex. anknytningsteorin
Varför använde jag den meningen, tror du? Jag försökte vara retorisk eftersom curalandeodaltande hade skrivit:
Alla som har nån form av grundläggande kunskaper inom barnpsykologi vet att sånt här bara spär på barnens rädslor och gör dom osäkrare i stort
Så ta gärna reda på sammanhanget innan du kritiserar.