• Stolt Farsa

Tiggeri - Vi som inte ger

Hej

Jag ger inte pengar till tiggare p.g.a. att jag tycker det är fel av många anledningar. Jag har därför en fråga till er andra som inte ger, nämligen om ni också tycker att tiggeriet skall förbjudas helt och hållet i hela Sverige. Om alla var som oss så skulle ju inte tiggarna få några pengar och då skulle vi inte heller se dem utanför matbutikerna, systembolaget, etc, därav skulle diskussionen om ett förbud inte existera. För mig känns det lite märkligt att inte ger pengar (om man nu har råd med det förståss) och samtidigt inte vara emot ett förbud. Eftersom jag tycker det är fel att ge pengar på gatan så önskar jag ju såklart att ingen annan gjorde det heller (vore konstigt att tänka: "jag ger inte men hoppas att någon annan ger så att de klarar sig").

Jag antar att ni som ger pengar inte tycker att ett förbud är bra, eller? 

• Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger
  • Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 22:32:49 följande:
    What ever..!
    Jag har lite svårt att förstå vad du gör i den här tråden mer än trollar?! Du har inga argument och du kan inte föra en normal diskussion med någon, utan att slänga ur dig okvädningsord och tramsiga one-liners.
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-15 22:37:26 följande:

Jag har lite svårt att förstå vad du gör i den här tråden mer än trollar?! Du har inga argument och du kan inte föra en normal diskussion med någon, utan att slänga ur dig okvädningsord och tramsiga one-liners.

De samma..tiggarna kommer aldrig att försvinna..allt annat är bara kallprat..!
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-15 21:34:50 följande:

Smicker biter inte på mig..!

När jag ger en tiggare t.ex. 200 kronor vid jul blir den faktiskt glad och säger god jul tillbaka..!
  • Dennadagdettaårdennastund
    cb66 skrev 2017-09-25 10:55:24 följande:

Det är här det stora problemet blir med att förbjuda tiggeri, vad är tiggeri?

Är det sättet att tigga som är skillnaden, ett barn med en käck tröja får tigga till skolkassan men en smutsig rom får inte tigga till mat?

Är det orsaken till tiggeriet som är skillnaden, du får inte tigga till din egen mat men då får tigga till andras mat?

Är det sättet man tigger som är skillnaden, man får tigga via tv men inte framför ICA?

Är det hur man betalar tiggeriet som är skillnaden, man får tigga via autogiro men inte via pappmugg ?

Är det hur mycket som går till behövande som är skillnaden, man får inte tigga om 100% går till behövande men det är ok om 80% går till behövande?

Är det alternativinkomst som är skillnaden, man får inte tigga om man kan jobba med annat men man får tigga om man är anställd som tiggare i röda korset ?

Är det tiggaren som är problemet, man får inte tigga om man är en äcklig rom men det är ok om man är en känd svensk TV-stjärna eller en svensk nunna i sjal?

Super bra inlägg!!
  • Anonym (Tjabbah)
    cb66 skrev 2017-09-25 10:55:24 följande:
    Det är här det stora problemet blir med att förbjuda tiggeri, vad är tiggeri?

Är det sättet att tigga som är skillnaden, ett barn med en käck tröja får tigga till skolkassan men en smutsig rom får inte tigga till mat?

Är det orsaken till tiggeriet som är skillnaden, du får inte tigga till din egen mat men då får tigga till andras mat?

Är det sättet man tigger som är skillnaden, man får tigga via tv men inte framför ICA?

Är det hur man betalar tiggeriet som är skillnaden, man får tigga via autogiro men inte via pappmugg ?

Är det hur mycket som går till behövande som är skillnaden, man får inte tigga om 100% går till behövande men det är ok om 80% går till behövande?

Är det alternativinkomst som är skillnaden, man får inte tigga om man kan jobba med annat men man får tigga om man är anställd som tiggare i röda korset ?

Är det tiggaren som är problemet, man får inte tigga om man är en äcklig rom men det är ok om man är en känd svensk TV-stjärna eller en svensk nunna i sjal?
    Det är väl att det är yrkestiggeri som en form av varaktig försörjningskälla.

Barnet tigger inte till skolkassan hela dagen, varje dag, året runt. Om ett barn gjort det hade det kommit in en anmälan till socialen.

Nej, det är det ju inte heller. En person som blivit bestulen på sin plånbok och behöver mat för att inte få blodsockerfall exempelvis är det ingen som har något emot.

Om en person som blivit av med plånboken och försöker få ihop pengar till bussresan hem står utanför ICA en timme en endaste dag är det ju hyfsat OK så nej. Såvida det inte sker på ett sätt som kan störa näringsidkarens verksamhet.

Är det hur man betalar tiggeriet som är skillnaden, man får tigga via autogiro men inte via pappmugg?
    Nej, på detta också, se exemplen ovan.

Nej på detta också. Om man plötsligt och oförutseende hamnat i tillfälligt bekymmer och tigger till sig själv eller sitt barn en enstaka gång är det OK. Att åka till Sverige enbart i akt och mening att heltidstigga är knappast en lösning på ett enstaka och oförutsett problem.

Nja, medarbetare på Röda korset tigger inte pengar för sin varaktiga försörjning (jo, jag vet att en del får lön, men de flesta arbetar ideellt). De tigger inte heller pengar för andras varaktiga försörjning. Jämför om romska tiggare tiggde för ett särskilt projekt som skulle förbättra tillvaron i deras hemby på ett varaktigt sätt.

Nej, se ovanstående. Inte heller en tjusig och väldoftande TV-stjärna ska heltidstigga för sin försörjning och gör det ju inte heller. Då skulle hen inte ha tid att vara just TV-stjärna.

• Anonym (Agusta)

Finns ingen lag som förbjuder tiggeri..kom igen när det finns det..!

• Mamman88

Har aldrig gett tiggare pengar och kommer aldrig att göra det . Och jag tycker helt klart att det borde förbjudas .

• Anonym (Agusta)

En del har nerver till det andra inte..!

• Anonym (Förbjud tiggeriet NU!)
    Anonym (Agusta) skrev 2018-02-16 10:23:07 följande:

Finns ingen lag som förbjuder tiggeri..kom igen när det finns det..!

Det är bara en tidsfråga tack och lov. Det blir garanterat verklighet snarare än du vågar hoppas...
  • Anonym (Agusta)
    Anonym (Förbjud tiggeriet NU!) skrev 2018-02-16 14:09:43 följande:

Det är bara en tidsfråga tack och lov. Det blir garanterat verklighet snarare än du vågar hoppas...

Tveksamt..eftersom det tagits upp tidigare och ingen förändring har skett..!
Svar på tråden Tiggeri - Vi som inte ger